شناسهٔ خبر: 59142015 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تبدییل انجمن‌های علمی به «انجمن‌های علمی و فناوری»

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت : بحث بازنگری آیین‌نامه انجمن‌های علمی ، در دستور کار معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم قرار گرفته است .

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، دکتر عبدالحسین کلانتری در آیین اختتامیه دهمین «جشنواره درون دانشگاهی حرکت» دانشگاه جامع علمی کاربردی که به میزبانی استان قزوین برگزار شد، افزود : یکی از محور‌های آن ، بازنگری بر محور  فناوری‌های جدید است، لذا انجمن‌های علمی در ساختار جدید به انجمن‌های علمی و فناوری تبدیل می‌شوند.

وی ، «جشنواره حرکت» را رویدادی بزرگ در عرصه رقابت علمی کشور برشمرد و گفت : انجمن‌های علمی به مثابه پویاترین بخش دانشجویی، نقشی بی‌بدیل در سرزندگی و رشد علمی دانشگاه‌ها دارند که ثمره این فعالیت‌ها در طول یک سال تحصیلی، در بستر رقابتی یک رویداد بزرگ علمی تحت عنوان جشنواره حرکت نمایش داده می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که همت وزارت علوم بر این امر استوار است تا مهارت‌افزایی را به حوزه آموزش دانشگاهی تزریق کند، افزود: خوشبختانه دانشگاه جامع علمی کاربردی پیشاپیش به استقبال موضوع مهارت‌افزایی در آموزش عالی رفته و این مهم را با تلفیق علم و مهارت در ساختار آموزشی خود نهادینه کرده است؛ لذا این دانشگاه به معنای دقیق کلمه پاسخگوی نیاز امروز و دانشگاه نسل فرداست و امروز جامعه به آموزش‌های مهارتی نیاز مبرم دارد.

دکتر کلانتری با اشاره به اینکه تعامل میان دانش استاد و تجربه دانشجو، وجه ممتاز دانشگاه جامع علمی کاربردی است، گفت :  تعامل دانش استادی و تجارب دانشجویی در دانشگاه جامع علمی کاربردی، ترکیبی بی‌نظیر و متفاوت از سایر نظام‌های متداول آموزشی پدید آورده، به گونه‌ای که به جای یک رابطه یک سویه، این دو رکن مهم در کنار یکدیگر و به صورت هم‌افزا بحث علم‌آموزی و مهارت‌افزایی را پیش می‌برند، این دانشگاه همچنین با ترکیب تجربیات دانشجویی در کنار علم اساتید توانسته رابطه استاد و شاگردی را در نظام متداول آموزشی کشور تغییر دهد.

وی از طرح بازنگری در آیین‌نامه انجمن‌های علمی توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم خبر داد و افزود: به موازات گام‌های شایان توجهی که انجمن‌های علمی، همگام با تغییرات فضای کلان کشور و جهان برمی‌دارند، بحث بازنگری آیین‌نامه انجمن‌های علمی نیز در دستور کار معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم قرار گرفته که یکی از محور‌های آن، بازنگری بر محور فناوری‌های جدید بوده، لذا انجمن‌های علمی در ساختار جدید به انجمن‌های علمی و فناوری تبدیل می‌شوند.

کلانتری با تاکید بر اینکه این بازنگری فرصتی بی‌نظیر برای دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان یک دانشگاه متکی بر مهارت ایجاد می‌کند ، گفت : اگر در ساختار قبلی، نقطه اتکای انجمن‌ها محفوظات علمی و دانش نظری بوده، در ساختار جدید، انجمن‌های مهارت‌محور و مبتنی بر فناوری ایفای نقش خواهند کرد که فرصتی طلایی برای شکوفایی انجمن‌های علمی-دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی فراهم می‌کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، ایجاد ارتباط میان انجمن علمی دانشجویان و انجمن علمی اساتید را از دیگر محور‌های بازنگری در آیین‌نامه انجمن‌های علمی عنوان کرد و گفت: علاوه بر این، برقراری ارتباط محکم میان انجمن‌های علمی و مسائل کشور در حوزه صنعت و جامعه از مهمترین محور‌های طرح بازنگری این آیین‌نامه است که جهت‌دهی ویژه‌ای به فعالیت انجمن‌های علمی داده و کمک شایانی به تقویت ارتباط میان دانشگاه و جامعه خواهد کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، آینده را از آن دانشجویان امروز کشور دانست و بر اعتماد بیشتر به دانشجویان برای مواجهه با مسائل واقعی کشور تاکید کرد.

دکتر کلانتری از نمایشگاه آثار و دستاورد‌های انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی که در فضای جانبی محل برگزاری آیین اختتامیه جشنواره برپا شده بود، بازدید کرد.

 

نظر شما