شناسهٔ خبر: 592917 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

نظر چهره‌های سیاسی-مذهبی جهان درباره روز قدس

روز آمادگی برای آزادی قدس

صاحب‌خبر -

اشاره:
روز قدس امسال در شرایطی برگزار می‌شود که بیش از دو هفته است باریکه غزه زیر باران بمب و موشک نظامیان رژیم صهیونیستی قرار دارد، ساختمان‌ها فرو می‌ریزند، زنان و کودکان زیر خروارها آوار مدفون می‌شوند، آتش در همه جا زبانه می‌کشد و آب و برق غزه قطع شده است.
ساکنان روزه‌دار غزه رمضان امسال را در کنار دود و آتش، رگبار گلوله و بمب‌های پیشرفته رژیم صهیونیستی افطار کردند در حالی که هر لحظه شاهد پرپرشدن جوانان و کودکان خویش بودند.
مدعیان دفاع از حقوق بشر در برابر این همه جنایات سکوت کرده‌اند و حتی حملات ارتش اسرائیل را حق این رژیم دانسته و جنایات صهیونیست‌ها را در قالب «دفاع از خود»‌توجیه می‌کنند.
رژیم صهیونیستی با سوءاستفاده از سکوت کشورهای مختلف جهان و مجامع بین‌المللی و همچنین غفلت دنیای اسلام هر روز بر شدت جنایات خود می‌افزاید و خون بیشتری را به زمین می‌ریزد.
کشتار و قتل عام زنان و کودکان مظلوم فلسطینی داغی دردناک است که دل هر مسلمانی را به درد آورده است.
جنگی که از روز سه‌شنبه 17 تیرماه آغاز شده و هنوز ادامه دارد بار دیگر اولویت جهان اسلام یعنی مسئله فلسطین را گوشزد می‌کند.
روز قدس یادگار جاوید حضرت امام خمینی(ره) و زمینه‌ساز وحدت جهان اسلام است.
اعلام روز جهانی قدس ناشی از نگاه هوشمندانه حضرت امام خمینی(ره) به مسائل جهان اسلام بود که مهم‌ترین آن مسئله فلسطین و بیت‌المقدس است. به ویژه در شرایطی که آمریکا و رژیم صهیونیستی بااستفاده از گروه‌های به ظاهر مسلمان تکفیری، سلفی و تروریستی، جهان اسلام را دچار مشکلات و گرفتاری‌های زیادی کرده‌اند تا زمینه حضور نظامی و اشغال کشورهای منطقه برای غارت و چپاول منابع انرژی فراهم شود. در چنین شرایطی زنده‌نگه‌داشتن روز قدس به عنوان یک اصل مهم و مستمر برای ملت‌های مسلمان مطرح است.
تا وقتی که قدس در دست صهیونیست‌های غاصب و متجاوز قرار دارد روز قدس زنده و پایدار است.
روز قدس روز اعلام برائت از مشرکین، بیزاری از صهیونیست‌ها و آزادی آن از چنگال صهیونیست‌ها است، حداقل کمک مردمان جهان به غزه فریاد همراهی با مظلومان فلسطین و ابراز همدردی با ملت غزه است چرا که مردم غزه امروز عزادار هستند.
سرویس خارجی

تشویق ملت‌های مسلمان
«اسماعیل الاشقر» عضو مجلس قانونگذاری فلسطین با تاکید بر اینکه ملت فلسطین موضع‌گیری‌های امام خمینی(ره) در دفاع از کشور را فراموش نخواهدکرد یادآوری می‌کند بدون شک امام خمینی(ره) خدمت‌های زیادی به فلسطین کرده است و از آنجا که معتقد بود در نهایت پیروزی از آن مستضعفان است این امید را در دل فلسطینیان و مقاومت فلسطین زنده کرد که مبارزات خود علیه رژیم اسرائیل را ادامه دهند.
وی می‌افزاید، یکی از ثمرات انقلاب اسلامی ایران که امام خمینی(ره) بنیانگذار آن بودند نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به «روز قدس» است که مسئله فلسطین را به عنوان مهم‌ترین قضیه جهان اسلام عنوان کردند و کشورهای اسلامی را به دفاع از ملت مظلوم فلسطین فرا خواندند.
وحدت و همدلی مسلمانان
«خزیما محمد عثمان» مفتی و دبیرکل مؤسسه اسلامی غنا می‌گوید، امام خمینی در شرایطی که می‌دید مسئله فلسطین رو به فراموشی می‌رود با هوشمندی روزی را به نام روز جهانی قدس و حمایت از فلسطین نامگذاری می‌کند تا مسلمانان سراسر کشورهای اسلامی را به حمایت از فلسطین و مبارزه با دشمن مشترک فرا بخواند.
