شناسهٔ خبر: 58849467 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

نشست سخنگوی وزارت امور خارجه|

کنعانی: کنفرانس مونیخ به نام امنیت و به کام جنگ طلبان است/ گروسی باید پاسخگوی درز اطلاعات آژانس درباره ایران به رسانه‌ها باشد/ استرداد ثابتی از مطالبات ایران از آمریکاست

نشست خبری هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان – ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پرسش‌های آنان پاسخ داد.

عدم دعوت از ایران در کنفرانس مونیخ اشتباه فاحشی بود

کنعانی درباره کنفرانس امنیتی مونیخ، گفت: ما گمان می‌کنیم که کنفرانس امنیتی مونیخ ۲۰۲۳ به نام امنیت اما به کام جنگ و جنگ طلبان تشکیل شده است.

وی افزود: کنفرانسی که به نام امنیت تشکیل شده باشد، باید فرصت مساوی به جامعه جهانی بدهد تا ارزیابی‌های خود را درباره سازوکارهای تحکیم و تقویت امنیت ارائه و به آن کمک کند؛ ایران یکی از کشورهای مهم، تعیین کننده و بلامنازع در تامین امنیت منطقه‎ای و کشوری موثر در تحکیم امنیت بین المللی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه، تاکید کرد: معنای کنفرانسی که به نام امنیت تشکیل شده اما از ایران و روسیه دعوت نشده، آن است که فرصت برای طرح دیدگاه‌های مختلف و چندجانبه در خصوص نظم بین المللی از دست رفته است و تریبون در اختیار جریانی که به دنبال یکجانبه گرایی است، قرار گرفته است.

کنعانی تصریح کرد: برگزارکنندگان کنفرانس مونیخ مرتکب اشتباه و مانع طرح دیدگاه‌های متفاوت به ویژه متفاوت با دولت آمریکا شدند؛ این اقدام اشتباه فاحشی بود و به اعتبار کنفرانس ضربه جدی وارد کردند؛ اشتباه دیگر این که برگزارکنندگان این کنفرانس به جای دعوت از جمهوری اسلامی ایران تریبون را در اختیار افراد معلوم الحال قرار دادند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: دعوت از فرزند یک دیکتاتور مخلوع و فراری از وطن به کنفرانس امنیتی مونیخ، دهن کجی و رسوایی بزرگ برای کنفرانسی است که مدعی داشتن نقش در نظم بین المللی است؛ این اقدام دخالت در امور داخلی یک کشور است که در تامین امنیت منطقه و حتی اروپا نقش داشته است.

وی همچنین گفت: اشتباه فاحشی که امسال دولت آلمان و کنفرانس مونیخ انجام داد، این بود که فرصت را در اختیار جنگ طلبان و دولت آمریکا قرار داد؛ ما امیدواریم دولت آلمان و برگزار کنندگان در سال آینده این اشتباه را جبران کنند و اعتبار از دست رفته آن را بازگردانند.

سازمان انرژی اتمی توضیحات دقیق و فنی درباره ادعای اخیرا مطرح شده داد

کنعانی در مورد ادعای اخیر رسانه آمریکایی بلومبرگ درباره موضوع هسته ای ایران گفت: درباره ادعای مطرح شده درباره غنی سازی ۸۴ درصدی در ایران، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در این زمینه توضیحات دقیق و فنی را ارائه کرد.

وی افزود: ایران متعهد به ان پی تی و موافقتنامه جامع پادمان است؛ همکاری حرفه ای ایران با آژانس یک اصل مهم برای ایران در مناسبات و همکاری با آژانس است و به طور متقابل انتظار داریم آژانس رفتار حرفه ای خود را داشته و به اصول و چارچوب‌های حرفه ای کشورهای عضو پایبند باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخشی دیگر تاکید کرد: استفاده سیاسی از آژانس جایگاه حرفه ای این سازمان را مخدوش می‌کند؛ طرح رسانه ای مواردی از این دست که در ارتباط‌های تخصصی و دیدارهای دوجانبه و تبادل نظر مطرح می‎شوند، نشانه فاصله گرفتن آژانس از رفتار حرفه ای و تخصصی خود است؛ ما استفاده ابزاری از آژانس را در جهت سوءاستفاده در مذاکرات رفع تحریم‌ها مردود می‌دانیم.

