شناسهٔ خبر: 58758364 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

آخرین خبرها از سفر رئیس جمهور به چین/ امضای ۲۰ سند همکاری/ حمایت جین پینگ از حقوق هسته ای ایران/ تاکید دو کشور بر توسعه روابط فیمابین

صاحب‌خبر -

شفقنا- رییس جمهور ایران که به دعوت رسمی رئیس جمهور چین به این کشور سفر کرده، صبح سه‌شنبه به وقت محلی، وارد فرودگاه بین‌المللی پکن شد و از سوی وزیر فرهنگ و گردشگری چین مورد استقبال قرار گرفت.

آقای رئیسی ظهر روز سه‌شنبه به وقت محلی در محل کنگره چین مورد استقبال رسمی شی جین پینگ همتای چینی خود قرار خواهد گرفت. این اولین سفر رسمی دولتی رئیس جمهوری اسلامی ایران به چین پس از ۲۰ سال است.

دیدار با رئیس جمهور چین و امضای اسناد مهم همکاری‌های دوجانبه در حضور روسای جمهور دو کشور و همچنین دیدار نخست‌وزیر و رئیس کنگره ملی خلق چین با رئیسی از جمله برنامه‌های نخستین روز سفر رئیس جمهور در این سفر سه روزه است.

در جریان این سفر همچنین نخست وزیر و رئیس کمیته دائمی کنگره خلق چین با دکتر رئیسی دیدار خواهند کرد.
حضور و سخنرانی در دانشگاه پکن، دیدار با اندیشمندان و فرهیختگان برتر چینی، ملاقات و گفتگو با نخبگان و فعالان اقتصادی چین و دیدار و گفتگو با ایرانیان مقیم از دیگر برنامه‌های رئیس جمهور در این سفر سه روزه خواهد بود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و رئیس کمیسیون مشترک دو کشور، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، جواد اوجی وزیر نفت، سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهادکشاورزی، سید رضا فاطمی‌امین وزیر صمت، محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی و غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور، آیت‌الله رئیسی را در این سفر همراهی می‌کنند.

رئیس جمهور چین از حقوق هسته‌ای ایران حمایت کرد

رئیس‌جمهور چین امروز سه‌شنبه به همتای ایرانی خود گفت: چین از ایران در حفاظت از حقوق مشروع و حل‌وفصل سریع و مناسب موضوع هسته‌ای حمایت می‌کند.

شی جین پینگ به ابراهیم رئیسی گفت: چین به مشارکت سازنده در مذاکرات از سرگیری توافق هسته ای ایران ادامه خواهد داد.

تاکید رییسی بر تقویت مشارکت جامع راهبردی ایران و چین

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی که به دعوت رسمی رئیس جمهور چین به این کشور سفر کرده است، در ادامه برنامه‌های سفر سه روزه خود به چین با «لی جان شو» رئیس کنگره ملی خلق چین دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس‌جمهور در این دیدار با تأکید بر اهمیت نقش همکاری‌های پارلمانی بر روند توسعه همکاری‌های دوجانبه، از حمایت‌های سازنده کنگره ملی خلق چین در جهت پیشبرد روابط راهبردی ایران و چین قدردانی کرد.

آقای رئیسی در این دیدار با اشاره به سطح مناسب روابط دوستانه و قرابت‌های تاریخی دو کشور، از ایران و چین به عنوان دوستان دوران سخت یاد کرد و بر استمرار و تقویت مشارکت جامع راهبردی ایران و چین تأکید کرد.

در این دیدار ضرورت استفاده از ظرفیت ساز و کارهای منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای مورد تأکید قرار گرفت.

در ادامه این دیدار همچنین با اشاره به دستاوردهای کنگره ملی خلق چین در تهیه و تصویب طرح‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای چین، بر تبادل تجربه در این زمینه تأکید شد.

نخست وزیر چین: مذاکرات سازنده‌ای با ایران جهت توسعه روابط در جریان است

رئیس جمهور در این دیدار به پیشینه همکاری‌های تاریخی و ارزشمند دو تمدن بزرگ ایران و چین اشاره و بر توافق های مهم دو کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی و تجاری و گسترش هر چه بیشتر روابط ایران و چین تاکید کرد.

رئیسی با مهم دانستن رویکرد چند جانبه‌گرایی به عنوان محور مشترک در مواضع بین‌المللی دو کشور، بر اهمیت تقویت همکاری‌های ایران و چین در سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای تاکید کرد.

نخست وزیر چین نیز در این دیدار به سابقه تاریخی روابط و وحدت نظر دو کشور در رویکرد چند جانبه‌گرایی در جهان گریزی زد و گفت: مذاکرات سازنده‌ای میان دو کشور در جهت توسعه روابط در موضوعات مختلف در جریان است.

«لی که چیانگ» در ادامه سند جامع مشارکت راهبردی میان دو کشور را از جمله دستاوردهای حاصل از توافق‌های بین تهران و پکن عنوان و بر تمایل چین برای اجرای کامل آن و همچنین تقویت همکاری و هماهنگی با تهران در راستای استمرار روند توسعه مناسبات دو کشور تاکید کرد.

نخست وزیر چین به نقش مهم و تاثیرگذار جمهوری اسلامی ایران در منطقه اشاره و بر ضرورت همکاری و هماهنگی میان دو کشور برای توسعه امنیت در راستای تامین منافع دو کشور تاکید کرد.

توسعه روابط با چین عقب‌ماندگی جدی دارد که باید آن را برطرف کنیم 

آقای رئیسی عصر دوشنبه، پیش از عزیمت به چین در گفتگویی درباره برنامه‌های سفر رسمی خود به این کشور با اشاره به اینکه این سفر به دعوت رسمی جناب آقای «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین انجام می‌شود، گفت: در این سفر در وهله اول اجرای سند راهبردی ۲۵ ساله‌ای که بین دو کشور به امضا رسیده دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین روابط گسترده‌ای دارند، اما ظرفیت‌های متنوع دو کشور، زمینه مناسبی برای ارتقای سطح همکاری‌های فیمابین به ویژه در عرصه‌های اقتصادی و تجاری فراهم آورده است، افزود: در توسعه روابط با چین یک عقب‌ماندگی جدی داریم که باید آن را برطرف کنیم.

وی ایران و چین را دو کشور مستقل با منافع مشترک در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی دانست و اظهار داشت: جبران عقب‌ماندگی توسعه روابط دو کشور نیازمند شناخت دقیق ظرفیت‌های متقابل و تلاش برای تبادل و بالفعل کردن این ظرفیت‌ها به ویژه در عرصه اقتصادی است.

آقای رئیسی اراده جدی دو کشور برای ارتقای سطح روابط را زمینه بسیار مناسبی برای تحقق این هدف توصیف و تصریح کرد: دو کشور روابط خوبی در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، انرژی، مسایل مالی و پولی دارند که گسترش آنها باید با جدیت دنبال شود.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای امضای ۲۰ سند همکاری در این سفر میان مسئولان و مقامات عالی دو کشور، خاطرنشان کرد: توسعه روابط راهبردی دو کشور در عرصه‌های دوجانبه و منطقه‌ای به شکل جدی دنبال خواهد شد.

وی با اشاره به عضویت قطعی کشورمان در سازمان همکاری شانگهای و گسترش روابط منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران با چین با بهره‌گیری از ظرفیت‌های این سازمان گفت: عضویت ایران در سازمان شانگهای زمینه مناسبی برای گسترش روابط با همه کشورهای آسیایی از جمله کشور بزرگ چین است.

وی همچنین به مواضع و دیدگاه‌های مشترک ایران و چین درباره مسائل بین‌المللی اشاره کرد و افزود: دو کشور در زمینه مقابله با یکجانبه‌گرایی و برخورداری از استقلال سیاسی مواضع مشترکی دارند که ما را کنار هم قرار داده و باعث شکل‌گیری همکاری‌های خوبی میان ایران و چین در حوزه‌های سیاسی و بین‌المللی شده است.

آقای رئیسی در ادامه اظهار داشت: در این سفر همچنین دیدارهایی با رئیس جمهور چین و مسئولین عالی این کشور خواهیم داشت و اعضای هیئت عالی‌رتبه همراه نیز دیدارها و نشست‌هایی با یکدیگر خواهند داشت و امیدوارم در مجموع این سفر برای توسعه روابط همه جانبه موثر بوده و سطح روابط دو کشور را در راستای خواست دو کشور ارتقا دهد.

تصویری متفاوت در سخنرانی رییس جمهور 

از جمله مسائلی که پیش از سفر رییس جمهور به چین واکنش برانگیز شده است، تصویر نقشه ایران در دکور سخنرانی آقای رئیسی در مراسم بدرقه وی به چین است. در پس زمینه این تصویر، نقشه ایران و به طور ویژه، مشخص شدن نام خلیج فارس دیده می شود.

به نظر می آید این اقدام به نوعی در واکنش به اظهار نظر اخیر رییس‌جمهور چین باشد، چندی پیش شی جین پینگ همزمان با سفر به عربستان سعودی و دیدار با مقام‌های کشور میزبان و شرکت در نشست دوره‌ای شورای حکام خلیج فارس یادداشتی در روزنامه الریاض منتشر کرد و از لفظ «خلیج ع‌رب‌ی» برای اشاره به خلیج فارس استفاده کرد که در ایران واکنش های بسیاری به دنبال داشت.

نظر شما