وی اضافه می‌کند، مسلمانان با وحدت و ادامه راه امام خمینی(ره) می‌توانند در تحقق آزادی قدس گام بردارند و در آینده نزدیک ما شاهد نابودی رژیم صهیونیستی خواهیم بود.
محمدعثمان از برخی کشورهای عربی و اسلامی که در حمایت از فلسطین کوتاهی می‌کنند و در برخی موارد در راستای اهداف رژیم صهیونیستی گام برمی‌دارند انتقاد می‌کند و خواستار وحدت بیشتر مسلمانان در مقابله با دشمن صهیونیستی می‌شود.
خیزش جهانی
محمد اکبری عضو پارلمان افغانستان روز قدس را روز خیزش جهانی علیه جنایات صهیونیست‌ها توصیف می‌کند و می‌گوید، مسلمانان جهان باید با تأسی و تبعیت از دستور امام خمینی(ره) با راهپیمایی گسترده علیه رژیم صهیونیستی و اقدامات جنایتکارانه آن اعلام انزجار کنند.
وی تاکید می‌کند، تا جهان باقی است انگیزه آزادی‌خواهی نمی‌میرد و آزادی فلسطین تحت‌الشعاع هیچ مسئله‌ای قرار نمی‌گیرد.
محمد اکبری تصریح می‌کند، جهان باید برای جبران جنایت‌های روا شده در حق مردم مظلوم فلسطین به پا خیزد و شکل‌دهی به اقدامات آزادی‌خواهانه را در دستور کار خویش قرار دهد.
این عضو پارلمان افغانستان همچنین می‌گوید، اینک با فرا رسیدن روز قدس مسلمانان می‌بینند که غزه در آتش ظلم و زورگویی رژیم صهیونیستی می‌سوزد، بنابراین بر مسلمانان جهان واجب است که با حساسیت و حرارت بیشتری به سمت راهپیمایی روز قدس بروند.
غافلگیری دشمن صهیونیستی
«کنعان چاموزجو» متفکر برجسته ترکیه می‌گوید، در شرایطی که غزه زیر آتش صهیونیست‌ها قرار دارد و تکفیری‌ها در عراق و سوریه برای تخریب اسلام تلاش می‌کنند مسلمانان باید بیش از پیش در تظاهرات روز قدس حضور یابند.
وی می‌افزاید، مسلمانان با مشارکت گسترده در روز قدس باید با خطراتی که دنیای اسلام را تهدید می‌کند مقابله و دشمن صهیونیستی را غافلگیر کنند.
این محقق اسلامگرای اهل ترکیه تاکید می‌کند، امام خمینی(ره) با قلمداد کردن آمریکا به عنوان شیطان بزرگ و اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس تفکرات دینی غربی را تقبیح کرد و شکل‌گیری چهارچوب نوینی را به مسلمانان جهان مژده داد.
به اعتقاد وی مسلمانانی که به این چهارچوب اعتقاد پیدا کردند در 30سال گذشته به دام هیچ فتنه‌ای گرفتار نشدند. چامورجو اضافه می‌کند، روز قدس صرفا به عنوان روز یادآوری مسئله فلسطین نیست بلکه تلاش برای وحدت مسلمانان و مقابله با توطئه‌های دشمنان است.
احیای مسئله فلسطین
«فردریک نوین» اندیشمند آلمانی که به خاطر پژوهش درباره هولوکاست تاکنون سه بار زندانی شده است می‌گوید اگر امام خمینی(ره) نبود فلسطین هم نبود.
وی تاکید می‌کند، بدون حمایت‌های امام خمینی(ره) و مواضع اصولی ایشان، فلسطینی وجود نداشت و این سرزمین مقدس را صهیونیسم جهانی بلعیده بود.
این اندیشمند اروپایی اضافه می‌کند، موضع اصولی ایران درباره فلسطین باعث شده است که فلسطینی‌ها در میان سیاست تفرقه‌افکنانه که توسط قدرت‌های ضدفلسطینی در جهان دامن زده می‌شود به بلوغ فکری برسند.
فردریک نوین خاطر نشان می‌کند که فلسطینی‌ها باید همدل و همصدا شوند زیرا تنها در این صورت است که می‌توانند اهداف و منافع خود را محقق سازند و با توطئه‌های دشمنان مقابله کنند.
وی می‌گوید: رژیم صهیونیستی برای فرار از مشکلات داخلی و انزجار بین‌المللی هر روز درصدد طراحی توطئه جدیدی علیه ملت فلسطین است و فلسطینی‌ها با اتحاد و همگامی و تشکیل دولت وحدت ملی می‌توانند اهداف این رژیم را ناکام سازند.
آزادی قدس
سیدجلال نقوی دبیر انجمن علمای هند روز جهانی قدس امسال را به خاطر ادامه کشتار مردم غزه رویدادی مهم ارزیابی می‌کند و می‌گوید مسلمانان هند منسجم‌تر از گذشته خشم خود را علیه رژیم صهیونیستی نشان خواهند داد.
