شناسهٔ خبر: 67711028 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

مرور مواضع ضدایرانی کاندیدای معاون‌اولی ترامپ

ونس؛ چهره‌ای جدید با کلیدواژه‌های کهنه

جیمز دیوید ونس، معاون جدید ترامپ که همسرش یک حقوقدان هندی-آمریکایی و همکلاسی او در دانشگاه ‌ییل بوده، ابتدا از دموکرات‌ها طرفداری می‌کرد. او در سال ۲۰۱۶ از هیلاری کلینتون حمایت کرده بود، اما مدتی بعد تغییر موضع داد.

صاحب‌خبر -

ونس اما پس از آنکه در سال ۲۰۲۲ با حمایت ترامپ به عنوان سناتور اوهایو انتخاب شد، تغییرات آشکاری در مواضعش اتخاذ کرد و حالا رسماً یک جمهوری‌خواه دوآتشه است. البته مواضع تند دی جی علیه ترامپ که از او با عنوان هیتلر آمریکا یاد کرده بود، همچنان در محافل رسمی مطرح است.
ترامپ سه روز پیش ونس را خوش‌تیپ و شبیه «آبراهام لینکلن جوان» معرفی کرده بود. این بار او ترامپ را که پدر دوست صمیمی‌اش دونالد ترامپ جونیور است بهترین رئیس جمهور دوران زندگی خود نامید.
سیاست خارجی ونس، تکرار سیاست خارجی دوران ترامپ است که در این گزارش تلاش می‌شود به مهم‌ترین مواضع سیاست خارجی وی با محوریت ایران پرداخته شود.

ضربه محدود و کاری به ایران
دی جی با توجه به انتقاداتش از «جنگ‌های همیشگی» آمریکا، مشتاق جنگ ایالات متحده در خاورمیانه نیست و بیشتر به نظر می‌رسد حامی ضربات محدود و محکم باشد.
همچنان‌که جیسون برادسکی، مدیر سیاست «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» گفت: «اگر ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود، کمپین فشار حداکثری بر تهران بازگشت خواهد داشت».
سیاست خارجی ترامپ و ونس بیشتر به عنوان ضد جنگ مطرح شده است، اما این مسئله به معنای مخالفت آن‌ها با ترور نیست. ونس روز دوشنبه در مصاحبه با فاکس نیوز در کنگره ملی جمهوری‌خواهان گفت: «بسیاری از مردم می‌دانند ما باید کاری را در مواجهه با ایران انجام دهیم، اما نه این بمباران‌های کوچک ضعیف. اگر می‌خواهید به ایرانی‌ها مشت بزنید، مشت محکمی به آن‌ها بزنید و این همان کاری است که [ترامپ] با ژنرال قاسم سلیمانی انجام داد».
وقتی در اکتبر ۲۰۲۳ از وی پرسیده شد که آیا از اقدام نظامی علیه ایران پس از حمله شبه‌نظامیان مرتبط با ایران به نیرو‌های آمریکایی حمایت می‌کند یا خیر، ونس گفت: این یک «اشتباه» است، اما وی ترور سردار سلیمانی در سال ۲۰۲۰ را ستود.

فاجعه برجام
او از طرفداران پروپاقرص خروج ترامپ از برجام است و به هیچ عنوان به دنبال مذاکره با ایران نیست و مذاکره بر سر توافق هسته‌ای با ایران را به نفع ایالات متحده نمی‌داند. ونس، منتقد جدی تلاش‌های دیپلمات‌های جو بایدن برای ادامه گفت‌وگو‌ها با تهران است و توافق برجام را به عنوان «فاجعه» می‌داند.
وی از ترامپ به خاطر تلاش برای «توانمندسازی اسرائیلی‌ها و برخی کشور‌های عربی » برای مقابله با ایران تمجید کرد. ونس در سخنرانی خود در مؤسسه کوئینسی در ماه مه تلاش کرد اتحاد ایالات متحده، اسرائیل و کشور‌های عربی را به عنوان راهی برای ایالات متحده مطرح کند و اذعان کرد توافق آبراهام، اسرائیل و کشور‌های عربی را وادار به ضعف نظامی نکرد.

جنگ عراق و افغانستان اشتباه بود
او از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ انتقاد کرد و گفت:«من با افتخار به کشورم خدمت کردم و وقتی به عراق رفتم، دیدم به من دروغ گفته شده است  که وعده‌های تشکیلات سیاست خارجی یک شوخی کامل بود».
ترامپ نیز در مناظره ریاست جمهوری در ماه ژوئن، ازعقب‌نشینی نظامی جو بایدن از افغانستان به دلیل درگیری اوکراین انتقاد کرد. ترامپ گفت: «او با افغانستان خیلی بد بود، این مایه شرمساری وحشتناکی است».

حمایت بیشتر از اسرائیل
ونس از حامیان سرسخت اسرائیل است. او از دولت بایدن به دلیل تضعیف «جنگ اسرائیل برای بیرون کردن حماس» انتقاد کرده و می‌گوید اسرائیل باید «هرچه سریع‌تر» در جنگ غزه پیروز شود.
او گفته است: «از نظر فرهنگی، اخلاقی، سیاسی، اسرائیل یک متحد واقعی است؛ یعنی ما فقط اشتراک منافع نداریم، ما در واقع ارزش‌های مشترک را به اشتراک می‌گذاریم».

فاصله از چین و نزدیکی به روسیه
ونس چین را «بزرگ‌ترین تهدید» برای ایالات متحده خواند. وی استدلال کرد جنگ در اوکراین، تمرکز ایالات متحده را بر تهدید چین منحرف می‌کند اما جالب‌ترین مواضع را در قبال روسیه دارد.
ونس منتقد سرسخت کمک‌های نظامی ایالات متحده به اوکراین در جنگ جاری روسیه و اوکراین است و به دلیل دیدگاه‌هایش در مورد اوکراین با انتقادات دو حزبی مواجه شده است. در‌آوریل ۲۰۲۴، ونس گفت اوکراین باید یک راهبرد دفاعی اتخاذ کند تا نیروی انسانی گرانبهای نظامی خود را حفظ کند، خونریزی را متوقف و زمانی را برای شروع مذاکرات فراهم کند.
ونس در مقاله‌ای در‌آوریل ۲۰۲۴ در نیویورک تایمز نوشت: «من در مجلس سنا به این بسته رأی منفی دادم و تقریباً با هر پیشنهادی برای ایالات متحده به منظور ادامه حمایت مالی از این جنگ مخالفم. آقای بایدن حتی در بیان حقایق اساسی در مورد آنچه که هست، ناکام مانده است. اوکراین نیاز دارد نیروی انسانی گرانبهای نظامی خود را حفظ ، خونریزی را متوقف کند و زمانی را برای آغاز مذاکرات فراهم کند. به نفع آمریکاست که بپذیرد اوکراین مجبور است برخی از سرزمین‌ها را به روس‌ها واگذار کند».

خبرنگار: زینب اصغریان

نظر شما