کنفرانس امنیتی مونیخ باید کرسی متوازنی برای طرح دیدگاه‌های مختلف ارائه کند

کنعانی اظهار کرد: کنفرانسی که به نام امنیت برگزار می‌شود، اگر بناست درباره امنیت جهانی بحث کند، قاعدتا باید کرسی متوازنی برای طرح دیدگاه‌های مختلف و جهانی فراهم کند.

وی افزود: این رفتار یکجانبه گرایانه که در سطح بین الملل توسط برخی از کشورها دنبال می‌شود، فرصتی را فراهم کرد تا عملکرد ضد امنیتی برای کنفرانس مونیخ ایجاد شود و این کنفرانس بازیچه برخی از کشورها قرار بگیرد؛ دیدگاه‌های متوازن و طرح دیدگاه‌های مختلف که بیانگر صدای جهانیان باشد، ‌می‌تواند کمک کننده باشد.

ما قویا اتهام رژیم صهیونیستی را رد می‌کنیم

کنعانی درباره اتهام زنی اخیر رژیم صهیونیستی علیه کشورمان درباره هدف قرار گرفتن یک نفتکش در دریای عرب، گفت: ما قویا چنین اتهامی را رد می‌کنیم؛ رژیم صهیونیستی به اتهام زنی علیه ایران عادت کرده است؛ ما در ارتباط با حفظ امنیت و آزادی کشتیرانی در آب‌های بین المللی جز کشورهای بسیار موثر هستیم.

وی افزود: ایران به تلاش‌های خود برای آزادی کشتیرانی ادامه خواهد داد و جزو کشورهایی است که در این زمینه نقش تعیین کننده ای ایفا کرده است؛ ما جزو کشورهایی هستیم که بر ضرورت امنیت فراگیر برای همه کشورها جهت استفاده از فرصت کشتیرانی تاکید می‌کنیم؛ رژیمی که امنیت دیگران را به مخاطره می‌اندازد و به امنیت دیگر کشورها پایبند نیست، خود را در مقابل تهدید متقابل قرار می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: سرزنش کسی که خود ملتزم به امنیت دیگران نیست و نقش بی ثبات کننده فراگیری در منطقه داشته، در خصوص دیگران مسموع نیست و این رژیم حق ندارد کشورهای دیگر را متهم کند.

کشورهای مدعی گردش اطلاعات حتی از حداقل امکانات هم برای نمایندگی‌های ما دریغ کردند

کنعانی در مورد وضعیت سفارتخانه‌ها و مراکز دیپلماتیک کشورمان، گفت: سفارتخانه‌های ما در ماه‌های اخیر در سخت‎ترین شرایط تحمیلی بودند؛ سفارتخانه و کنسولگری‌های ما اقدام‌های خود را انجام داده و برای دیپلماسی عمومی فعالیت کردند؛ کشورهای مدعی گردش آزاد اطلاعات حتی از فراهم کردن حداقل امکانات برای نمایندگی‌های ما دریغ کردند.

برنامه‌های وزیر امور خارجه متراکم است

کنعانی در مورد برنامه‌های سفر وزیر امور خارجه، گفت: وزیر امور خارجه برنامه‌های متراکمی دارد و به دلیل اهمیت برخی از سفرهای مدنظر مجبور به اولویت بندی برای انتخاب و انجام سفرهای خود است؛ در ارتباط با هند دو کشور روابط دوستانه و خوبی دارند و روابط در حوزه‌های مختلف میان دو کشور ادامه دارد و مقام‌های دو کشور در سطوح مختلف تبادل نظر دارند.

وی افزود: حضور در نشست رایسینا یکی از برنامه‌های مدنظر برای حضور وزیر امور خارجه بود که در زمان بندی مطابق با برنامه‌های وی هم بود اما شاهد اقدام غیرحرفه ای از سوی برگزار کننده برنامه بودیم که طبیعتا مورد انتقاد و اعتراض جمهوری اسلامی ایران در هند قرار گرفت.

ایران هراسی رویکرد سازنده ای نیست

کنعانی تاکید کرد: تهدیدنمایی و ایران هراسی و تخریب چهره جمهوری اسلامی ایران سیاست شناخت شده و دیرین تعدادی از کشورها از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی است که در عین غیرسازنده بودن، رویکرد جدیدی محسوب نمی‌شود.

وی اظهار کرد: عدم دعوت از ایران برای شرکت در نشست مونیخ نشان دهنده این است که صدا و منطق ایران محل توجه در افکار عمومی در دنیاست.

توسعه مناسبات با روسیه و چین به معنای بی توجهی به دیگر کشورها نیست

کنعانی در مورد روابط رو به گسترش ایران با چین و روسیه گفت: توسعه مناسبات ایران با روسیه و چین به معنای نادیده گرفتن ظرفیت‌های دیگر کشورها نیست.

موضوع تبادل زندانیان از ماموریت‌های وزارت امور خارجه است

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد تبادل زندانیان با دیگر کشورها، گفت: موضوع تبادل زندانیان از ماموریت‌های محوله وزارت امور خارجه است؛ ما با پاره ای از کشورهایی که موافقتنامه داریم، در این زمینه تلاش‌های خوبی انجام داده ایم.

وی افزود: وظایف کنسولی در حمایت از شهروندان ایرانی همواره اجرا شده و در این زمینه موفقیت‌های خوبی داشتیم؛ ما اخیرا شاهد آزادی ۲۰ نفر از شهروندان زندانی در امارات بودیم.

مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا برای تبادل زندانیان ادامه دارد

کنعانی در مورد موضوع تبادل زندانیان با آمریکا، اظهار کرد: مذاکرات غیرمستقیم درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا در چارچوب مذاکرات با واسطه ای که بود، در جریان و جزو اولویت‌های ایران است.

وی تاکید کرد: برای آزادی شهروندان خود از جمله در آمریکا که اغلب در قالب اتهام‌های بی اساس در بازداشت هستند، ادامه دارد و نقش قطر تاکنون در این زمینه مثبت بوده است؛ امیدواریم زمینه تبادل زندانیان در کوتاه مدت فراهم شود.

مطالبه مالی ایران از کره جنوبی به حق است

کنعانی در مورد مطالبه مالی ایران از کره جنوبی گفت: موضوع مطالبه مالی ایران جز خواسته‌های به حق است؛ دولت کره جنوبی مدعی است که تحریم‌ها مانع بازپرداخت مطالبات مالی شده است.

وی تصریح کرد: استدلال کره جنوبی غیرقابل قبول است و مطالبات مالی ایران، حقوق ملت ایران است.

استرداد ثابتی به ایران از مطالبات ایران از آمریکاست

کنعانی گفت: استرداد پرویز ثابتی، رئیس ساواک هم از مطالبات ایران از آمریکا بابت ۴۴ سال دشمنی عمیق و کینه توزانه علیه ایران است.

گروسی باید پاسخگو باشد

کنعانی در مورد درز مکرر اطلاعات آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران به رسانه‌ها، تاکید کرد: این که چرا و چگونه اطلاعاتی که در چارچوب آژانس و مناسبات آژانس با ایران تبادل می‌شود، وارد حوزه رسانه می‌شود، سوالی است که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی باید به آن پاسخ بدهد.

وی افزود: طرح موضوع‌های فنی و تخصصی در رسانه نشان دهنده این است که این مسائل از سوی منبع گویا رسمی به رسانه درز می‌کند و کمی به حل و فصل موضوعات نمی‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: گفت‌وگوها با آژانس در سطوح مختلف ادامه دارد و مشکلی برای سفر هیئت آژانس به ایران از منظر سیاسی وجود ندارد.

در صورت آمادگی عربستان ما آماده ادامه گفت‌وگوها هستیم

کنعانی در مورد مذاکرات ایران و عربستان، گفت: ایران بارها اعلام کرده که در صورت آمادگی عربستان آماده ادامه گفت‌وگوها و انتقال آن به سطح سیاسی و امور خارجه دو کشور است و آمادگی برای تکمیل و نتیجه گیری از گفت‌وگوها برای این که نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی دو کشور بازگشایی شوند، از سمت ایران وجود دارد؛ این موضع رسمی ماست و ایران خواهان بازگشت روابط به ریل طبیعی است.

سفر وزیر خارجه به عراق انجام می‌شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در مورد سفر پیش‎رو به عراق از سوی وزیر امور خارجه گفت: سفر وزیر امور خارجه به عراق در ارتباط با روابط دوجانبه ایران و عراق انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما