شناسهٔ خبر: 59431342 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

با حضور وزیر جهادکشاورزی در شهرستان مرزی میرجاوه،

آغاز طرح توسعه ۲۳۰۰ هکتاری نخلستان های سیستان وبلوچستان

خبرگزاری صدا و سیما

صبح امروز با حضور وزیر جهادکشاورزی در شهرستان مرزی میرجاوه، احداث بزرگ‌ترین نخلستان تجاری و اقتصادی در سطح ۲۳۰۰ هکتار در استان سیستان وبلوچستان آغاز شد.

صاحب‌خبر -

آغاز طرح توسعه ۲۳۰۰ هکتاری نخلستان های سیستان وبلوچستان با ارقام تجاری و اقتصادی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان ،وزیر جهادکشاورزی گفت: افزایش سطح باغات موز در استان سیستان و بلوچستان در حدود ۱۵ هزار هکتار، کشور را از واردات این محصول بی‌نیاز و از خروج سالانه ۵۰۰ میلیون دلار ارز جلوگیری می‌کند.

 سید جواد ساداتی نژاد افزود: سیستان و بلوچستان ظرفیت منحصر به فردی در زمینه تولید موز و میوه‌های گرمسیری دارد که حمایت از آن نتایج ‏درخشانی همچون ایجاد اشتغال، جلوگیری از ‏خروج ارز و رشد اقتصادی را به همراه خواهد داشت.‏

وی تاکید کرد: هر ساله اعتبار قابل ملاحظه‌ای صرف واردات موز به کشور می‌شود که این وزارتخانه در صدد است با استفاده از ظرفیت سیستان و بلوچستان کشور را از واردات این محصول بی نیاز کند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به مشارکت بسیار ارزنده بنگاه‌های اقتصادی و سرمایه گذاران منطقه در بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان ابراز امیدواری کرد تا چند سال آینده شاهد رشد در تولید میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری بویژه موز و ارقام تجاری خرما خواهیم بود.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی بهره‌مندی از ظرفیت مطلوب آب و هوایی سیستان و بلوچستان در زمینه تولید موز است و با افزایش سطح موزستان‌ها تا حدود چهار سال آینده ۹۰ درصد نیاز کشور در این بخش تامین می‌شود.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در این مراسم گفت : در راستای تحقق طرح توسعه ارقام تجاری نخلستان های استان از ابتدای دیماه سال ۱۴۰۰ با مشارکت گروه کشاورزی آریا ۶۰ هزار اصله پاجوش خرمای ارقام تجاری وارد استان شده و برای گذراندن دوران قرنطینه ای در مجتمع گلخانه ای فارغ التحصیلان بخش کشاورزی شهرستان میرجاوه، نگهداری می گردد.
 سیدحسینی افزود در سال جاری بااستفاده از این پاجوش ها در فاز اول بالغ بر ۳۰۰ هکتار نخلستان جدید در شهرستان‌ میرجاوه با کشت حدود ۵۰ هزار اصله پاجوش خرماآغاز ودر فاز های بعدی در سایر شهرستانها اقدام به کشت ارقام تجاری خرما خواهد شد .
وی افزود در سیستان وبلوچستان با بیش از ۶۷ هزار هکتار نخلستان، سالیانه ۲۸۷ هزار تن ارقام مختلف خرما تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.
از برنامه های شاخص وزیر جهادکشاورزی در این سفر یکروزه  بهره برداری از ده ها طرح بخش کشاورزی،برداشت اولین خوشه های طلایی گندم ،اجرای طرح مردمی یک میلیارد درخت وآغاز طرح توسعه نخلستان ها با ارقام تجاری خرما در استان سیستان و بلوچستان است.

برچسب‌ها:

نظر شما