شناسهٔ خبر: 59280443 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

افتتاح ۸۸۸ طرح تعاونی در کشور

در آستانه فرا رسیدن سال نو، ۸۸۸ طرح تعاونی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر تعاون به‌ طور همزمان در سراسر کشور به بهره‌برداری رسید.

صاحب‌خبر -

افتتاح ۸۸۸ طرح تعاونی در کشوربه گزارش ایکنا به نقل از مرکز روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ۸۸۸ طرح تعاونی در بخش‌های تولیدی،‌ خدمات، توزیعی و مسکن با حضور محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تشکل‌های تعاونی و استانداران سراسر کشور به‌طور همزمان و به صورت ویدیو کنفرانسی به بهره‌برداری رسید.
مهدی مسکنی، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست با بیان این‌که با افتتاح ۸۸۸ طرح تعاونی برای ۱۶ هزار و ۲۶۴ نفر فرصت شغلی ایجاد می‌شود، گفت: ۵۷۲ طرح(معادل ۶۴ درصد) در حوزه تولید، ۲۶۴ طرح دربخش‌های خدمات و سایر توزیعی(معادل ۳۰ درصد) و ۵۲ طرح در حوزه مسکن(معادل ۶ درصد) امروز به بهره‌برداری رسید.و
وی افزود: در مجموع در طرح‌های افتتاحی حدود ‌۵۰۳۱ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته که از این مبلغ حدود ۲۰۱۴ میلیارد تومان(معادل ۴۰ درصد کل) در طرح‌های تعاونی‌های تولیدی، ۱۶۳۹ میلیارد تومان(۳۳ درصد) در طرح‌های خدماتی و سایر توزیعی و ۱۳۷۸ میلیارد تومان در طرح‌های مسکن(معادل ۲۷ درصد) سرمایه‌گذاری شده است.
 
مسکنی بیان کرد: طرح‌های افتتاح‌شده مجموعاً برای ۱۶۲۶۴ نفر شغل ایجاد نموده‌اند که از این تعداد تعاونی‌های مسکن به‌عنوان هسته محرک ایجاد اشتغال برای ۳۴۷۸ نفر(۲۱ درصد) در طول زمان احداث خود ایجاد شغل به‌صورت موقت کرده است.
 
معاون امور تعاون با بیان اینکه مجموعاً ۷۹ درصد اشتغال حاصل از طرح‌های مورد بهره‌برداری قرار گرفته در بخش مولد و به‌صورت پایدار ایجاد شده، گفت: تعاونی‌های اشتغال‌زای تولیدی با تعداد ۸۹۲۴ نفر(۵۵ درصد) اشتغال طرح‌های افتتاح را به‌صورت پایدار ایجاد نموده‌اند و تعاونی‌های خدماتی و سایر توزیعی برای ۳۸۶۶ نفر(۲۴ درصد) شغل دائمی و مولد ایجاد می‌کند.
 
وی اظهار کرد: سرانه سرمایه‌گذاری به ازای ایجاد هر شغل موقت(تعاونی های مسکن) ۳۹۵ میلیون تومان و به ازای هر شغل پایدار(تولیدی، خدماتی و سایر توزیعی) ۲۸۶ میلیون تومان است.
 
مسکنی گفت: هر طرح به‌طور متوسط ۱۸ شغل ایجاد می‌کند که متوسط ایجاد شغل به ازای هر طرح در تعاونی‌های تولیدی ۱۶ نفر، مسکن ۶۷ نفر(به‌صورت موقت) و خدمات و سایر توزیعی ۱۴ نفر است.
 
محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور نیز طی سخنانی گفت: از مهمترین برجستگی‌های قانون اساسی جمهوری اسلامی این است که بخش خصوصی، دولتی و تعاونی در کنار یکدیگر در اقتصاد کشور دیده شده است که در سالیان گذشته کمترین استفاده و توجه به این اصل مهم شده و باید دولت، مجلس و مردم برای جبران این نقیصه تلاش بیشتری کنند.
مخبر با اشاره به تدوین و اهمیت سند تحول دولت سیزدهم و تطابق این سند با راهبردهای اصلی اقتصاد کشور به‌ویژه سیاست‌های کلی نظام، گفت: مردمی‌سازی اقتصاد کشور مهمترین ویژگی سند تحول دولت بوده که از سوی رئیس‌جمهور تهیه و ابلاغ شده است.
معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه در نظام جمهوری اسلامی، پایگاه و راهبری تمامی مؤلفه‌های حکومت‌داری در بستر مردم شکل می‌گیرد، خاطرنشان کرد: در طول ۴۴ سال گذشته در تمامی ابعاد مختلف توانستیم مردم را برای حل مشکلات به صحنه بیاوریم اما در زمینه اقتصادی که کشور با برخی مشکلات مواجه است، از ظرفیت‌های بخش خصوصی با توجه به جایگاه واقعی آن در کشور به خوبی بهره‌برداری نشده و مشکلات اقتصادی جز با میدان‌دادن به این بخش مهم حل نخواهد شد.
وی با اشاره به مدل‌های موفق اقتصادی در کشورهای پیشرفته و میزان موفقیت آنان با توجه به میزان مشارکت بالای مردم و بخش خصوصی در اقتصاد، تأکید کرد: بعضی چالش‌ها از جمله تورم، بیکاری، مسکن و نقدینگی به دلیل این است که مردم میدان‌دار این عرصه نبوده‌اند و با توجه به ظرفیت‌های عظیم کشور در بخش‌های نفت، گاز و معدن و دریا از حضور مردم برای بهره‌گیری از این بخش‌ها غافل بوده‌ایم.
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به هدایت نقدینگی به‌عنوان یک فرصت جدی پیش‌روی اقتصاد، گفت: نقدینگی موجود در کشور می‌تواند به عنوان یک سرمایه مولد در پروژه‌ها و طرح‌های نیمه‌تمام و همچنین سایر صحنه‌های اقتصادی کشور به کار گرفته شود.
مخبر اظهار کرد: باید از ظرفیت و اعتماد مردم به اتاق تعاون و فعالان بخش خصوصی برای پیشبرد طرح‌های کلان کشور استفاده کرد و امیدواریم با تلاش‌های مجلس و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت سیزدهم، تحولی اساسی در اقتصاد تعاونی و ایفای نقش پررنگ آن در زمینه مسکن، اشغال و هدایت نقدینگی به وجود آید.
سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون نیز در آیین افتتاح ۸۸۸ طرح تعاونی در ۳۱ استان کشور اظهار کرد: توسعه تعاونی و ترویج اقتصاد تعاون در جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر تأکیدات قرآن و بزرگان دین مبین اسلام است.
 
وی با بیان اینکه اقتصاد تعاونی در چارچوب عدالت و مشارکت‌پذیری عمومی رشد و نمود می‌یابد، افزود: جذب سرمایه‌های کوچک می‌تواند اثرگذاری‌های بزرگی داشته باشد.
 
مرتضوی تأکید کرد: در اقتصاد تعاونی سرمایه‌های مردمی اهرمی برای جذب منابع بانکی و سودآوری مبتنی بر اشتغال‌زایی و افزایش بهره‌وری است.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تعبیر مقام معظم رهبری از تعاون به‌عنوان چشمه جوشان اقتصاد و راهبری مدبرانه ایشان در سخنرانی‌ها و اسناد بالادستی به تحول این عرصه کمک شایانی کرده است.
 
وی با بیان این‌که اقتصاد مقاومتی همزمان باید دانش‌بنیان و تعاون‌محور باشد، اظهار داشت: تعالی این بخش مهم از اقتصاد کشور نیازمند اصلاح قوانین است.
 
مرتضوی حمایت از تعاونگران و اندیشمندان حوزه تعاون را از دیگر الزامات این حوزه برشمرد و گفت: در مسیر اصلاح سیاست‌های صندوق‌های بازنشستگی و راهبرد کلان وزارت رفاه برای عبور از بنگاه‌داری به سهام‌داری، تعاونگران برتر و توانمند را در اولویت قرار می‌دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی دیگر از الزامات رسیدن به سهم ۲۵ درصد تعاون از اقتصاد کشور را فرهنگ‌سازی عنوان کرد و گفت: در همه مقاطع تحصیلی در نظام آموزش و پرورش و نیز در تحصیلات تکمیلی این مهم باید در گفتمان آموزشی ما نهادینه شود.

انتهای پیام

نظر شما