وی اضافه می‌کند، نه تنها مسلمانان هند بلکه مسلمانان سراسر جهان در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان یکصدا آزادی قدس را فریاد می‌زنند.
این فعال اجتماعی هند با اشاره به سکوت مجامع بین‌المللی و مدعیان حقوق بشر در مقابل جنایات بی‌رحمانه‌ای که اکنون در نوار غزه در حال وقوع است می‌گوید، زن و کودک، پیر و جوان در حالی توسط رژیم اسرائیل در نوار غزه بی‌رحمانه به خاک و خون کشیده می‌شوند که مجامع بین‌المللی و مدعیان حقوق بشر سکوت مرگباری را در پیش گرفته‌اند و با ادامه این بی‌تفاوتی، فاجعه انسانی در آنجا رقم خواهد خورد.
وی اضافه می‌کند، تحولاتی که امروز در منطقه رخ می‌دهد و توطئه‌هایی که رژیم صهیونیستی در صدد اجرای آن است دوراندیشی امام‌خمینی(ره) در تعیین آخرین جمعه ماه رمضان به عنوان روز جهانی قدس را نشان می‌دهد.
رهایی جهان اسلام
«شیخ عبدالله الشامی» عضو جنبش جهاد اسلامی فلسطین، امام‌خمینی را عامل رهایی جهان اسلام توصیف می‌کند و می‌گوید امام راحل تأثیر انکارناپذیری در بسیاری از رویدادها و جریانات مهم نیم‌قرن گذشته جهان به‌ویژه کشورهای اسلامی داشته و این تأثیرات تا به امروز ادامه دارد.
وی اضافه می‌کند، ملت فلسطین درس‌های زیادی از شخصیت امام خمینی(ره) برای حل مشکلات خود گرفته است و رهنمودهای ایشان باعث شد که ملت فلسطین در مبارزات خود علیه رژیم صهیونیستی یار و یاوری ثابت‌قدم بیابد.
این عضو جهاد اسلامی دفاع امام راحل از مستضعفان جهان به‌ویژه فلسطین را یکی از ویژگی‌های شاخص ایشان به عنوان رهبری با اندیشه‌های جهانی برشمرد.
مقابله با صهیونیسم و داعش
هاشم عصمت‌اللهی استاد دانشگاه کابل با تأکید بر ضرورت تمرکز بر موضوع آزادی فلسطین می‌گوید، داعش تهدید تازه‌ای در جهان اسلام است اما نمی‌تواند افکار عمومی دنیای اسلام را از روز قدس و اهمیت آزادی فلسطین منحرف کند.
وی می‌افزاید، آزادی قدس یکی از آرمان‌های اساسی و اهداف بزرگ در جهان اسلام است که تحت‌الشعاع هیچ مسئله دیگری قرار نمی‌گیرد.
مشاور رئیس‌جمهور افغانستان تأکید می‌کند، دنیای اسلام درختی است که شاخه‌ای از آن را مردم فلسطین تشکیل می‌دهند و این شاخه اکنون در معرض آفتی قرار گرفته که بی‌توجهی نسبت به آن امکان توسعه و تسری این آفت را به سایر شاخه‌ها فراهم می‌کند و سرانجام سبب تضعیف این درخت می‌شود.
عصمت‌اللهی می‌گوید، سکوت و بی‌تفاوتی در برابر اشغال قدس به معنای رضایت دادن به جفا و جوری است که غفلت از آن آثار سهمگین و غیرقابل جبرانی دارد.
متحد کردن صفوف امت اسلامی
عبدالفتاح محمد تحلیلگر امور سیاسی مصر تأکید می‌کند نزدیک شدن روز جهانی قدس آن هم در چنین شرایطی که رژیم صهیونیستی حملاتی را علیه ملت فلسطین انجام می‌دهد بهترین فرصت برای متحد کردن صفوف امت اسلامی و جلب نگاه‌ها به کشتارهایی است که صهیونیست‌ها علیه ملت فلسطین انجام می‌دهند.
به گفته وی، روز جهانی قدس باید از مقاومت فلسطینی در قبال اشغالگران صهیونیستی حمایت کند چون تمام راه‌های گفت‌وگو و مذاکره با اشغالگران در راستای عملیات شهرک سازی صهیونیستی و تجاوز وحشیانه به کودکان و بی‌گناهان به بن‌بست رسیده است به همین دلیل باید لزوم حمایت از مقاومت فلسطین به گوش جهان اسلام رسانده شود و این حقی تضمین شده در حقوق بین‌الملل است چون ملت تحت اشغال اجازه مقاومت در برابر اشغالگران را دارند.
