شناسهٔ خبر: 5864632 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

احتمال ربوده شدن اعضای هیأت اعزامی صنعا به ژنو

عضو حزب کنگره مردمی یمن در هیأ‌ت اعزامی صنعا به ژنو، از نگرانی درباره امنیت اعضای این هیأت در مسیر بازگشت به کشورشان و دریافت پیام تهدید از سوی سفیر آلمان و اتحادیه اروپا در این زمینه خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عادل شجاع» عضو حزب کنگره مردمی یمن و عضو هیئت اعزامی صنعا به ژنو با تایید پایان مذاکرات در سوئیس اظهار داشت که این هیئت پیام‌های تهدیدی را از طریق سفیر آلمان و اتحادیه اروپا دریافت کرده است.

وی در گفت‌وگو با شبکه المیادین، اظهار داشت: سفیر آلمان و اتحادیه اروپا به هیئت صنعا ابلاغ کرده است که یا شرایط را بپذیرد یا پیامدهای آتی آن طی چند روز آینده برای یمن را متحمل شود.

شجاع تصریح کرد: هیئت صنعا یک دستور کار پیشنهاد داد و ما منتظر مناقشه درباره آن بودیم اما ناگهان دستور کار جدیدی با شروط مختلف به ما ارائه شد.

این عضو هیئت صنعا در ریاض  گفت که رفتار با هیئت صنعا در ژنو هماهنگ برخورد با یک گروه غیرقانونی و بدون مجوز بود و به همین دلیل نیز اجازه ورود به مقر سازمان ملل به این گروه داده نشد.

وی اذعان داشت که اعضای این هیئت قرار است شنبه (امروز)، پس از دریافت گذرنامه‌ها سوئیس را ترک کنند اما واقعا این نگرانی وجود دارد که مبادا این هیئت ربوده شود.  

عادل شجاع تصریح کرد: آنها [هیئت ریاض و سازمان ملل] می‌خواستند که ارتش یمن از تمامی شهرها عقب‌نشینی کند و در عین حال تجاوز به یمن ادامه یابد. هدف از ارائه طرح هفت بندی نیز، دادن مشروعیت به تجاوز عربستان به یمن بود.

این طرح 7 بندی که از سوی احزاب یمنی رد شد، عبارت بود از:

1- تدوین فوری سازوکارهای آتش بس و تدوین سازوکارهای نظارت بر قطعنامه 2216 شورای امنیت سازمان ملل متحد.

2- فعالسازی کامل فعالیت سازمانهای امدادرسانی بشردوستانه و پایبندی به سازوکارهای بازرسی و نظارت زیر نظر سازمان ملل متحد و با همکاری با این سازمان.

3- عقب نشینی نیروهای درگیر از مناطق درگیری و اتخاذ تدابیری برای جنگ با تروریسم و جلوگیری از گسترش آن.

4- پایبندی به سازوکارهای بازرسی زیر نظر سازمان ملل متحد درخصوص واردات کالاهای تجاری از طریق گذرگاههای دریایی، زمینی و هوایی.

5- درخواست از فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به یمن برای آنکه تلاشهایش را در همه عرصه‌های بین المللی و منطقه‌ای تشدید کند و تضمین نماید هیچ‌گونه عملیات نظامی به اجرا در نیاید و درگیریها متوقف و عقبش‌نشینی بر اساس قطعنامه 2216 انجام شود.

6- بار دیگر بر احترام به قانون بشردوستانه تأکید شود و مفاد مربوط به حمایت از غیرنظامیان به اجرا در آید و کمکهای بشردوستانه عملیاتی شود.

7-فرستاده سازمان ملل رایزنی های سیاسی را سازماندهی کند.

 انتهای پیام/غ

 

 

نظر شما