شناسهٔ خبر: 59177309 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

دیپلمات سابق آمریکایی: واشنگتن از نقش چین در بهبود روابط ایران و عربستان ناخشنود است

صاحب‌خبر -

شفقنا- توافق غافلگیرکننده بین ایران و عربستان سعودی برای احیای روابط دیپلماتیک چیزهای زیادی را برای ایالات متحده ایجاد می کند که از جمله مسیر احتمالی برای نحوه تعامل با برنامه هسته ای تهران و فرصتی برای تحکیم آتش بس در یمن است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، رویترز نوشت: این توافق حاوی عنصری هم است که مطمئناً مقامات واشنگتن را عمیقاً مضطرب می کند – نقش چین به عنوان میانجی صلح در منطقه ای که ایالات متحده مدت طولانی در آن نفوذ داشته است.

این قرارداد پس از چهار روز گفتگوهای فاش نشده قبلی در پکن بین رقبای خاورمیانه اعلام شد. جان کربی، سخنگوی کاخ سفید روز جمعه گفت که با وجود اینکه واشنگتن مستقیماً در آن دخالتی نداشت، عربستان سعودی مقامات آمریکایی را در جریان مذاکرات با ایران قرار داد.

روابط بین ایالات متحده و چین بر سر موضوعاتی از تجارت گرفته تا جاسوسی به شدت مورد مناقشه قرار گرفته است و این دو قدرت به طور فزاینده ای برای نفوذ در بخش هایی از جهان دور از مرزهای خود رقابت می کنند.

در همین حال جفری فلتمن، مقام ارشد سابق ایالات متحده و سازمان ملل متحد گفت که نقش چین مهم ترین جنبه این توافق است.

فلتمن، یکی از همکاران موسسه بروکینگز افزود: این موضوع احتمالاً به طور دقیق به عنوان سیلی به دولت بایدن و به عنوان مدرکی مبنی بر اینکه چین قدرت رو به رشد است، تفسیر خواهد شد.

برایان کاتولیس، از موسسه خاورمیانه هم در اینباره می‌گوید: این توافق برای ایالات متحده و اسرائیل مسیر ممکن جدیدی برای احیای مذاکرات متوقف شده در مورد موضوع هسته ای ایران با یک شریک بالقوه در ریاض ارائه می دهد.

دانیل راسل، دیپلمات ارشد ایالات متحده در امور شرق آسیا در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما گفت: دخالت چین در میانجی گری این توافق می تواند «پیامدهای مهمی» برای واشنگتن داشته باشد. غیرعادی است که چین به تنهایی برای کمک به میانجی‌گری یک توافق دیپلماتیک در مناقشه‌ای که طرف آن نیست، اقدام کند.

جان آلترمن، از مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی واشنگتن هم در این مورد معتقد است: با این حال، مشارکت پکن به درک قدرت و نفوذ فزاینده چین می‌افزاید که به روایت کاهش حضور جهانی ایالات متحده کمک می‌کند. پیام نه چندان ظریفی که چین ارسال می کند این است که در حالی که ایالات متحده قدرت نظامی برتر در خلیج فارس است، چین یک حضور دیپلماتیک قدرتمند و قابل بحث در حال افزایش است.

این خبر را اینجا ببینید

نظر شما