شناسهٔ خبر: 58629096 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

طرح گاز رسانی به ۱۲۰ روستای سیستان و بلوچستان در خاش

عملیات تزریق گاز در طرح گاز رسانی به ۱۲۰ روستا با حدود ۹ هزار خانواده در خاش تا ۲۲ بهمن اجرا می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، نشست بررسی و پیگیری مصوبات سفر معاون اول رئیس جمهور به استان سیستان و بلوچستان، برگزار و جزئیات و موانع اجرایی این مصوبات با حضور مسئولان مربوطه بررسی شد.

محمد مخبر در این نشست، بر اهتمام ویژه و تلاش مجدانه دستگاه‌های اجرایی برای اجرای تصمیمات اتخاذ شده در این سفر، تأکید کرد و گفت: مصوبات این سفر باید حتماً با قوت اجرایی شود تا بخشی از مشکلات مردم استان، از این راه، رفع شود.
 
معاون اول رئیس جمهور با یادآوری اینکه استان سیستان و بلوچستان از تنش آبی جدی رنج می‌برد، وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه را مکلف کرد که جزئیات فنی و مسائل کارشناسی مصوبات مرتبط با آب‌رسانی به استان را در سریع‌ترین زمان، تعیین تکلیف کنند تا موانع اجرای این تصمیمات، سریع‌تر برطرف شود.
 
در این نشست که وزرای نفت و نیرو، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، استاندار سیستان و بلوچستان و رؤسای دستگاه‌های مربوطه نیز حضور داشتند، برخی موانع اجرایی مصوبات سفر مخبر به این استان، بررسی و تصمیمات لازم برای رفع این موانع و تأمین اعتبارات، اتخاذ شد.
 
همچنین به منظور تأمین پایدار سوخت مایع استان، مقرر شد که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، پس از تأیید شورای اقتصاد، خط انتقال فرآورده‌های نفتی از کرمان به زاهدان با سرمایه‌گذاری نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان را احداث کند.
 
با توجه به کمبود جایگاه‌های سوخت در استان و توزیع نامناسب مکانی این جایگاه‌ها مقرر شد که پس از مکان‌یابی، استانداری، آن را اعلام کند و ۵۰ جایگاه سی ان جی و ۳۰ جایگاه جدید بنزین و نفت و گاز با تجهیزات رایگان، ساخته شود و برای بهره‌برداری، در اختیار متقاضیان قرار گیرد.
 
در این نشست مقرر شد به منظور آسان‌تر شدن انتقال فرآورده‌های نفتی از مبادی تولید به انبار‌های نفت استان، راه آهن جمهوری اسلامی ایران، ناوگان جدید مخزن‌دار (۴۲۰ دستگاه) را اختصاص دهد که بر اساس گزارش‌های ارائه شده، ۴۰ دستگاه در ۲ هفته اخیر اختصاص یافته است و ۵۷ دستگاه نیز این هفته، عملیاتی و بقیه تا پایان سال، تأمین می‌شود.
 
افتتاح خط انتقال گاز پالیزان ـ سوران ـ زابلی و پسکوه، با اعتبار حدود ۷۱۵ میلیارد تومان (ریالی) و ۱۲،۵ میلیون یورو (ارزی) تا پایان سال ۱۴۰۲ و بهره‌برداری از خط انتقال گاز ۵۶ اینج ایرانشهر ـ چابهار به طول ۲۹۰ کیلومتر با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون دلار تا پایان امسال، از دیگر تصمیمات در این نشست بود.
 
گفتنی است، بر اساس این تصمیمات، عملیات تزریق گاز در طرح گاز رسانی به ۱۲۰ روستا با حدود ۹ هزار خانواده در خاش، تا ۲۲ بهمن اجرایی می‌شود.
 
تکمیل خط توزیع گاز و گازدار شدن شهر‌های ادیمی ـ دوست محمد ـ محمدآباد و زهک در منطقه سیستان تا پایان امسال انجام می‌شود و به منظور توسعه گاز رسانی در استان سیستان و بلوچستان، مقرر شد که عملیات اجرایی طرح گاز رسانی به جنوب استان به طول ۴۵۶ کیلومتر و طرح ساخت تأسیسات تقویت فشار شماره یک و دو بر روی خط هفتم سراسری تا اردیبهشت سال ۱۴۰۲ آغاز شود.
 
همچنین با توجه با اشتراک‌پذیری پایین گاز در استان سیستان و بلوچستان، مبلغ ۱۵ میلیون تومان وام برای اشتراک گاز هر خانواده در استان را بانک مرکزی اختصاص می‌دهد و مقرر شد از محل منابع مسئولیت اجتماعی وزارت نفت، تأمین منابع مالی لازم برای ساخت شبکه گاز درون منازل ۲ هزار و ۵۰۰ خانوار با پوشش کمیته امداد و بهزیستی به‌طور رایگان انجام شود که در این‌باره، فهرست خانواده‌ها را استانداری به وزارت نفت اعلام می‌کند.
 
در ادامه این نشست، تصمیماتی نیز درباره آب‌رسانی به استان سیستان و بلوچستان، اتخاذ و مقرر شد که برای طرح‌های اضطراری آب‌رسانی به سیستان و زاهدان، مبلغ ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به‌طور فوری تأمین شود.
 
معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری نیز مکلف شد برای حفر و تجهیز چاه‌های آب ژرف در استان سیستان و بلوچستان به‌صورت خودکار (پایلوت) اقدام کند و مراحل اجرایی و بهره‌برداری از آن را وزارت نیرو انجام دهد که در این‌باره، مبلغ هزار میلیارد تومان را وزارت نفت اختصاص می‌دهد.
 
جبران خسارات سرما و خشکسالی به کشاورزان و دامداران، از دیگر تصمیمات این نشست بود و مقرر شد که محاسبه و بخشودگی هزینه‌های مربوط به میزان مصرف بیشتر در بخش‌هایی از استان که مردم به علت سرما و نبود سوخت، مجبور به استفاده از وسایل گرمایشی برقی شده‌اند، مشابه قیمت آبان باشد.
 
جبران خسارات وارده به دام سبک دامداران در مناطقی که دچار سرمازدگی شده‌اند و کمک‌های بلاعوض و تسهیلات به عشایر، کشاورزان و صاحبان گلخانه‌های آسیب‌دیده از سرمازدگی، با تشخیص و معرفی استانداری انجام می‌شود.
 
همچنین در این نشست، مقرر شد که یک گروه ویژه برای پیگیری تصمیمات سفر معاون اول و مصوبات سفر رئیس‌ جمهور به استان سیستان و بلوچستان، تشکیل شود و دو هفته دیگر در این‌باره، نشستی برگزار کند و گزارش‌های مربوطه را ارائه دهد.
 

نظر شما