شناسهٔ خبر: 5909156 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

رحمانی‌فضلی: مهمترین موضوع برای ایران، عراق و سوریه مبارزه با تروریسم است

نسیم

وزیر کشور در دیدار با همتای سوری: مهمترین موضوع برای سه کشور مبارزه با تروریست به ویژه داعش بر اساس تفاهم‌های حاصل شده است/ محمد الشعار: به همکاری با ایران برای مبارزه با داعش ادامه می‌دهیم

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار «نسیم»، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور پس از دیدار دو جانبه با سرلشکر محمد الشعار وزیر کشور سوریه طی نشست خبری در جمع خبرنگاران در مورد موضوعات مورد بحث در نشست دو جانبه با همسایه سوری خود اظهار داشت در این جلست درخصوص موضوعات دو جانبه در حوزه‌ امنیت داخلی ، انتقال تجربیات طرفین در زمینه قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان، مسئله تروریسم و همکاری‌های مرزی برای تقویت تجربیات طرفین بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

وی افزودک طبق صحبت‌های صورت گرفته بین ما و طرف سوری مقرر شد که معاونین امنیتی دو کشور در خصوص اجرایی‌سازی این توافقات فعالیت هایی را شروع کنند.

رحمانی فضلی با بیان اینکه برنامه ریزی اجلاس سه جانبیه بین ایران سوریه و عراق در بغداد ابتکاری بود که به کار گرفته شد اظهار داشت: در این اجلاس سه کشوری که در جبهه مقاومت و مبارزه با اسرائیل و مبارزه با خشونت و افراطی گرایی فعالیت‌ دارند تلاش می‌کنند تا همکاری‌های خود را بسط و گسترش دهند.

وی ابراز امیدواری کرد که این اجلاس سه جانبه مقدمه‌ای باشد در راستای فعالیت‌های مشترک و مبارزه علیه تروریسم به ویژه داعش در منطقه باشد.

وزیر کشور در ادامه با مبحثی ک در حال حاضر به عنوان مبحث اصلی برای هر دو کشور مطرح است بحث مبارزه علیه تروریسم به ویژه داعش است متذکر شد داعشی‌ها گروهی هستند که با روش‌های افراطی‌گری، خشونت و توسل به رعب و وعشت و انفجار و ترور در دنیای اسلام دارند نام مقدس اسلام را تیره و تار می‌کنند.

وی در همین رابطه افزود: اینان گروهی هستند که هم خوراک و هم زمینه را برای اسلام‌هراسی به دست بیگانگان می‌دهند و هم از طریق همکاری‌هایی که با غرب، آمریکا و کشورها مرتجع منطقه دارند وحدت، انسجام و ثبات دنیای اسلام را به خطر می‌اندازند.

رحمانی فضلی در پایان با تأکید بر اینکه وظیفه جدی دو طرف مبارزه با داعش است گفت: ما باید با حفظ اتحاد و انسجام بین کشورهای اسلامی منطقه به ویژه کشورهایی که در خط مستقیم مقاومت هستند با این پدیده خطرناک مقابله کنیم.

محمد الشعار وزیر کشور سوریه پس از دیدار با همتای ایرانی خود در نشست خبری مشترک با عبدالرضا رحمانی‌فضلی با بیان اینکه سوریه اولین کشوری است که در سنگر مقاومت ضد صهیونیستی و مقابله با تروریست قرار دارد، افزود: سوریه همواره در خطر تروریسم قرار دارد و در همین زمینه نیز برخی کشورها و گروه‌ها تمام امکانات و سلاح‌ها را برای ضربه زدن به کشور سوریه آوردند، همچنین کشورهای منطقه‌ای نیز ایفای نقش می‌کنند از جمله کشورهای عربی که این سلاح‌ها را آوردند تا به سوریه آسیب برسانند.

وزیر کشور سوریه با اشاره به اینکه کشورش حدود 4 سال شاهد حضور گروه های تروریستی در کشورش است، اظهار داشت: گروه‌هایی در سوریه آمدند تا وحدت سوریه را از بین ببرند و همچنین استقامت مردم را در هم بشکنند و به هم‌پیمانان سوریه که در راس آنها جمهوری اسلامی ایران است آسیب زنند.

الشعار با تاکید بر اینکه ایران و سوریه خطر تروریسم را درک می‌کنند، گفت: این دو کشور آگاهند که تروریسم مسئله خطرناکی است و نه تنها کشورهای منطقه بلکه برای سایر کشورهای جهان نیز خطرناک است.

وی همچنین متذکر شد: ما باید در این راستا و در مقابله با اقدامات گروه‌های تروریستی هماهنگی‌های لازم و تصمیمات استراتژیک بگیریم که البته این هماهنگی‌های لازم و استراتژیک بین دو دولت ایران و سوریه وجود دارد و سایر دوستان ما در جهان باید یک همکاری دقیقی داشته باشند.

وزیر کشور سوریه با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با ایران تصریح کرد: در راس امضای این تفاهم‌نامه مسئله مبارزه با تروریسم است، همچنین در این تفاهم‌نامه نسبت به چگونگی مقابله با مهاجرت‌های غیرقانونی، جرایم سازمان‌یافته و سایر مسائل مرتبط مطرح شده است که البته امضای این تفاهم‌نامه فرصت خوبی بود که پیرامون این مباحث هماهنگی‌های خوبی را داشته باشیم.

وی با اشاره به انجام برنامه‌ریزی‌های لازم برای دیدار سه‌جانبه ایران، عراق و سوریه گفت: بین عراق و سوریه مسئله تروریسم موضوع مشترکی است که از جمله آن می‌توان به مبارزه با گروه تروریستی داعش اشاره کرد که ما باید در این خصوص و در جهت هماهنگی در مبارزه با این مسئله در بالاترین سطح هماهنگی‌های لازم را داشته باشیم.

وزیر کشور سوریه هماهنگی های انجام شده بین ایران و سوریه را در جهت مبارزه با تروریسم و سایر مباحث مربوطه در جهت امنیت و ثبات دو کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: ما سعی می‌کنیم مفاد این تفاهم نامه تماماً به مرحله اجرا برسد از جمله این تفاهم‌نامه مقدمه‌ای برای مبارزه با تروریسم در منطقه و جهان خواهد بود.

نظر شما