شناسهٔ خبر: 59402737 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: سیتنا | لینک خبر

ورود خودروهای ایرانی سایپا به روسیه از نیمه خرداد ماه 1402

به گفته مدیرعامل بست موتورز روسیه، طی قراردادی که این شرکت به مدت سه سال با سایپا امضا کرده است، فروش خودروهای ایرانی سایپا در روسیه از اول ژوئن 2023 آغاز خواهد شد که اولین سری واردات شامل 1000 خودروی مدل کوئیک، ساینا و شاهین خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش سیتنا، چندی پیش امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت پیرامون صادرات خودروهای داخلی به روسیه در گفت‌وگویی اعلام کرد که دو خودروساز بزرگ ایرانی یعنی ایران خودرو و سایپا، در حال حاضر در حال گرفتن مجوز در روسیه برای صادرات خودرو به این کشور در آینده هستند.

وی با بیان اینکه سایپا برای تأمین 45 هزار خودروی مدل شاهین و کوئیک با یک شرکت بلاروسی قرارداد امضا کرده است، گفت: این دو مدل به بازار روسیه نیز تحویل خواهد شد.

قالیباف مشخص نکرد که سایپا مستقیماً خودروها را به روسیه ارسال می‌کند یا از طریق بلاروس این صادرات را انجام خواهد داد، اما توضیح داد که به دلیل تحریم‌های غرب این خودروساز نیاز به شفاف‌سازی دارد.

وی همچنین با اشاره به اینکه هیچ قرارداد مستقیمی بین خودروسازان ایرانی و روسیه وجود ندارد، تأکید کرد: مذاکرات با مسکو در حال انجام است و خودروها در انتظار صدور مجوز هستند.

گفتنی است، قرارداد صادرات ۴۵ هزار دستگاه خودروی ساخت سایپا به روسیه در اسفند ماه سال 1401 با حضور‌ علیرضا پیمان پاک‌، رئیس سازمان توسعه تجارت، به امضای مدیرعامل سایپا و تجار روسیه رسید.

با امضای این قرارداد که در راستای اجرایی شدن تفاهمات صورت گرفته در نمایشگاه اتوموبیلیتی مسکو صورت گرفت، ۴۵ هزار دستگاه خودرو ساخت سایپا در چند محموله و به ارزش کلی ۴۵۰ میلیون دلار به روسیه صادر می‌شود.

وی افزود: گردش مالی زنجیره خودرویی در روسیه بیش از ۲۰ میلیارد دلار است و ما می‌توانیم بعد از خروج شرکای اصلی آنها به علت تحریم‌ها، سهم خوبی از این بازار کسب کنیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: این اولین گام برای حضور خودروسازان ما در روسیه و رسیدن به تولید مشترک در ایران و تولید خودروهای جدید در همکاری با خودروسازان بزرگ روسیه است.

به گزارش سیتنا، اسپوتنیک گزارش داد که الکساندر استپانوف مدیرعامل بست موتورز روسیه، در پاسخ به سوالی مبنی بر شروع فروش خودروهای سایپا در روسیه، گفت: ما قصد داشتیم فروش را از اول ژوئن شروع کنیم، اولین دسته طبق برنامه ما رازی را به شما می گویم، می خواهیم تا قبل از ژوئن 1000 خودروی مدل کوئیک، ساینا و شاهین بیاوریم.

استپانوف در مورد قیمت ها افزود: ما از یک میلیون روبل تا 1.7 میلیون روبل برنامه ریزی می کنیم؛ این از ارزان ترین تا گران ترین مدل است. اولین دسته از خودروها با واردات موازی تحویل داده می شود، در همان زمان آنها در روسیه گواهی می شوند یعنی آنها OTTS می گیرند. آنها نیز مشمول خدمات گارانتی خواهند شد.

به گفته استپانوف، بست موتورز به مدت سه سال با سایپا قرارداد امضا کرده و طبق برنامه تجاری سال 2023، قرار است حدود 10 هزار خودروی برند در این کشور به فروش برسد.

وی همچنین تاکید کرد: سایپا در حال بررسی امکان بومی سازی تولید خودرو در سن پترزبورگ است.

لازم به ذکر است که در یک ماه اخیر صادرات خودرو به روسیه به خاطر کیفیت پایین محصولات ایرانی منتفی شد و روابط‌ عمومی وزارت صنایع و بازرگانی روسیه در پاسخ به سؤال خبرنگاران تأکید کرد که یکی از شرط‌های اصلی واردات خودرو از هر کشوری از جمله ایران آن است که این خودروها مورد تأیید وزارت صنایع باشند و تاکنون خودروهای تولید ایران از این تأیید برخوردار نشده‌اند.

انتهای پیام

نظر شما