شناسهٔ خبر: 58932284 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

افزایش ۴۸ درصدی تجارت ایران و هند

تجارت ایران و هند در سال ۲۰۲۲ به دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسید، از این میزان ۶۵۳ میلیون دلار سهم صادرات محصولات ایرانی بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداو سیما‌، ‏به نقل از وزارت بازرگانی و صنعت هند تجارت ایران و هند در سال ۲۰۲۲ دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده این میزان در مقایسه با سال ۲۰۲۱، ۴۸ درصد رشد کرده است. میزان تجارت دو کشور در سال ۲۰۲۱ نزدیک یک میلیارد و ۶۹۰ میلیون دلار بود.

صادرات کالا‌های ایرانی به مقصد بازار هند در سال ۲۰۲۲ با رشد ۶۰ درصدی  به ۶۵۳ میلیون دلار رسیده است. هند در مدت مشابه سال قبل از آن ۴۰۹ دلار کالا به ایران وارد کرده بود.

فرآورده‌های نفتی مهم‌ترین کالای صادراتی ایران به هند در سال ۲۰۲۱ میلادی به ارزش ۴۳ میلیونن دلار بوده که با رشد ۴ برابری در سال ۲۰۲۲ به ۱۷۵ میلیون دلار رسیده است. مواد خام تولید رنگ با ۱۵۲ میلیون دلار و میوه با ۱۴۸ میلیون دلار به ترتیب دومین و سومین کالا‌های صادراتی ایران به هند در سال ۲۰۲۲ بوده است.

در سال ۲۰۲۲، صادرات هند به ایران یک میلیارد و ۸۴۷ میلیون دلار رسیده که در مقایسه با سال قبلش رشد ۴۴ درصدی را نشان میدهد. هند در سال ۲۰۲۱ یک میلیارد و ۲۸۴ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

برنج هندی در سال ۲۰۲۲ با ۵۹ درصد از کل کالا‌های صادراتی بیشترین میزان صادرات کالا به ایران را به خود اختصاص داده است. در سال ۲۰۲۲ میزان صادرات برنج هندی یک میلیارد و ۹۸ میلیون دلار رسیده که در مقایسه با سال فیل از آن افزایش ۵۲ درصدی داشته است. در سال ۲۰۲۱ میزان واردات برنج هندی به ایران ۷۱۹ میلیون دلار بود.

 چای با ۸۶ میلیون دلار و شکر با ۷۹ میلیون دلار به ترتیب دومین و سومین کالای صادراتی هند به ایران بوده‌اند.

نظر شما