شناسهٔ خبر: 58989093 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

مطالبه کاربران شبکه‌های اجتماعی برای پیگیری سریع‌تر مسمومیت دانش‌آموزان قمی

این مسمومیت‌ها را پایان دهید

روزنامه جوان

اعلام عامدانه بودن مسمومیت دانش‌آموزان در قم از سوی معاون وزارت بهداشت، درمان و خدمات پزشکی، پرونده مسمومیت دانش‌آموزان را وارد مرحله تازه‌ای کرد. نگرانی‌های والدین و خانواده‌ها از تداوم این حادثه و کشانده شدن آن به استان‌های دیگر در شبکه‌های اجتماعی مشهود است. کاربران شبکه‌های اجتماعی در توئیت‌هایی خواهان رسیدگی هرچه سریع‌تر به مسئله شدند. کاربران دو احتمال دخالت تفکر‌های تندرو یا دشمنان خارجی را مطرح و این حادثه را در تداوم اغتشاشات اخیر تحلیل کردند. در ادامه بخش‌هایی از واکنش‌های کاربران را مرور کرده‌ایم.

صاحب‌خبر -


محمد مالی:
یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با تأیید عمدی بودن مسمومیت دانش‌آموزان قمی اظهار داشت: «پس از مسمومیت چندین باره دانش‌آموزان در مدارس قم، مشخص شد افرادی دوست داشتند که تمامی مدارس، به خصوص مدارس دخترانه تعطیل شوند.» این متحجران باطل و جاهلان کج‌فهم را ادب کنید.
احسان علیمردی:
هرچه سریع‌تر باید عوامل مسمومیت دانش‌آموزان پیدا شوند و پاسخ مناسبی به افکار عمومی داده شود. نباید گذاشت تا عناصر ضدانقلاب و رسانه‌هایشان بر طبل اختلاف بکوبند یا دار و دسته مسیح علینژاد اینطور القا کنند که نظام در پی انتقام است، اگر انتقامی بود که رهبری عفو گسترده نمی‌داد.
سیدمحمد صحفی:
حدود سه ماه از انتشار خبر هولناک مسمومیت دانش‌آموزان دختر و سریالی شدن آن می‌گذرد و همگان در بهت و حیرت از سکوت مقامات. قوه قضائیه هیچ بهانه‌ای را برای تعویق رسیدگی، پنهان نگه داشتن عوامل اصلی یا برگزاری دادگاه متهمان - به‌طور غیر علنی- نپذیرد.
کیان مهزاد:
دشمن حالا که از صحنه میدانی اغتشاشات به تنگ آمده در پی آن است که یک بار دیگر سناریویی را پیاده کند تا جمهوری اسلامی را مخالف زنان و آزادی‌ها و تحصیلشان بگذارد. اقتدار نظام در پیدا کردن عاملان جنایت مسمومیت دانش‌آموزان و محاکمه‌شان می‌تواند آب سردی بر این فتنه شوم باشد.
محمدصادق عبداللهی:
مسمومیت دانش‌آموزان نگران کننده است؛ امیدوارم زودتر حقیقتش مشخص شود. نکته مهم اخلالی است که در روند آموزش پیش می‌آورد و بار دیگر لزوم بازنگری در تقویم آموزشی را برای امکان جبران روز‌های تعطیل شده گوشزد می‌کند. طرحش ازسوی مرکز پژوهش‌ها ارائه شد و بعد از تصویب در کمیسیون راهی صحن است.
احمد نادری:
انتظار از وزیر بهداشت و سیستم پدافند غیرعامل این است که هر چه سریع‌تر علت اصلی مسمومیت‌های مشکوک دانش‌آموزان در قم را کشف و اطلاع‌رسانی کنند. تداوم این اتفاقات باعث بروز اثرات مخرب روانی برای افکار عمومی خواهد شد.
رضا وثوقی:
افکار عمومی ایران در تب و تاب نرخ ارز و گرانی افسارگسیخته است، اما این احتمال که حوادث سریالی مسمومیت دختران دانش‌آموز در قم عمدی است بسیار نگران‌کننده است. آیا ما با ظهور یک بوکوحرام ایرانی مواجهیم؟ (بوکوحرام جنبشی سلفی در غرب آفریقاست که تحصیل دختران مسلمان را حرام می‌داند.)
محمد فاضلی:
باید همه طراحان و عاملان مسمومیت دختران در مدارس قم، به مردم معرفی شوند، دادگاه علنی برای محاکمه آن‌ها برگزار گردد و جزئیات چنین رخدادی به مردم اطلاع‌رسانی شود. قرن بیست‌ویکم جای این تحجرها، خشونت‌ها و اقدامات ضدانسانی نیست. کاش حقوق‌دانان هم درباره شأن حقوقی این اقدام بگویند.
محمدعلی ابطحی:
تأیید وزارت بهداشت بر عمدی بودن مسمومیت دانش‌آموزان دختر یعنی بوکوحرام هم از راه رسید. افراطی‌گری به خصوص از نوع دینی آن بزرگ‌ترین خطر برای همه جوامع است. نیرو‌های امنیتی برای معرفی عاملان و آمران این کار باید سرعت عمل نشان دهند و گزارش مورد قبول جامعه را ارائه کنند.
امیر سالار:
زبان قاصر است که در رابطه با مسمومیت دانش‌آموزان سخنی بر زبان بیاورد که حق مطلب را ادا کند آنقدر که این اقدام جنایتکارانه است. از مغزی متحجر و اهریمنی برمی‌آید. مماشات با این تفکر و عوامل آن دامن خود مماشات کنندگان را هم می‌تواند بگیرد، شوخی بردار نیست.

نظر شما