شناسهٔ خبر: 58777638 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

گزارش «جمله» از سفر ابراهیم رییسی به پکن؛

ایران و چین ۲۰ سند همکاری امضا کردند

آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» که شامگاه دوشنبه ۲۴ بهمن ماه تهران را به مقصد چین ترک کرده بود بامداد سه شنبه به وقت تهران وارد پکن پایتخت چین و دومین شهر بزرگ این کشور شد. شیء جین پینگ رئیس جمهور چین در محل کنگره ملی خلق چین و به صورت رسمی از حجت الاسلام سید […]

صاحب‌خبر -

آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» که شامگاه دوشنبه ۲۴ بهمن ماه تهران را به مقصد چین ترک کرده بود بامداد سه شنبه به وقت تهران وارد پکن پایتخت چین و دومین شهر بزرگ این کشور شد. شیء جین پینگ رئیس جمهور چین در محل کنگره ملی خلق چین و به صورت رسمی از حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی که در رأس هیئت عالیرتبه اقتصادی و سیاسی به این کشور سفر کرده است، استقبال کرد.
در این مراسم همچنین به افتخار رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیئت عالیرتبه همراه ۲۱ گلوله توپ شلیک شد و هنگام ورود رئیسی به ساختمان کنگره مارش خوش‌آمد گویی توسط سه نفر از اعضای گارد احترام نواخته شد.در مراسم استقبال رسمی، پس از گرفتن عکس یادگاری رؤسای جمهور ایران و چین، اعضای هیئت‌های عالیرتبه دو کشور معرفی شدند.در ادامه پس از قرار گرفتن رئیسی و شیء جین پینگ در جایگاه رسمی، سرود ملی دو کشور نواخته شد و سپس رؤسای جمهور ایران و چین از یگان تشریفات حاضر در مراسم سان دیدند. با استقرار مجدد سران دو کشور در جایگاه رسمی همچنین گارد احترام از مقابل دکتر رئیسی و شیء جی پینگ رژه رفتند.
بلافاصله پس از مراسم استقبال رسمی مذاکرات دوجانبه هیئت‌های عالیرتبه دو کشور برگزار ش که در این مراسم ۲۰ سند همکاری و یادداشت تفاهم میان جمهوری اسلامی ایران و چین از سوی مقامات عالیرتبه دو کشور و در حضور آیت‌الله رئیسی و جین پینگ به امضا رسید.این اسناد در زمینه مدیریت بحران، گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، محیط زیست، تجارت بین‌المللی، مالکیت معنوی، کشاورزی، صادرات، بهداشت و درمان، رسانه، ورزش و میراث فرهنگی است.
رئیسی جمهوری چین در ملاقات با همتای ایرانی خود به صراحت تاکید کرد: صرف نظر از هرگونه تحولات منطقه ای و بین المللی، چین دوستی و همکاری خود با ایران را بطور استوار و تزلزل ناپذیر حفظ خواهد کرد.
همچنین وانگ ونبین سخنگوی وزارت خارجه چین همزمان با سفر رئیس جمهوری ایران به چین پیشرفت روابط دو کشور را سازنده خواند و گفت روابط دوجانبه این دو کشور علیه هیچ کشور ثالثی نیست. این سخنگو توسعه و پیشرفت روابط دوستانه میان چین و ایران را سازنده و به نفع مردم دو کشور و ثبات در خاورمیانه خواند و گفت: روابط دوجانبه میان ایران و چین هیچ طرف سومی را هدف قرار نمی دهد و علیه هیچ کشور ثالثی نیست.
آیت‌الله رئیسی همچنین در دیدار «لی که چیانگ» نخست وزیر چین سند جامع مشارکت راهبردی میان جمهوری اسلامی ایران و چین را نمادی از اراده دو کشور برای توسعه روابط دانست و بر ضرورت تلاش دو کشور برای اجرای کامل آن تاکید کرد.
رئیس جمهور در ادامه با اشاره به پیشینه همکاری‌های تاریخی و ارزشمند دو تمدن بزرگ ایران و چین و همچنین توافقات مهم دو کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی و تجاری، بر گسترش هر چه بیشتر روابط ایران و چین تاکید کرد.
وی با مهم دانستن رویکرد چند جانبه‌گرایی به عنوان محور مشترک در مواضع بین‌المللی دو کشور، بر اهمیت تقویت همکاری‌های ایران و چین در سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای تاکید کرد.
در این دیدار «لی که چیانگ» نخست وزیر چین نیز با اشاره به سابقه تاریخی روابط و وحدت نظر دو کشور در رویکرد چند جانبه‌گرایی در جهان گفت: مذاکرات سازنده‌ای میان دو کشور در جهت توسعه روابط در موضوعات مختلف در جریان است.
رئیس جمهور همچنین در دیدار «لی جان شو» رئیس کنگره ملی خلق چین، ایران و چین را دوستان دوران سخت توصیف و از حمایت‌های سازنده کنگره ملی خلق چین در جهت گسترش همکاری‌های دو کشور قدردانی کرد.
رئیس جمهور در این دیدار با تاکید بر اهمیت نقش همکاری‌های پارلمانی بر روند توسعه همکاری‌های دوجانبه، از حمایت‌های سازنده کنگره ملی خلق چین در جهت پیشبرد روابط راهبردی ایران و چین قدردانی کرد.
آیت‌الله رئیسی در این دیدار با اشاره به سطح مناسب روابط دوستانه و قرابت‌های تاریخی دو کشور، از ایران و چین به عنوان دوستان دوران سخت یاد کرد و بر استمرار و تقویت مشارکت جامع راهبردی ایران و چین تاکید کرد.
به گزارش جمله؛ سفر رئیس جمهور به چین در پی دعوت رسمی همتای چینی‌اش در شهریور ماه امسال و در جریان هشتمین سفر خارجی خود به اجلاس سازمان همکاری شانگهای در سمرقند صورت گرفت. سفری که شی جین پینگ در این دیدار با همتای ایرانی اش از مواضع مستقل جمهوری اسلامی ایران در موضوعات بین‌المللی تقدیر کرده و گفته بود که روابط ایران و چین روابطی راهبردی است و فارغ از هر تحول بین‌المللی توسعه خواهد یافت و در عین حال بر آمادگی کشورش برای استفاده مفید از ساز و کارهای تعاملی، بخصوص ساز و کار تعامل هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور تاکید کرد.
حتی جین پینگ با اشاره به نقش مهم ایران در امور منطقه‌ای و بین‌المللی گفته بود که چین از عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان بریکس حمایت می‌کند. حال رئیس جمهور کشورمان با هدف توافق در ارتباط با طرح های ترانزیتی مهم، همکاری در حوزه انرژی و مذاکره در ارتباط با وضعیت همسایگان و منطقه غرب آسیا به چین سفر کرده است.
رئیس جمهور پیش از عزیمت به پکن در تهران، پیگیری اجرایی شدن سند راهبردی تهران -پکن را یکی از برنامه‌های سفر خود به چین عنوان و از امضای٢٠ تفاهم‌نامه در زمینه‌های مختلف میان دو کشور خبر داد و اظهار امیدواری کرد که این سفر برای توسعه روابط همه‌جانبه با چین موثر باشد و سطح روابط را که اراده خاص دو کشور است ارتقا یابد.
چین که بزرگترین شریک تجاری جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود و بر اساس آمار ۱۰ ماهه گمرک ایران، این کشور با ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار مقصد اصلی صادرات ایران بوده و در مقابل کشورمان نیز در این مدت ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار واردات از چین داشته است و ترکیب تیم همراه رئیس جمهور در این سفر اقتصادی است.

نظر شما