شناسهٔ خبر: 67681410 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

شوک به بازار مسکن تهران/ قیمت‌ها در این مناطق کاهشی شد+ نمودار

اقتصادنیوز: در خرداد امسال، قیمت خانه در 7 منطقه تهران نسبت به اردیبهشت‌ماه کاهش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، قیمت مسکن در تهران که در سال‌های اخیر نوسانات قیمتی متعددی را تجربه کرده، در ماه‌های اخیر از نوسان قیمتی کمتری برخوردار بود. بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارشی که منتشر کرده، نشان داده که قیمت مسکن در هفت منطقه تهران در خرداد ماه نسبت به اردیبهشت ماه کاهش یافته است. این کاهش قیمت در برخی مناطق تا بیش از 20 درصد نیز به ثبت رسیده است.

خبر مرتبط
چند واحد مسکونی در حال ساخت داریم؟/ آورده مردم در طرح نهضت ملی مسکن

اقتصادنیوز: مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: رشد تورم نقطه به نقطه در شهر تهران به صورت چشمگیری کاهش یافته و طبق گزارش بانک مرکزی بعد از ۷۸ ماه، رشد ۲ رقمی قیمت مسکن در پایتخت تک رقمی شد.

طبق این آمارها، در انتهای بهار امسال گران‌ترین منطقه تهران منطقه یک و ارزان‌ترین منطقه، منطقه 19 بود. در این منطقه، متوسط قیمت هر مترمربع خانه کمتر از 50 میلیون تومان بود.

متری 45 میلیون تومان، قیمت خانه در ارزان‌ترین محله تهران

طبق گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت خانه در تهران در خرداد امسال 85 میلیون و 910 هزار تومان بود که نسبت به اردیبهشت 1.4 درصد و نسبت به خرداد سال گذشته (تورم نقطه به نقطه) 9.7 درصد افزایش یافته است. با این حال، بررسی بلندمدت این تورم نشان می‌دهد که در خردادماه، از سرعت رشد قیمت مسکن در تهران بسیار کاسته شده و برای اولین بار بعد از سال 96، تورم نقطه به نقطه مسکن به کمتر از 10 درصد رسیده است.

وضعیت قیمت‌ها در همه مناطق یکسان نیست. طبق آمارها، متوسط قیمت خانه در منطقه یک تهران در خرداد امسال 161 میلیون تومان بود. این منطقه، گران‌ترین منطقه تهران برای خرید خانه در آخر بهار امسال به شمار می‌رود. در رتبه بعد نیز به ترتیب مناطق سوم و دوم قرار گرفته‌اند که قیمت خانه در آن‌ها 148 میلیون تومان و 124 میلیون تومان به ازای هر متر است.

در مقابل این طیف، مناطق 19 و 18 قرار گرفته‌اند که ارزان‌ترین مناطق تهران برای خرید خانه هستند. قیمت هر متر مسکن در این مناطق 45 میلیون تومان برآورد شده است.

030418 (2)

اُفت قیمت‌ها در 7 منطقه تهران

مقایسه آمارهای مسکن در خرداد با اردیبهشت 1403 نشان می‌دهد که قیمت مسکن در هفت منطقه طی این یک ماه کاهش یافته است. شدیدترین اُفت قیمت در منطقه 10 اتفاق افتاده است. قیمت مسکن در این منطقه در خرداد 27.7 درصد نسبت به اردیبهشت کمتر شده است. منطقه 9 نیز با اُفت قیمت 25.8 درصدی مواجه بوده و قیمت هر متر خانه در آن از 66 میلیون تومان به 49 میلیون تومان کاهش یافته است.

در رتبه سوم نیز منطقه 13 قرار گرفته که قیمت خانه در آن با 10.9 درصد کاهش مواجه شده است. کاهش قیمت خانه در مناطق 10، 9 و 13 شدیدتر از سایر مناطق بود. بعد از آن، مناطق 18، 19، 2 و 4 قرار گرفته‌اند که میزان کاهش قیمت خانه در‌ آن‌ها بین 3.5 تا 0.2 درصد بود.

بنابراین،‌ به نظر می‌رسد که با وجود نزدیک‌شدن به فصل جابه‌جایی خانه در تابستان، از شتاب افزایش قیمت مسکن کاسته شده و در هفت منطقه قیمت‌ها کاهش یافته‌اند.

030418 (1)

نظر شما