شناسهٔ خبر: 5881421 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آرمان امروز | لینک خبر

خــبـــر

صاحب‌خبر -
ايوب آقاخاني: 
مسئولان اعتمادشان 
به هنرمندان را بالا ببرند
کارگردان نمایش‌های رادیویی، اعتماد بين مسئولان و هنرمندان را حلقه مفقوده توليد فرهنگ و هنر در ايران خواند و بيان كرد كه مسئولان بايد اعتماد خود به هنرمندان را افزايش دهند. ايوب آقاخاني در گفت‌وگو با مهر با اشاره به يك سريال ۳۰ قسمتي كه براي پخش از راديو نمايش در ماه مبارك رمضان كارگرداني كرده است، گفت: سريال «رهايم مكن» از ابتداي ماه مبارك رمضان روي آنتن رفته است و هر شب به مدت ۱۵ دقيقه پخش مي‌شود. وي با اشاره به بعضي از عوامل اين اثر گفت: نويسندگي داستان اين نمايش را جهانشاه آل محمود و تهيه‌كنندگي آن را فرشاد آذرنيا بر عهده داشته‌اند و بازيگراني چون فريدون محرابي، محسن بهرامي، مهين فردنوا، مهدي صباغي و شيوا رفيعيان به همراه جمع ديگري از هنرمندان در آن بازي مي‌كنند. اين كارگردان نمايش‌هاي راديويي در پاسخ به پرسشي درباره ويژگي‌هاي اين اثر بيان كرد: اين نمايش، يك كار مناسبتي است و من سعي كردم براي مخاطبي كه آن را مي‌شنود گرم و شنيدني باشد. نويسنده و كارگردان نمايش «شمعداني ها» ادامه داد: من مدت‌هاست كه به دنبال ويژگي و تمايز خاصي در نمايش‌ها نيستم چراكه مي‌دانم نويسنده‌اي كه براي راديو يا تلويزيون مي‌نويسد به هزار و يك دليل به سختي مي‌تواند اين تمايزها را در كارش محقق سازد. آقاخاني درباره اينكه نياز مخاطب به چه نحوي برآورده خواهد شد، گفت: اين نمايش‌ها براي مخاطب به عنوان داستاني از زندگي روزمره با بازي‌هاي خوب جذاب خواهد بود اما من درباره توقعات آرماني سخن مي‌گويم. گاهي برخي محدوديت‌ها براي هنرمند و مولف گذاشته مي‌شود كه ميزان خلاقيت را به حداقل مي‌رسانند. به اين ترتيب به عنوان يك نويسنده نمي‌توانيد مسير جديدي را پيدا كنيد چون اين مسير جديد پر از ريسك و خطر است و كسي در اين مسير شما را حمايت نمي‌كند. اين مدرس دانشگاه با بيان اينكه با اين محدوديت‌ها بايد از آموزه‌هاي امتحان پس داده استفاده كرد، گفت: به اين ترتيب نه فقط در راديو بلكه در تلويزيون و هرجايي كه براي هنرمند بيش از حد بايد و نبايد وجود داشته باشد نمي‌توان سراغ افكار نو رفت. كارگردان راديو تئاتر «باجه تلفن» در ادامه افزود: مسئولان بايد خطوط قرمز را كمي جابه‌جا و احتياط‌هاي بيجا را تا حدودي كم كنند و از طرف ديگر بايد اعتمادشان به هنرمندان را افزايش دهند. اين حلقه مفقوده فرآيند توليد فرهنگ و هنر در ايران است يعني تا زمانيكه اعتماد مسئول فرهنگي به هنرمند به نقطه كامل و بايسته‌اي نرسد، داد و دهش آنها پر از احتياط و سوء ظن و ترديد خواهد بود. وي در پايان گفت: آثار مستحكم هنري نياز به گام‌هاي محكم هنرمند دارد و اين گام‌هاي محكم بايد بر زمين سفت گذاشته شود؛ زمين سفتي كه مسئول براي هنرمند فراهم مي‌كند.  

 

 «گس» در ایتالیا اکران شد
فیلم سینمایی «گس» ساخته کیارش اسدی زاده همزمان با اکران در ایران از دو روز گذشته در سینماهای ایتالیا روی پرده رفته است. فیلم سینمایی «گس» به کارگردانی کیارش اسدی زاده همزمان با اکران در ایران و در گروه سینمایی «هنر و تجربه»، در سینماهای ایتالیا نیز روی پرده رفته است.فیلم سینمایی «گس» اولین تجربه فیلمسازی‌ اسدی زاده به شمار می آید. این فیلم روايت زنجيروار زندگی چند خانواده با دردی مشترک است.این فیلم سینمایی از ۱۶ خردادماه روی پرده رفته است و صابر ابر، پانته آ پناهی ها، رویا جاویدنیا، احسانی امانی، شبنم مقدمی، مهسا علافر و محمدرضا غفاری از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
 
«مادر قلب اتمی» در جشنواره «اودسا» 
فیلم «مادر قلب اتمی» ساخته علی احمدزاده به عنوان یکی از 12 فیلم بخش رقابت بین‌الملل ششمین جشنواره فیلم «اودسا» در اوکراین انتخاب شد. جشنواره فیلم «اودسا» که از آن به عنوان همتای کن در اروپای شرقی یاد می‌شود، علاوه بر فیلم «مادر قلب اتمی» از ایران، فیلم‌هایی از کشورهایی چون کرواسی، فرانسه، ترکیه، دانمارک، کلمبیا، اوکراین، آمریکا و انگلیس را در بخش رقابتی بین‌الملل دارد که برای کسب جایزه بزرگ این رویداد سینمایی به انتخاب مخاطبان با هم رقابت می‌کنند. ترانه علیدوستی، پگاه آهنگرانی، مهرداد صدیقیان و محمدرضا گلزار، چهار بازیگر اصلی فیلم «مادر قلب اتمی» هستند که داستان آن در یک شب تا صبح اتفاق می افتد. این فیلم تماما در خیابان‌های تهران جلوی دوربین رفته است. این دومین فیلم بلند علی احمدزاده بعد از «مهمونی کامی» است که هنوز اکران عمومی نشده است. 

click here click here why women cheat on their husband