شناسهٔ خبر: 58914408 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تحلیل خبری:

اهداف اعلام نشده کابینه افراطی نتانیاهو از یورش گسترده به نابلس

شواهد موجود از جمله تلفات بالای فلسطینی‌ها نشان می‌دهد که ارتش صهیونیستی در پی اهدافی فراتر از تعقیب و بازداشت فرمانده گردان نابلس بوده است.

صاحب‌خبر -

کشتار بیشتر برای تغییر مجدد موازنه تلفات به نفع صهیونیست‌ها

اهداف اعلام نشده کابینه افراطی نتانیاهو از یورش گسترده به نابلس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ ارتش رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه سوم اسفند به شهر نابلس واقع در کرانه باختری به یورش نظامی گسترده‌ای دست زد که در جریان آن ۱۱ نفر از ساکنان این منطقه شهید و ۱۰۲ نفردیگر زخمی شدند. این پر تلفات‌ترین یورش نظامی ارتش صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها طی ماه‌ها و حتی به نوعی در سال‌های اخیر بوده است.

این کشتار پس از آن صورت گرفت که نظامیان یگان «یمام» که یکی از چهار یگان ویژه پلیس رژیم صهیونیستی است، یک جوان فلسطینی را در محله «القصبه» تعقیب می‌کردند که در پی آن، یک منزل مسکونی را به محاصره درآورده و با مردم درگیر شدند. نظامیان صهیونیست به این منزل محاصره شده دو موشک شلیک کردند و در پی آن اعلام شد که «محمد ابوبکر جنیدی» فرمانده گردان «سرایاقدس» در شهر نابلس نیز به شهادت رسیده است.

هرچند حملات هوایی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها به دلیل نابرابری نظامی دراین عرصه و فقدان دسترسی نیرو‌های مقاومت به سامانه پدافند هوایی همواره برای فلسطینی‌ها پرتلفات بوده است، اما در نبرد‌های زمینی نیرو‌های مقاومت توانسته اند میزان تلفات وارده را به یک سطح نسبتا برابر برسانند و از این طریق نوعی موازنه برقرار کنند.

به نظر می‌رسد یکی از اهداف رژیم صهیونیستی از یورش نظامی اخیر به نابلس بر هم زدن این موازنه و افزایش تلفات انسانی وارده بر فلسطینی‌ها بوده تا به زعم خود از این طریق افراد و گروه‌های مقاومت نوظهور را به امتناع از عملیات مقاومت وادار کند و بدین ترتیب با آسودگی خاطر به سیاست‌های توسعه طلبانه جدید ادامه دهد که کابینه افراطی جدید نتانیاهو آن را در دستور کار خود دارد.

این خود دلیلی روشن بر اثبات این حقیقت و واقعیت است که عملیات‌های فلسطینی‌ها ماهیت تدافعی دارد و در پاسخ به اقدامات توسعه طلبانه و شهرک سازی‌های جدید رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد که یکی از ماموریت‌های اصلی کابینه جدید نتانیاهو را تشکیل می‌دهد.

کشتار بیشتر برای شهرک سازی بیشتر

اهداف اعلام نشده کابینه افراطی نتانیاهو از یورش گسترده به نابلس

هرچند پیش از عملیات نظامی جدید ارتش صهیونیستی در نابلس اعلام شد که با وساطت دولت بایدن و شخص آنتونی بلینکن قرار شده شهرک سازی‌های جدید این رژیم به حالت تعلیق در آید، اما این تعلیق تبدیل ۹ واحد شهرک غیرقانونی به قانونی را شامل نمی‌شود و این بدین مفهوم است که در عمل هیچ توقفی در شهرک سازی صورت نمی‌گیرد بلکه حدود ۱۷۰ مجتمع یهودی نشین که توسط صهیونیست‌های افراطی در اراضی فلسطینی‌ها بدون اخذ مجوز دولتی احداث شده اند نه تنها برچیده نمی‌شوند بلکه حفظ و گسترش پیدا می‌کنند.

در واقع کابینه جدید نتانیاهو با بکارگیری ترفند حفظ و توسعه شهرک‌های غیرقانونی بجای ایجاد شهرک‌های جدید می‌خواهد از یک سو ائتلاف شکننده داخلی را حفظ کند و نظر موافق شهرک نشینان را بدست آورد و از دیگر سو خود را از واکنش‌ها و اعتراضات جهانی دور نگه دارد.

بکارگیری این ترفند از چند جهت به نفع دولت بایدن بوده است:

نخست اینکه امارات را بر آن داشت که پیش نویس قطعنامه پیشنهادی خود را به شورای امنیت در محکومیت شهرک سازی‌های جدید پس بگیرد و از تصویب آن در این شورا جلوگیری کند. در صورتی که این پیش نویس پس گرفته نمی‌شد و کار به رای گیری کشیده می‌شد امریکا اگر به آن رای می‌داد از ناحیه لابی صهیونیستی تحت فشار گرفت و اگر وتو می‌کرد با فشار افکار عمومی بین المللی مواجه می‌شد و در هر دو حالت ائتلاف سازی‌های کنونی اش درباره جنگ اوکراین با مشکل و چالش مواجه می‌شد.

دوم اینکه امریکا، تشکیلات خودگردان را به از سرگیری همکاری امنیتی با رژیم صهیونیستی علیرغم تشکیل کابینه ضدصلح و افراطی متقاعد کرد در حالی که این تشکیلات بعد از سال ها، همکاری‌های امنیتی خود را با رژیم صهیونیستی قطع کرده بود که به نظر می‌رسد همین امریکی ازدلایل موفقیت افراد و گروه‌های مقاومت برای انجام عملیات‌های مکررطی هفته‌های اخیر بوده است.

بر این اساس هرچند این تشکیلات عملیات نظامی روزگذشته ارتش صهیونیستی در نابلس را محکوم کرده و با تعبیر تروریسم دولتی از آن خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت و اتحادیه عرب شده است، اما با توجه به ازسرگیری همکاری‌های امنیتی تشکیلات خودگردانبا کابینه جدید نتانیاهو بر اساس طرح امنیتی جدید آمریکا نمی‌توان از نقش و همکاری غیرمستقیم آن تشکیلات و آمریکا در عملیات جنایت کارانه ارتش صهیونیستی در نابلس غافل شد.

همچنین از آنجا که شورای امنیت سازمان ملل علیرغم امتناع از صدور قطعنامه با صدور بیانیه مشترک از استمرار شهرک سازی‌های رژیم صهیونیستی انتقاد کرد لذا عملیات کشتار آمیز اخیر در نابلس می‌تواند دهن کجی آشکار از سوی کابینه جدید نتانیاهو علیه این شورا باشد و این دلیل دیگری است که نشان می‌دهد هرگونه نرمش و انعطاف در قبال این رژیم بخصوص کابینه جدید نتانیاهو به گستاخی بیشتر آن می‌انجامد. احمد کاظم زاده

نظر شما