وی خاطرنشان می‌کند، روز جهانی قدس از اهمیت بسیاری برخوردار است چون منطقه درگیر قضایای بسیاری است از جمله تروریسم در سوریه، داعش در عراق و اوضاع ناآرام لیبی، تونس، یمن و بحرین و همه این مسائل موجب شده که بسیاری از سیاستمداران قضیه فلسطین را فراموش کنند.
روز قدس باید روز قیام علیه دشمن صهیونیستی و سرآغاز وحدت اسلامی به نفع قضیه فلسطین باشد چون این قضیه مربوط به همه مسلمانان جهان است.
یکپارچه شدن کشورهای اسلامی
«طلعت مسلم» کارشناس مصری امور استراتژیک می‌گوید، روز جهانی قدس تمام شیوه‌ها و خط‌مشی‌های مقاومت چه مسلحانه و چه اقتصادی و چه مسالمت‌آمیز آن را مورد حمایت قرار می‌دهد چون مذاکرات و یا مقاومت مسلحانه به تنهایی برای مقابله با اشغالگران صهیونیست کافی نیست، بلکه در کنار آن باید صفوف فلسطینی‌ها را نیز در قبال اشغالگران متحد و یکپارچه کرد.
وی اضافه می‌کند، روز جهانی قدس توانست از هویت فلسطین محافظت کند و تا حدود زیادی موجب یکپارچه شدن تلاش کشورهای اسلامی شد.
آخرین جمعه ماه مبارک رمضان تلاشی از سوی امام‌خمینی(ره) است که ماهیت واقعی و حقیقی قضیه فلسطین و میزان وحشی‌گری اشغالگران صهیونیست را نشان می‌دهد.
حمایت از ملت مظلوم فلسطین
شیخ «حسن موسی» امام جماعت بزرگترین مسجد استکهلم معتقد است، امام خمینی(ره) از همان ابتدا از فلسطین حمایت کردند و همواره جهانیان را به حمایت از ملت فلسطین فرا می‌خوانند و فلسفه انتخاب نامگذاری روز جمعه آخر ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس به دلیل توجه به مسئله فلسطین به عنوان مسئله محوری جهان اسلام است.
امام خمینی(ره) با اعلام روز جهانی قدس حمایت از ملت مظلوم فلسطین را جهانی کردند. وی می‌افزاید، مسجدالاقصی و فلسطین با خطر جدی دشمن صهیونیستی مواجه هستند و مسلمانان جهان باید دفاع از قدس و مسجدالاقصی و مقابله با توطئه‌های رژیم صهیونیستی را سرلوحه اهداف خود قرار دهند.
امام جماعت مسجد استکهلم ابراز امیدواری می‌کند که انشاءالله با وحدت بیشتر مسلمانان رژیم صهیونیستی از صحنه روزگار محو شود.
تأثیر بر کشورهای اسلامی
«چودری ندیم افضل گوندل» عضو سابق مجلس ملی پاکستان می‌گوید، در یک قرن گذشته فکر و اندیشه امام‌خمینی(ره) بر تمام کشورهای اسلامی تأثیرگذار بوده است. وی اضافه می‌کند، امام‌خمینی(ره) با شعار اتحاد مسلمانان چراغی را روشن کرد که روشنایی این چراغ مانند نور ستارگان تا ابد راهنمای مسلمانان خواهد بود.
در شرایطی که قضیه فلسطین به فراموشی سپرده می‌شد بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران مسئله فلسطین و مظلومیت این ملت را به مسلمانان جهان یادآوری کردند و موجب شدند که این مسئله مهم از اذهان مسلمانان پاک نشود و به مهم‌ترین مسئله محوری آنان تبدیل شود.
به گفته عضو سابق مجلس ملی پاکستان، مسلمانان با اتحاد خود می‌توانند به حمایت از فلسطینی‌ها بپردازند و با هرگونه توطئه‌های صهیونیستی مقابله کنند.
نگاه مسلمانان به قدس
«محمد سلام مخشول‌اف» محقق مسائل فرهنگی آکادمی علوم تاجیکستان می‌گوید، امروز این پرسش مطرح می‌شود که چرا امام خمینی(ره) در شرایط پیچیده انقلاب به موضوع فلسطین این قدر توجه نشان می‌دادند؟ زیرا قضیه قدس مربوط به تمام جهان اسلام است.
وی اضافه می‌کند، مظلومیت فلسطین برای هر مسلمانی دردآور است لذا امام‌خمینی(ره) با تأکید بر مظلومیت فلسطین و جلب توجه امت بر ضرورت اصلاح وضع، روز جهانی قدس را اعلام کردند که این حرکت نگاه همه مسلمانان جهان را به قدس معطوف ساخت و اهمیت مسئله فلسطین را بیش از پیش به جهانیان نشان داد.

نظر شما