شناسهٔ خبر: 5933906 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

ایسکانیوز گزارش می دهد

آنچه در لوکزامبورگ گذشت

صاحب‌خبر - در حالی که گفتگوهای هسته‌ای جاری بین قدرت‌های جهانی و ایران به منظور رسیدن به توافقنامه نهایی بر سر برنامه هسته‌ای ایران به ضرب الاجل تعیین شده طرفین نزدیک می شود کاخ سفيد روز گذشته گفت احتمال دارد ضرب الاجل مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+ 5 تغییر کند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایسکانیوز، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته به منظور گفتگو با وزرای خارجه کشورهای اروپایی گروه پنج بعلاوه یک و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به لوکزامبورگ سفر کرد.

ظریف در این سفر به دیدارهای جداگانه ای با فیلیپ هاموند همتای انگلیسی خود و لوران فابیوس وزیرخارجه فرانسه و همچنین فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان و فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشت.

وزیر امور خارجه کشورمان در بدو ورود به لوکزامبورگ گفت اهمیت دستیابی به توافق خوب و مناسب بیشتر از چند روز دیر یا زود شدن است . در همین حال وی پس از دیدار با وزرای خارجه سه کشور اروپایی گفت نمی دانم چند روز برای پایان دادن به این( مذاکرات) زمان لازم است. همه تعهد سیاسی دارند تا به سمت جلو پیش بروند اما همانطور که بارها گفته ام اگر اراده سیاسی برای پذیرش واقعیت ها و حرکت به سمت جلو براساس آنچه که در لوزان موافقت کرده ایم، وجود داشته باشد امکان خوبی برای پایان دادن به این مذاکرات تا مهلت تعیین شده یا چند روز پس از آن وجود خواهد داشت.

در همین حال جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفيد، روز دوشنبه و در سخنانی ضمن اشاره به سه روز اضافه‌ای که مذاکره‌کنندگان ايران و قدرت‌های جهانی در لوزان سوييس برای رسيدن به چارچوب توافق نهايی گذراندند، اعلام کرد که اين موضوع در صورت نياز تکرار خواهد شد.

جاش ارنست در نشست خبری روزانه خود گفت مهلت تعیین شده پایان ژوئن تا به الان به قوت خود باقی است، اما احتمال دارد در صورت لزوم کمی به تاخیر بیافتد و بر اساس توافق اولیه ژنو در صورت لزوم برای رسیدن به توافق، مدت کوتاهی به مهلت مقرر اضافه شود.

وی در ادامه در واکنش به بیانات محمد جواد ظریف، وزیرامور خارجه جمهوری اسلامی ایران که گفته است، اهمیت دستیابی به توافق خوب بیشتر از دیر یا زود شدن زمان است، اظهار داشت رئیس جمهوری آمریکا نیز در این مورد با ایشان هم نظر است.

فیلیپ هاموند در پایان دیدار با ظریف وزیر خارجه کشورمان در لوکزامبورگ گفته است همه ما برای دستیابی به توافق تا پیش از ضرب الاجل هفته آینده تا سی ام ژوئن تلاش می کنیم و ما همه تلاش خود را برای پیشرفت در سطح مسئولان سیاسی انجام خواهیم داد و احتمالا در تعطیلات پایان این هفته وزیران خارجه وارد مذاکره خواهند شد. همچنین فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان گفت که ایران و قدرت های جهانی هیچ گاه تا این اندازه به حصول توافق هسته ای نزدیک نبوده اند.

همچنین وزیر خارجه فرانسه در پایان دیدار با وزیر خارجه کشورمان گفت: فرانسه امیدوار به حصول توافق بر سر برنامه هسته ای ایران است اما نه توافق بد بلکه توافقی محکم. وزیر خارجه فرانسه گفته است مقصود از توافق محکم توافقی است که به طور بلندمدت ظرفیت پژوهش و تولید هسته ای ایران را دربرگیرد. سخن از سازوکاری پیشرفته برای بازرسی است که در صورت لزوم مراکز نظامی را نیز شامل شود و همچنین در صورت نقض تعهدات از سوی ایران، تحریم ها را به شکل خودکار برگرداند.

در همین حال جان کربی روز دوشنبه در نشسست خبری ضمن بیان اینکه ضرب الاجل های تعیین شده به عنوان عاملی محرک برای به دست آمدن نتیجه در روند مذاکرات است گفته است تاریخ موافقتنامه هسته ای از اصل آن مهمتر نیست لذا بر لزوم توافق در تاریخ مشخص شده پافشاری نمی کنیم.

وی گفت: تمرکز ما در صورتی که بخواهیم توافق خوب داشته باشیم بر روی سی ام ژوئن است.تمرکز ما به عنوان هدف تا سی ام ژوئن است و هاموند وزیر امور خارجه انگلیس نیز همین حرف را گفته است و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز چنین گفته است و تیم ما در حال کار برای همین منظور است.همه ما در تلاش برای رسیدن به توافق تا پایان این ماه هستیم.

گفتنی است دو طرف مذاکره کننده تاریخ سی ام ژوئن (نهم تیر) امسال را برای انعقاد توافق نامه نهایی بر سر مسئله هسته ای ایران تعیین کرده اند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما