شناسهٔ خبر: 58730519 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

مرضیه وحیددستجردی نخستین وزیر زن جمهوری اسلامی:

حذف افراد با هدف ورود دسته و جناح خودمان به مسئولیت‌ها، رویکردی شکست‌خورده است

اشاره: مرضیه وحیددستجردی نخستین وزیر زن جمهوری اسلامی و عضو هیئت‌امنای کمیته امداد امام خمینی (ره) در چهارمین قسمت از برنامه «حضور» در حسینیه جماران گفت: «می‌خواهند یک طرحی را در مجلس تصویب کنند که قبل از اینکه مقامی در مورد یک موضوع صحبت کند، اگر کسی درباره آن نظر بدهد، جرم محسوب شود. این برای جمهوری اسلامی زشت است. شعار ما استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است و آزادی یکی از پایه‌های انقلاب است. باید به آزادی بها بدهیم و جوانان باید این را ببینند و درک کنند.» گزیده‌ای از این گفت‌وگو را در ادامه به نقل از جماران می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

زنان پیشوای جامعه
مرضیه وحیددستجردی با اشاره به بیانات حضرت امام (ره) در خصوص نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: ایشان خطاب به زنان می‌فرمودند «شما آمدید به میدان که مردان تشویق شدند؛ بنابراین شما پیشوای جامعه و پیشوای مردان هستید». بارها این کلام را از ایشان شنیدم که فرمودند «شما زنان رهبران جامعه هستید و من شما را به رهبری قبول دارم». امام این بیانات را در مورد زنانی می‌گفتند که در دوران طاغوت همیشه سعی می‌شد عقب نگه داشته شوند. امام خمینی (ره) در مورد زنان بارها فرمودند «تحولی که در زنان اتفاق افتاد، این تحول بیشتر از تحول در مردان است و من این را دست قدرت الهی می‌دانم».

دختران بی‌حجاب در جریان انقلاب محجبه شدند
نخستین وزیر زن جمهوری اسلامی تصریح کرد: بنده در آن زمان دانشجوی دانشکده پزشکی دانشگاه تهران بودم. در کل دانشجویان پزشکی دختر، فقط من و یک دخترخانم دیگر حجاب داشتیم. بقیه بی‌حجاب بودند، ولی همین دختران بی‌حجاب، همگی در جریان پیروزی انقلاب محجبه شدند؛ درحالی‌که هنوز انقلاب اسلامی به پیروزی نرسیده بود. این واقعاً قدرت امام (ره) بود و آن معجزه حضرت امام بود که با رفتار و بیانشان، زنان را تشویق می‌کردند و بهای عجیبی به زنان می‌دادند و می‌گفتند «شما زنان انسان‌سازید؛ شما جامعه‌ سازید. زنان نیمی از جامعه هستند و نیم دیگری را هم در دامن خودشان تربیت می‌کنند.»

