شناسهٔ خبر: 59268915 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

جزئیات عرضه ۵۰۰ هزار دستگاهی خودروسازان

صاحب‌خبر -

وزرات صمت عرضه گسترده‌ای را در روزهای پایانی سال 1401 ترتیب داده که در آن 500 هزار دستگاه خودرو ارائه می‌شوند. این خودروها از سوی خودروسازان بخش‌های خصوصی و دولتی عرضه خواهند شد.

طرح فروش ویژه خودروسازان ابتدا قرار بود در هفته اول اسفند ماه اغاز شود؛ اما نهایتا به اواخر اسفند ماه موکول شد.

وزارت صمت وعده داده که این خودروها را بدون قرعه‌کشی عرضه می‌کند و تمامی متقاضیان می‌توانند خودروی مورد نظر خود را دریافت کنند. از آن جایی که قیمت خودرو در کارخانه بسیار به صرفه‌تر از قیمت بازار ازاد بوده، پیش بینی می‌شود که تعداد زیادی متقاضی در این طرح ثبت نام کنند. بنابراین اگر تعداد متقاضیان بیش‌تر از تعداد خودروهای عرضه شده باشد، متقاضیان در لیست انتظار قرار می‌گیرند و نهایتا خودروی مورد نظر را دریافت می‌کنند.

با توجه به این که خودروسازان زیادی در این طرح ویژه حضور دارند، وزارت صمت سامانه یکپارچه فروش خودرو را برای این عرضه گسترده تدارک دیده است. این سامانه مدت‌ها بود که از کار افتاده بود؛ اما بار دیگر جان گرفته و قرار است بزرگ‌ترین فروش هماهنگ خودروسازان در آن انجام شود.

این عرضه یک تفاوت اساسی با دفعات قبلی دارد و آن این است که متقاضیان خرید خودرو باید حساب وکالتی داشته باشند. در این حساب باید مبلغ 100 میلیون تومان واریز شود. متقاضیان از تاریخ 20 تا 23 اسفند مهلت دارند تا حساب وکالتی خود را افتتاح و مبلغ را واریز کنند.

بانک‌هایی که خدمات حساب وکالتی را ارائه می‌دهند، عبارتند از رسالت، اینده، اقتصاد نوین، ایران زمین، گردشگری، ملت، سینا، شهر، مهر ایران، کشاورزی، پست بانک، سرمایه و تجارت.

ثبت نام متقاضیان از تاریخ 26 تا 28 اسفند در سامانه یکپارچه (esalecar.ir) صورت می‌گیرد. لازم به ذکر است که شرایط قبلی مانند نداشتن پلاک فعال، حداقل 18 سال سن و ... نیز همچنان وجود دارد.

100 میلیون موجود در حساب وکالتی متقاضیان، از ابتدای روند ثبت نام تا پایان مرحله اعلام زمانبندی تحویل خودروها، مسدود می‌شود. این مراحل تا پایان فروردین 1402 به طول می‌انجامد. اگر زمان اعلام شده بیش‌تر از سه ماه باشد، مبلغ مورد نظر رفع انسداد می‌شود.

اگر متقاضی مایل باشد خودرو ثبت‌نامی را دریافت کند، باید وجه اعلام شده رو واریز کند. این وجه به عنوان پیش پرداخت دریافت می‌شود و مابقی آن هنگام تحویل و مطابق نرخ روز خودرو دریافت می‌شود. با توجه به شرایط بازار و نوسانات قیمت ارز، پیش بینی قیمت خودرو در زمان تحویل امری نشدنی است و به همین خاطر وزارت صمت این شرط را قرار داده تا قیمت خودرو مطابق نرخ تاریخ تحویل محاسبه و دریافت شود. قیمت خودروها در این طرح فروش ویژه، توسط شورای رقابت تعیین می‌شود.

خودروسازان بسیاری مانند سایپا، ایران‌ خودرو، فردا موتور، مکث موتور، مدیران خودرو و ... در این طرح شرکت می‌کنند. خودروهای ارائه شده نیز جزء محصولات باکیفیت و پرمتقاضی محسوب می‌شوند. این خودروها عبارتند از پژو 207 اتوماتیک و دستی، پژو 207 با موتور TU3، دنا پلاس دستی و اتوماتیک، تارا دستی و اتوماتیک، سورن پلاس دوگانه‌سوز، سورن پلاس بنزینی، پژو پارس ساده، پارس ELX-XUP، پارس سفارشی XUP، شاهین G، وانت اریسان، کوییک آر اتوماتیک و دستی، کوییک اتوماتیک و کوییک اس، لاماری، فردا SX5، فردا T5، فردا سوبا M4، مکث موتور تیارا، دایون Y5، آریزو 6 پرو اکسلنت، آریزو 5 توربو، تیگو 7 پرو، تیگو 8 پرو، ایکس 22 پرو و ایکس 55 پرو.



لازم به ذکر است که مشتریان می‌توانند هم در طرح فروش ایران خودرو و هم در طرح فروش یکپارچه خودروسازان شرکت کنند. برای شرکت در هر دو طرح، داشتن تنها یک حساب وکالتی کافیست، اما متقاضیان باید به ازای مبلغ هر دو طرح در حساب وکالتی خود موجودی داشته باشند.

علاوه بر طرح ویژه فروش یکپارچه، شرکت ایران خودرو نیز طرح فروش فوق‌العاده‌ای را تدارک دیده است. از طرفی، خودروهای وارداتی نیز قرار است در سامانه‌ای جداگانه به نشانی saleauto.ir عرضه شوند که روند متفاوتی دارد.

وزارت صمت تمامی این عرضه‌ها را ترتیب داده تا کمی از تلاطم بازار خودرو ایران بکاهد. در روزهای اخیر نرخ ارز نیز کاهشی شده که به موجب آن قیمت تمامی خودروها نیز روند نزولی را در پیش گرفته‌اند. اگر این روند نزولی در بازار باقی بماند و نرخ ارز نیز پایدار شود، آرامشی در بازار خودرو جریان خواهد یافت. عرضه خودروهای داخلی و وارداتی نیز بر این موضوع تاثیر مستقیم دارد و به پایداری بازار خودرو کمک بزرگی می‌کند. وزارت صمت وعده داده که تولید و عرضه خودرو در سال جدید افزایش خواهد یافت و شاهد تاثیرات مثبت دیگری نیز خواهیم بود.

برچسب‌ها:

نظر شما