شناسهٔ خبر: 58938845 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

برگزاری نمایشگاه  های بهاره و خرید مستقیم مردم از تولیدکنندگان

عضو ستاد اجرایی و برگزاری نمایشگاه‌های عرضه محصولات کشاورزی و صنایع غذایی و کالا‌های اساسی گفت : در بخش تعاون به دنبال عدالت اجتماعی در کنار عدالت اقتصادی هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مهندس قاسمی عضو ستاد اجرایی و برگزاری نمایشگاه‌های عرضه محصولات کشاورزی و صنایع غذایی و کالا‌های اساسی و رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون در گفتگو با برنامه نمودار شبکه رادیویی ایران به موضوع برگزاری نمایشگاه  های بهاره و خرید مستقیم مردم از تولیدکنندگان پرداخت . متن این گفتگو به شرح ذیل است .

سوال: بحث نمایشگاه‌های بهاره با توجه به چالش‌های که در سال‌های قبل معمولا با واحد‌های صنفی داشتید به خاطر بروز کرونا، کمرنگ شده بود. به نظر می‌رسد که شما دوباره این فرآیند را کلید می‌زنید برای نمایشگاه‌های بهاره و خرید مستقیم مردم از تولید کنندگان با قیمت‌های منطقی، اطلاعات بیشتری در مورد نمایشگاهی که می‌خواهد برگزار شود بفرمایید.

آقای قاسمی: من یک مقدمه کوتاهی عرض کنم، ما یک فرهنگ نامناسبی را داریم و آن هم اینست که برخلاف همه جای دنیا که در مناسبت‌ها، قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند ما تلاش می‌کنیم که قیمت‌ها را افزایش بدهیم و این یک فرهنگی است که بایستی به نوعی اصلاح بکنیم . یکی از اهداف ما در اتاق تعاون ایران برای برگزاری نمایشگاه‌ها اینست که به سمت و سوی این فرهنگ پیش برویم.
نکته دوم در رابطه با بحث نمایشگاه‌ها بایستی عرض کنم که حسب تصمیمات ستاد تنظیم بازار قرار است که ما از هجدهم تا بیست و هشتم اسفند سال جاری در تهران و مراکز استان‌ها نمایشگاه عرضه کالا‌های اساسی، محصولات کشاورزی و صنایع غذایی را داشته باشیم، با توجه به تمهیداتی که پیش بینی شده در رابطه با بحث کالا‌های اساسی، قرار شده ما کالا‌هایی نظیر برنج، روغن، شکر، گوشت قرمز و گوشت مرغ را از محل ذخایری که دولت دارد با قیمت‌های مصوب تهیه کنیم یعنی از دولت تحویل بگیریم، بخریم و با همان قیمت، البته با یک درصد سود بسیار ناچیز دو سه درصدی به مصرف کننده برسانیم، به عبارت ساده‌تر اگر بخواهم مثال برای شما بزنم، الان گوشت منجمد گوسفندی چیزی که قرار است عرضه شود چیزی حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ تومان هر کیلوگرم خواهد بود که این گوشت، گوشت کشتار داخل هم هست.

سوال: انشاالله که کیفیت مناسبی هم خواهد داشت.

آقای قاسمی: از نظر کیفیت ما قصدمان اینست که کیفیت و قیمت هر دو را توامان در بالاترین سطح ممکن قرار بدهیم. 

سوال: البته کیفیت و قیمت را در بالاترین سطح همزمان نداشته باشیم...

آقای قاسمی: چرا، همزمان امکان پذیر است. وقتی فرض بفرمایید بهترین پرتقال را باغدار ما امسال روی درخت کیلویی ۵ هزار تومان فروخته است .

سوال: سهم کشاورز جای خودش، برای مصرف کننده نهایی بهترین قیمت و با بهترین کیفیت را رقم بزنید انشاالله ..

آقای قاسمی: تلاشمان اینست بهترین قیمت را  با بهترین کیفیت عرضه کنیم و کالا‌هایی که قرار است عرضه کنیم منهای کالا‌های اساسی، کالا‌های دیگری هم هست که به دلیل مقارن شدن ایام عید سعید نوروز و ماه مبارک رمضان، بالاخره بایستی برای ماه مبارک رمضان هم بعضی از کالا‌ها مثلا خرما در حالت عادی مصرفش خیلی کمتر است، در حالی که ماه مبارک رمضان خرما افزایش مصرف و تقاضا را خواهیم داشت، اینست که این تمهیدات پیش بینی شده، حالا این که چقدر موفق بشویم و چه بکنیم بسته به تلاش آن کسی است که دارد انجام می‌دهد.

سوال: نمایشگاه در چه زمانی و در چه نقاطی از کشور انجام می‌شود؟

آقای قاسمی: از هجدهم تا بیست و هشتم اسفند قرار است برگزار شود، در تهران در ۵ مرکز مشخص شده، و در استان‌ها و مراکز استان ها، به اضافه این که شبکه گسترده تعاونی‌های مصرف هم قرار هست که فقط کالا‌های اساسی را با قیمت‌های مصوب توزیع کنند.

سوال: برآورد از تعداد شعب این تعاونی‌ها دارید؟

آقای قاسمی: قرار شده دو هزار فروشگاه تعاونی‌ مصرف مان که یکی از آن‌ها تعاونی مصرف صدا و سیماست فقط کالا‌های اساسی ، یعنی گوشت، روغن، برنج و شکر را آنجا در این مجموعه فروشگاهی عرضه کنیم، در مراکز نمایشگاهی همه کالا‌هایی که مورد نظر مصرف کننده‌ها هست را بیاوریم و انشاالله بتوانیم  خدمتی به مردم بکنیم.

سوال: در این شرایط سختی که مردم قرار دارند، کاهش هر ریال از هزینه‌های جاری شان قدم بزرگی است انشاالله در این زمینه موفق باشید و بخش تعاون کارایی خودش را در این نمایشگاه به نحو احسن به نمایش بگذارد.

آقای قاسمی: البته بخش تعاون در زمان جنگ تحمیلی کارایی خودش را به خوبی نشان داده است. ضمن این که ما در بخش تعاون ضمن این که به فعالیت‌های اقتصادی اعتقاد داریم، همانجور که خدارحمت کند شهید بهشتی فرمودند، در بخش تعاون به دنبال عدالت اجتماعی  در کنار عدالت اقتصادی هستیم .

نظر شما