شناسهٔ خبر: 58863143 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

کنعانی:

استفاده سیاسی از آژانس، جایگاه بین‌المللی این سازمان را مخدوش می‌کند

صاحب‌خبر -


سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه «استفاده سیاسی از آژانس، جایگاه حرفه‌ای این سازمان مهم بین‌المللی را مخدوش می‌کند» گفت: استفاده ابزاری از آژانس را برای سوءاستفاده از آن در روند مذاکرات رفع تحریم‌ها قویا مردود می‌دانیم.
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز (دوشنبه) اول اسفند ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره خبر منتشر شده توسط بلومبرگ که مدعی غنی‌‌سازی ۸۴ درصد در ایران شده است، نیز گفت:‌ درباره ادعای مطرح شده درخصوص غنی ‌سازی ۸۴ درصدی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان در این زمینه توضیحات دقیق و فنی را ارائه کرد و من در این ارتباط با این موضوع به اظهارات دقیق آقای کمالوندی ارجاع می‌دهم.
سخنگوی وزارت خارجه یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران متعهد به معاهده ان.پی.تی و موافقتنامه جامع پادمان است. همکاری حرفه‌ای جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک اصل مهم برای جمهوری اسلامی ایران در مناسبات و همکاری‌های خودش با آژانس است. البته به صورت متقابل انتظار داریم که آژانس رفتار حرفه‌ای خودش را در ارتباط با موضوع فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران داشته باشد و به اصول و چارچوب‌های همکاری حرفه‌ای و تخصصی با کشورهای عضو از جمله جمهوری اسلامی ایران پایبند باشد.
به گزارش فارس، کنعانی بار دیگر تأکید کرد: استفاده سیاسی از آژانس، جایگاه حرفه‌ای این سازمان مهم بین‌المللی را مخدوش می‌کند. طرح مواردی از این دست که قاعدتاً باید در ارتباط‌های فنی و تخصصی و در دیدارهای دوجانبه مورد تبادل نظر و بررسی قرار گیرد، بلافاصله در رسانه‌ها نشانه فاصله گرفتن آژانس از رفتار حرفه‌ای و جایگاه تخصصی خودش است.
وی گفت: استفاده ابزاری از آژانس را برای سوءاستفاده از آن در روند مذاکرات رفع تحریم‌ها قویا مردود می‌دانیم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز اظهار داشت: چارچوب مذاکرات در ارتباط با رفع تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران و بازگشت مسئولانه همه طرف‌ها به توافق هسته‌ای روشن و مشخص است و باید در همان چارچوب استمرار و امتداد یابد و امیدواریم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب وظایف حرفه‌ای و تخصصی که در ارتباط با توافق هسته‌ای به آن محول و واگذار شده، ان‌شاءالله وظایف حرفه‌ای و تخصصی کمک‌کننده خود را ایفا کند.
دعوت از فرزند دیکتاتور مخلوع در کنفرانس مونیخ
دهن‌کجی به ملت ایران است
کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره کنفرانس امنیتی مونیخ و عدم دعوت از ایران و روسیه خاطرنشان کرد: کنفرانس امنیتی مونیخ که البته گمان می‌کنیم امسال این کنفرانس به نام امنیت، ولی به کام جنگ و جنگ طلبان تشکیل شده است. کنفرانسی که به نام امنیت تشکیل شده باشد باید فرصت برابر و مساوی به همه اعضای جامعه جهانی بدهد که دیدگاه‌ها و ارزیابی‌های خودشان را نسبت به فرصت‌ها و چالش‌های مرتبط با امنیت بین‌المللی، نظم جهانی و سازوکارهایی که به تحکیم و تقویت ثبات و امنیت کمک می‌کند، بیان کنند. به ویژه در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران که یکی از کشورهای مهم، تعیین‌کننده و بلامنازع در تامین و تحکیم امنیت منطقه‌ای و از کشورهای موثر و کمک‌کننده در تحکیم امنیت بین‌المللی است.
وی بیان کرد: اینکه کنفرانسی به نام امنیت بین‌المللی تشکیل شود و از کشورهای تعیین‌کننده‌ای مثل ایران و کشور مهمی مثل روسیه دعوت نکنند این به معنای آن است که فرصت را برای طرح دیدگاه‌های مختلف و چندجانبه درباره نظم و امنیت بین‌المللی گرفتند و فرصت و تریبون را در اختیار یک طرف و یک جریان که به دنبال تحکیم یکجانبه گرایی در حوزه بین‌المللی است، قرار دادند. اشتباه فاحشی است که برگزارکنندگان این کنفرانس امسال مرتکب شده و مانع طرح دیدگاه‌های متفاوت به ویژه با دولت آمریکا که به دنبال یکجانبه گرایی در نظم بین‌المللی است، شدند.
کنعانی با بیان اینکه اشتباه فاحشی بود و به اعتبار کنفرانس امنیتی مونیخ ضربه اساسی و جدی وارد کردند، خاطرنشان کرد: اشتباه دیگر اینکه برگزار کنندگان این کنفرانس به جای دعوت از جمهوری اسلامی ایران، تریبون را به افراد معلوم‌الحال و بی‌هویتی دادند که نگاه ملت بزرگ ایران نسبت به آنها کاملا روشن و واضح است.
به گفته سخنگوی وزارت خارجه، فرزند یک دیکتاتور مخلوع و فراری از وطن به عنوان دعوت شده در کنفرانس امنیتی مونیخ یک دهن کجی به ملت بزرگ ایران است.این بی‌اعتبار و رسوایی بزرگ برای کنفرانسی است که ادعای تاثیرگذاری در نظم و امنیت بین‌المللی دارد.
این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: دعوت از چنین افرادی مداخله فاحش در امور داخلی یک کشور بزرگ است که در تامین امنیت منطقه‌ای و حتی تامین امنیت اروپا نقش بلامنازع داشته است.
امیدواریم طرف آذری
به چارچوب و روش‌های دیپلماتیک پایبند باشد
سخنگوی وزارت خارجه درباره ادعای بی‌اساس الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان در پی حادثه پیش آمده در سفارت این کشور در تهران و اینکه آیا ایران کماکان به سعه‌صدر ادامه می‌دهد؟ نیز اظهار داشت: موضع دیروز ما واضح و صریح بوده است. امیدواریم طرف آذری به چارچوب و روش‌های حرفه‌ای دیپلماتیک برای حل و فصل موضوعی که محل سوءتفاهم آنهاست، پایبند باشد و از موضوعی که می‌تواند در چارچوب روابط دوستانه و روش‌های دیپلماتیک و چارچوب‌های فنی و حقوقی مورد حل و فصل و رفع سوءتفاهم قرار بگیرد، از روش‌های غیرحرفه‌ای دوری گزیند.
کنعانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران ملتزم به حفظ مناسبات دوستانه توأم با احترام متقابل با دیگر کشورها از جمله همسایگان است و انتظار دارد طرف‌های مقابل ما نیز به چنین چارچوبی ملتزم و پایبند باشند و امیدواریم در چارچوب چنین نگاهی بتوانیم فصل جدیدی از مناسبات دوستانه بین دو کشور را رقم بزنیم.
اخراج رژیم صهیونیستی از نشست اتحادیه آفریقا
وی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی که ایران را به نقش داشتن در اخراج هیئت این رژیم در اجلاس اتحادیه آفریقا متهم کرده نیز بیان کرد: رژیم صهیونیستی به دلیل ماهیت جنایتکارانه و تروریستی که دارد از سوی دولت‌ها و ملت‌های مختلفی در جهان مطرود است. نوع اقدامی که در اتحادیه آفریقا انجام دادند هم اقدام خود آنها نشانگر نوعی از رفتار غیردیپلماتیک و حرفه‌ای بود و هم اخراج آنها از چنین نشستی نشان داد که اکثریت اعضای اتحادیه آفریقا مایل به پذیرش این رژیم به عنوان یک رژیم مطرود و غیرمشروع نیستند.
کنعانی اضافه کرد: سیاست‌های عادی ‌سازی اگرچه منتهی به عادی ‌سازی روابط رسمی بین این رژیم با تعداد معدودی از کشورها شد، ولی به هیچ وجه به معنای پذیرش این رژیم از سوی ملت‌های منطقه و جهان نیست. اتفاقی که در اجلاس اتحادیه آفریقا رخ داد یکی از نمادهای عدم پذیرش این رژیم نزد افکار عمومی و مجامع بین‌المللی است.
برنامه‌ریزی برای سفر هیئت آژانس
در حال انجام است
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ادعای بلومبرگ و سفر گروسی به تهران نیز گفت: چرا اطلاعاتی که در چارچوب آژانس و وظایف مرتبط با آژانس و مناسبات آژانس با ایران تبادل می‌شود، وارد حوزه رسانه و مطبوعات می‌شود را باید گروسی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخگو باشند. طرح موضوعات فنی و تخصصی و به ویژه موضوعات در حال بررسی و احیانا جدید در رسانه نشانگر آن است که این مسائل از سوی یک مصدر گویا رسمی به حوزه رسانه درز پیدا می‌کند. اولا غیرحرفه‌ای و ثانیا کمک به حل و فصل مسائل فنی نخواهد کرد و آژانس باید به وظایف حرفه‌ای خودش پایبند باشد.
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: گفت‌وگوها و ارتباطات ما با آژانس در سطوح مختلف ادامه دارد. مشکلی در ارتباط با سفر هیئت آژانس به جمهوری اسلامی ایران از منظر سیاسی وجود ندارد. این سفر بارها و بارها انجام شد و چارچوب ارتباطات بین ایران و آژانس به قوت خود باقی است و برنامه‌ریزی برای سفر هیئت آژانس در حال انجام است و به محض تکمیل فراهم آوردن مقدمات، این سفر می‌تواند انجام شود.

برچسب‌ها:

نظر شما