شناسهٔ خبر: 5877878 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

دور اول مذاکرات صلح در ژنو بی نتیجه پایان یافت

آغاز فاز جدید جنگ زمینی عربستان و یمن

صاحب‌خبر -

مذاکرات طرف‌های درگیر یمنی در ژنو در نهایت روز گذشته بدون هیچ گونه توافق نهایی یا تعیین موعد برای دور جدید مذاکرات به پایان رسید. در این دور از مذاکرات، شروط طرف‌های درگیر برای پایان دادن به جنگ مشخص شد، اما بسیاری از این شروط مورد توافق طرف‌های دخیل در این مسئله قرار نگرفت.

طرف‌های یمنی طی چند روز گذشته در مذاکرات ژنو حضور یافتند و بر این نتیجه که باید این حملات در ماه مبارک رمضان متوقف شود، تاکید کردند اما عربستان و هیئت ائتلافی‌اش اقدامی در این راستا انجام ندادند. با وجود تمام کارشکنی‌های عربستان در این خصوص، با‌این حال سازمان ملل همچنان به تلاش‌های خود برای رسیدن به آتش‌بس انسانی در یمن ادامه می‌دهد.
فرستاده سازمان ملل به یمن روز گذشته درباره این موضوع گفت: «به رغم عدم توافق طرف‌های یمنی در مذاکرات ژنو، این مذاکرات فایده زیادی داشت چراکه زمینه را برای رسیدن به توافق آتش‌بس و عقب‌نشینی از شهرهای یمن فراهم کرد.» وی گفت: «آتش‌بس در یمن نیاز به گفت‌وگوهای زیادی دارد اما تحقق این مسئله به سرعت ممکن است.»
الشیخ احمد تصریح کرد: اعلام آتش‌بس هرگز از سوی شورای امنیت یا سازمان ملل صورت نمی‌گیرد، بلکه تنها از سوی طرف‌های یمنی صورت می‌گیرد و این طرف‌های یمنی هستند که می‌توانند به درگیری‌ها در یمن پایان دهند. من اعضای شورای امنیت را ترغیب خواهم کرد تا خواهان آتش‌بس در یمن شوند. اما در نهایت مسئله آتش‌بس باید با توافق تمامی طرف‌های یمنی صورت بگیرد.
فرستاده سازمان ملل به یمن دلیل شکست مذاکرات ژنو را سخت بودن مواضع طرف‌های یمنی دانست و گفت: اوضاع پیچیده بود اما طی چند روز مذاکرات فهمیدیم که طرف‌های یمنی تمایل به تحقق آتش‌بس انسانی و عقب‌نشینی از شهرهای یمن براساس قطعنامه شورای امنیت را دارند.

  فرودگاه صنعا هدف جنگنده‌های سعودی
درست در زمانی که گفت و گوهای سازش در ژنو با شکست مواجه شد، جنگنده‌های ائتلاف سعودی دوباره روز گذشته حملات هوایی خود به پایگاه‌های انصارالله و نیروهای علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین یمن را در صنعا از سر گرفتند.
منابع نظامی یمنی نیز روز گذشته اعلام کردند که مناطق مرزی میان عربستان و یمن شاهد مرحله جدیدی هستند که در جریان آن عربستانی‌ها تلاش می‌کنند مانع از استقرار موشک‌اندازها و لانچرها توسط انصارالله در یمن شوند که این امر براساس عملیات زمینی و هوایی نیروهای مشترک عربستانی در نوار مرزی صورت می‌گیرد. نیروی مشترک عربستانی منطقه‌ای را در داخل اراضی یمن منطقه ممنوعه اعلام کرده‌اند که هرگونه تحرک در آن بمباران می‌شود و عربستانی‌ها می‌خواهند از این طریق نزدیک شدن یمنی‌ها به مناطق پنج کیلومتری از نوار مرزی عربستان را امری دشوار کنند.
از سوی دیگر، یک منبع نظامی یمنی خاطرنشان کرد که ارتش یمن و کمیته‌های مردمی توانستند به پایگاه نظامی المنجره عربستان در منطقه الطوال یورش ببرند و ساختمان فرماندهی این پایگاه را تخریب و سپس عقب‌نشینی کنند.
وی در مصاحبه با خبرگزاری یمن «سبأ» عنوان داشت که ارتش و کمیته‌های مردمی چند پایگاه نظامی عربستانی در جیزان را با ده‌ها موشک و بمب هدف قرار دادند. ارتش یمن اعلام کرد که سلاح‌های مختلف عربستانی را که در اردوگاه اللبنات در استان الجوف در شمال یمن کار گذاشته شده بود، مصادره کرده است. همچنین جنبش معارض عربستانی موسوم به «آزادگان نجران» اعلام کرد که موفق شده کنترل یک پایگاه نظامی سعودی در منطقه نجران را به دست گیرد.

نظر شما