شناسهٔ خبر: 68327944 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

قیمت بلیت قطار برای اتباع خارجی گران‌تر از شهروندان ایرانی شد

تیرماه سال‌جاری، با اعلام شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، قیمت بلیت قطار افزایش پیدا کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، «محسن فاتحی زاده»، عضو انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی از افزایش ٣٠ درصدی قیمت بلیت قطارهای ۵ ستاره خبر داد و گفت: پس از سه سال وقفه در اصلاح قیمت‌ها، امسال افزایش ٣٠ درصدی قیمت بلیت قطارهای ۵ ستاره مصوب شد. در دو سال ١۴٠٠ و ١۴٠١ میزان افزایش قیمت بلیت قطار ۵ ستاره صفر درصد بود و در سال گذشته مشمول افزایش ١٠ درصدی شد در حالیکه مجموع افزایش نرخ تورم در این ٣ سال بیش از ١٠٠ بوده‌است. همزمان با اعلام این خبر، یک مسئله مهم مطرح شد و آن هم این بود که این میزان افزایش قیمت تنها مختص شهروندان ایرانی است و شامل گردشگران خارجی و اتباع بیگانه نمی‌شود.
«امین شعبانی»، عضو انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی در این نشست خبری با اشاره به افزایش نرخ بلیت قطار برای گردشگران خارجی گفت: علاوه بر افزایش ٣٠ درصدی قیمت بلیت قطار ۵ ستاره ، قیمت این بلیت برای گردشگران خارجی تا ۵٠ درصد افزایش پیدا کرد.
در این خصوص در توضیحاتی تبیین شد که هر دولت و حاکمیتی وظیفه دارد که امکانات رفاهی و حداقل‌ هزینه‌های امکانات عمومی را تنها برای شهروندان خود تدارک ببیند و در خصوص کسانی که ملیت آن کشور را ندارند، باید براساس استانداردهای بین‌المللی رفتار شود.
شعبانی در خصوص اینکه این اتباع بیگانه شامل مسافران و گردشگران است یا شامل کسانی است که در ایران زندگی می‌کنند یا خیر، تاکید کرد: این افزایش ۵٠ درصدی مشمول اتباع خارجی ساکن ایران نمی‌شود و تنها کسانی که از خارج از ایران بلیت قطار خریداری می‌کنند مشمول این افزایش ۵٠ درصدی نرخ می‌شوند.
شعبانی افزود: معمولا گردشگران خارجی از کشور عراق هستند که مسیر جنوب و مشهد و قم در تردد هستند.
فاتحی زاده نیز تصریح کرد که این افزایش ۵٠ درصدی قیمت بلیت قطار مشمول اتباع خارجی ساکن ایران نمی‌شود و تنها کسانی که از خارج از ایران بلیت قطار خریداری می‌کنند، مشمول این افزایش ۵٠ درصدی نرخ می‌شود.
«سید جواد ساداتی»، عضو انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی نیز با اشاره به اینکه در تمام کشورهای جهان نرخ حمل‌ونقل عمومی برای اتباع خارجی بیشتر از شهروندان آن کشور، تعیین می‌شود، به خبرنگار مهر گفت: در تمام کشورها بر اساس قانون نرخ بلیت حمل‌ونقل عمومی نسبت به شهروندان آن کشور بیشتر است، زیرا یک کشور خدمات خود را با قیمت حداقلی به مردمش ارائه می‌دهد اما اتباع خارجی باید طبق عرضه بین‌المللی هزینه حمل و نقل را پرداخت کنند و این موضوع در سطح جهان قابل مشاهده است.
وی در ادامه تاکید کرد: هزینه تمام شده وسیله‌های حمل و نقل عمومی برای شهروندان سنگین است اما دولت با ارائه یارانه به سازمان و شرکت‌ها قیمت تمام شده را به حداقل می‌رساند و این یارانه برای افراد تابع کشور است نه اتباع خارجی و گردشگران، بدین ترتیب نرخ پرداختی بلیت حمل و نقل عمومی برای آنها بر اساس قیمت تمام شده، خواهد بود.
ساداتی گفت: برای اتباع خارجی محدودیتی در تعداد خرید بلیت وجود ندارد و با مراجعه به آژانس‌های مسافرتی به هر تعداد که نیاز داشته باشند، امکان تهیه بلیت را خواهند داشت.
در پایان آخرین نکته‌ای که در این خصوص مطرح است، این است که برای اتباع ساکن ایران، تفاوتی میان قانونی و غیر قانونی وجود دارد یا خیر که در این خصوص این مقام صنفی گفت: بر اساس مصوبه ابلاغی هر فردی که کد ملی ندارد، جز اتباع غیر ایرانی تلقی می‌شود.

نظر شما