شناسهٔ خبر: 59524476 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

اشغالگران قدس نمازگزاران را به خاک و خون کشیدند

مسجدالاقصی میدان خون و مقاومت

صاحب‌خبر -
در سایه بازداشت ۴۰۰ نمازگزار فلسطینی و مجروحیت ۲۴۰ نفر دیگر در مسجدالاقصی، دیروز ده‌ها شهرک‌نشین صهیونیست، تحت تدابیر شدید امنیتی به صحن‌های مسجدالاقصی یورش آوردند در حالی که در مقابل فلسطینی‌ها نیز در کنار ایستادگی در حفظ حریم مسجد الاقصی در پاسخ‌های موشکی به تجاوزات صهیونیست‌ها برخی مناطق اشغالی موشک باران کردند.
در سایه مقاومت معتکفان مسلمان در مسجدالاقصی در مقابل نظامیان صهیونیست که از دیروزآغاز شده، سازمان امور اسیران فلسطینی گزارش داد که رژیم صهیونیستی از بامداد تا صبح امروز، ۴۰۰ فلسطینی معتکف را دستگیر کرده است.شبکه تلویزیونی «المنار» نیز با پوشش اخبار مربوط به مسجدالاقصی، شمار زخمی‌های حمله نظامیان صهیونیست به نمازگزاران در مسجدالاقصی را ۲۴۰ نفر اعلام کرد.خبرگزاری فلسطینی «وفا» نیز از یورش نظامیان صهیونیست پس از نماز صبح به مصلی القبلی و تعدی به ده‌ها نمازگزار و شلیک گلوله‌های فلزی با روکش لاستیکی و بمب‌های حاوی گاز سمی خبر داد و نوشت که شمار زیادی از نمازگزاران دچار حالت خفگی شده‌اند.
منابع محلی گزارش دادند که اشغالگران اقدام به شکستن یکی از شیشه‌های مصلی القبلی و پرتاب بمب‌های گاز سمی و بمب های صوتی به سمت نمازگزاران کردند و با محاصره معتکفان تلاش کردند آن‌ها را بیرون کنند.بنا بر گزارش رسانه‌های فلسطینی، گاز اشک آور شلیک شده از سوی نظامیان صهیونیست، بخشی از مصلی القبلی را به آتش کشید، اما معتکفان آن را خاموش کردند. جمعیت هلال احمر فلسطین در قدس گزارش داد که نیروهایش را برای مداوای مجروحان به مسجد الاقصی اعزام کرده اما اشغالگران مانع امدادرسانی شده‌اند.۵۰ شهرک‌نشین از سمت «باب المغاربه» که از سال ۱۹۶۷ تحت کنترل اشغالگران است، با حمایت پلیس رژیم صهیونیستی به صحن‌های مسجدالاقصی یورش آوردند. همزمان و پیش از این یورش شهرک‌نشینان، نظامیان اشغالگر با توسل به زور تلاش کردند تا مرابطین و معتکفان فلسطینی را از صحن‌های مسجدالاقصی بیرون کنند. با این وجود، شماری از نمازگزاران و روزه‌داران فلسطینی همزمان با ورود غیرقانونی شهرک‌نشینان، در صحن‌های مسجدالاقصی، نماز به پا داشتند اما اشغالگران با توسل به زور، مانع ادای نماز فلسطینی‌ها شدند. «رشیده طلیب» عضو مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا، یورش نظامیان رژیم صهیونیستی به معتکفان در مسجد الاقصی را محکوم کرد و این رژیم را آپارتاید خواند. در همین حال پس از پاسخ راکتی مقاومت به جنایت صهیونیست‌ها در مسجدالاقصی، آرامش شکننده‌ای در نوار غزه برقرار شده است و هواپیماهای جاسوسی اسرائیلی بر فراز این منطقه در حال رصد اوضاع هستند.
شبکه صهیونیستی «کان»، اعلام کرد که بامداد امروز در سه مرحله، ۱۶ راکت از نوار غزه به سوی شهرک‌های اطراف این منطقه شلیک شد و از این راکت‌ها، یک راکت به نزدیکی یک کارخانه در سدیروت اصابت کرد و گنبد آهنین، از این تعداد راکت شلیک شده، تنها هشت عدد را رهگیری و منهدم کرد. گروه مقاومت عرین الاسود با تأکید بر اینکه رزمندگان این گروه، هیچ خط قرمزی برای مقابله با صهیونیستها قائل نیستند، از ملت فلسطین خواست که همگی با خون و گلوله در برابر اسرائیلیها بایستند و مسجدالاقصی را تنها نگذارند.کشورهای عربی و اسلامی ضمن محکوم کردن یورش نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی و نمازگزاران فلسطینی، در بیانیه‌هایی تاکید کردند که تل‌آویو مسئول تشدید تنش‌ها در فلسطین اشغالی است.کشورهای عربستان سعودی، ترکیه، مصر، قطر و اردن یورش نظامیان صهیونیست به مسجد الاقصی در سحرگاه و حمله به نمازگزاران فلسطینی را محکوم کرده و تل‌آویو را مسئول تشدید خشونت‌ها و تضعیف تلاش‌ها برای آتش‌بس دانستند.کشورهای عربی و اسلامی در بیانیه‌های جداگانه‌ای از سوی وزارت‌های خارجه خود منتشر کردند، رژیم صهیونیستی را مسئول تحولات فعلی و آینده در سرزمین‌های فلسطین اشغالی معرفی کرده و خواستار ایفای نقش جامعه بین‌المللی در توقف اقدامات صهیونیست‌ها شدند.اتحادیه عرب در نشستی فوق العاده حملات اخیر نظامیان صهیونیست علیه نمازگزاران فلسطینی در مسجدالاقصی را مورد بررسی قرار می‌دهد.
خطیب مسجدالأقصی و رئیس هیأت عالی اسلامی در قدس اشغالی با محکوم کردن یورش صهیونیست‌ها به مسجدالأقصی خواستار حمایت کشورهای اسلامی از این مسجد مقدس شد. همچنین ورزشکاران کویتی در راستای حمایت از مساله فلسطین و مخالفت با سازش با رژیم صهیونیستی حاضر به مسابقه دادن با حریفان صهیونیست خود در مسابقات جهانی شمشیربازی نشدند.ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه نیز در توییتی نوشت: حمله وحشیانه نظامیان رژیم غاصب صهیونیستی به معتکفان و عبادت کنندگان فلسطینی در مسجدالاقصی، یکبار دیگر خوی جنایت پیشگی و ضدحقوق بشری این رژیم را در مقابل چشم جهانیان به تصویر کشید.این جنایت قویا محکوم است و شایسته واکنش فوری جهان اسلام، آزادگان جهان و مجامع مسؤل بین‌المللی است.

نظر شما