اعتماد به زنان در عرصه حکومت
 عضو هیئت‌مدیره کمیته امداد امام (ره) ادامه داد: امام خمینی از ابتدا زمانی که در نوفل‌لوشاتو تشریف داشتند و خبرنگاران از ایشان مصاحبه می‌کردند و می‌پرسیدند شما می‌خواهید برای زنان محدودیت ایجاد کنید و می‌خواهید زنان را به پستوها ببرید، می‌فرمودند زنان در اسلام ارزش دارند و عنایت اسلام به زنان بیش از عنایت به مردان است و ارزش این‌ها بالاتر است و زنان باید در امور سرنوشت کشور خودشان مداخله کنند. آن‌ها می‌توانند رأی بدهند و رأی بیاورند و کاندیدا شوند.
دستجردی با بیان اینکه ما در تربیت کم گذاشتیم، اظهار داشت: انقلاب که شد کشور دچار نقص بود؛ حضرت امام (ره) فرمودند منِ آخوند باید وظیفه‌ام را انجام دهم. (این عین عبارت ایشان است) شمای زن و مرد هم باید وظیفه‌تان را انجام دهید. ولی آیا واقعاً همه ما در هر جایی که بودیم، وظایفمان را به خوبی انجام دادیم؟
وی تأکید کرد: اولاً ما شاید وظایف خودمان را به خوبی انجام ندادیم. دوما این فسادها که از صد میلیارد و دویست میلیارد و چند هزار میلیارد شروع شد و به فسادهای نجومی رسید، این اطمینان جامعه را از بین می‌برد. نسل جوان این‌ها را می‌بیند درحالی‌که بسیاری از حقایق گذشته را ندیده است. ما نیاز به این داریم که کسانی که در بالاترین سطوح مدیریتی کشور و برنامه‌ریزی هستند، مردم را ببینند؛ خواسته‌ها و مشکلات مردم را ببینند. اگر امروز ما مشکل اقتصادی داریم و کلید حل بسیاری از مشکلات ما مسائل اقتصادی است، این‌ها باید دیده شود. این نیازمند این است که مسئولان، چشم‌های بینا و گوش‌های شنوا داشته و در میان مردم باشند.

چرا کرسی‌های آزاداندیشی اجرا نشد؟
 وی با انتقاد از عدم اجرایی شدن کرسی‌های آزاداندیشی بیان داشت: مقام معظم رهبری سال‌ها پیش فرمودند کرسی‌های آزاداندیشی. آیا دستگاه‌های مربوطه کرسی آزاداندیشی را به راه انداختند؟
دستجردی افزود: می‌خواهند یک طرحی را در مجلس تصویب کنند که قبل از اینکه مقامی در مورد یک موضوع صحبت کند، اگر کسی درباره آن نظر بدهد، جرم محسوب شود. این برای جمهوری اسلامی زشت است. شعار ما استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است. آزادی یکی از پایه‌های انقلاب است. باید به آزادی بها بدهیم و جوانان باید این را ببینند و درک کنند.

کشور متعلق به همه است
وی با تأکید بر اینکه کشور برای همه است، اذعان کرد: هنرمان باید این باشد که بتوانیم کشور را با وجود این تفکرات، اداره کنیم. اداره کشور، با این مسائل و اینکه مردم را از خدمات بخواهیم محروم کنیم امکان‌پذیر نیست. رفتار محبت‌آمیز و ارزش‌مدارانه امام با زنان بود که آن‌ها احساس می‌کردند به عرش اعلا رسیده‌اند و باید آن‌طور باشند که حضرت امام می‌فرمودند. به نظرم این روش‌ها بیشتر جواب می‌دهد تا روش‌هایی که بخواهیم محروم و برخورد کنیم.

تندروی در برخی تأیید صلاحیت‌های انتخاباتی
وزیر بهداشت دولت دهم با اشاره به مسئله تأیید صلاحیت کاندیداها در انتخابات گفت: به نظر من متأسفانه در قضیه تأیید صلاحیت‌ها قدری تندروی شده است. ما باید تفکرات و سلایق مختلف را در جامعه بپذیریم. اینکه بخواهیم افراد را حذف کنیم تا دسته و جناح خودمان وارد شوند، یک رویکرد شکست خورده است. برای اینکه شما کشور را از بعضی نیروهای مجرب و صاحب‌فکر محروم می‌کنید.
دستجردی خاطرنشان کرد: به نظر من نباید افراد با سلایق مختلف به راحتی رد صلاحیت شوند. برخی از این تجربیات را دیدیم که حتی در یکی از موارد خود مقام معظم رهبری ورود کردند و گفتند که این نوع عدم‌تأیید صلاحیت درست نبوده است. به نظر من اگر ما نخواهیم که تعاطی افکار را در مجلس یا مجمع تشخیص مصلحت نظام تحمل کنیم، نزاع بین افکار را به درون خیابان‌ها و جامعه می‌کشانیم؛ یعنی ما باید حرفمان را آنجا بزنیم.

نظر شما