شناسهٔ خبر: 58610932 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

 تسهیلات دولت برای توانمندسازی ساکنان محلات کم‌برخوردار

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به سکونت بیش از 900 هزار نفر از جمعیت استان در بافت‌های ناکارآمد و مناطق حاشیه شهرها، گفت: توانمندسازی ساکنان این مناطق و ایجاد زمینه‌های مناسب برای مهاجرت معکوس، دو اولویت اساسی در سامان‌دهی این مناطق است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، عابدین خرّم در نشست بررسی روند اجرای طرح توانمندسازی و تحول اجتماع‌محور در محلات کم‌برخوردار استان که با حضور جانشین وزیر کشور در اجرای این طرح تشکیل شد، گفت: سامان‌دهی مناطق حاشیه‌نشین و سکونت‌گاه‌های غیررسمی از اولویت‌های دولت سیزدهم است و در استان نیز پیگیری‌های جدی در این رابطه انجام شده است.
 
وی با بیان اینکه 9 شهر آذربایجان شرقی مبتلا به معضل حاشیه‌نشینی هستند، افزود: 900 هزار نفر در کل استان و 450 هزار نفر در تبریز، ساکن بافت‌های ناکارآمد و مناطق حاشیه‌ای هستند.
 
استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: برای خارج کردن این جمعیت از وضعیت نابسامان، دو کار اساسی لازم است؛ یکی توانمندسازی آنها و دیگری ایجاد زمینه‌های مناسب برای مهاجرت معکوس آنان ازجمله اقتصادی کردن فعالیت‌های کشاورزی در مناطق روستایی.
 
وی افزود: مسأله دیگری که درخصوص این مناطق وجود دارد، مسیرگشایی و جابه‌جایی بخشی از ساکنان آنهاست که در تبریز این کار شروع شده و محدوده‌ای را برای احداث 7 هزار واحد مسکن برای ساکنان این مناطق در نظر گرفته‌ایم.
 
خرّم، موازی‌کاری را مهم‌ترین آسیب این حوزه دانست و گفت: در سطح کلان کشور هم سازمان‌ها و نهادهای مختلف از یک طرح منسجم و فراگیر پیروی نمی‌کنند که این باعث شده بخشی از امکانات و اعتبارات این حوزه مستهلک شده و نتیجه مطلوب هم به دست نیاید.
 
وی ابراز امیدواری کرد با اجرای طرح توانمندسازی و تحول اجتماع‌محور در محلات کم‌برخوردار، وضعیت ساکنان این مناطق روزبه‌روز بهبود یافته و از آسیب‌های اجتماعی متعدد ناشی از گسترش حاشیه‌نشینی جلوگیری شود.
 
تسهیلات دولت برای توانمندسازی ساکنان 2020 محله کم‌برخوردار در کشور

جانشین وزیر کشور و رئیس ستاد توانمندسازی اجتماع‌محور ۲۰۲۰ محله کشور هم در این جلسه اظهار داشت: گفت: در این طرح ضمن شناسایی محلات کمتربرخوردار کشور، مقرر شده تا تمامی مشکلات مردم این نواحی ازجمله بیمه رایگان درمانی، اشتغال، تحصیل، تأمین غذا، مسائل فرهنگی و ورزشی و بسیاری از مسائل دیگر برطرف شود.
 
علی آقامحمدی افزود: در این طرح برای اینکه مردم در انتقال خواسته‌ها و مطالبات خود نقش داشته باشند، یک شهردار کوچه با سن زیر 30 سال برای هر محله انتخاب شود که این افراد دوره‌های آموزشی را طی خواهند کرد.
 
وی گفت: دو هزار و 20 محله با جمعیتی حدود ۲۰ میلیون نفر در سراسر کشور شناسایی شده و تمام این محلات تحت پوشش یکی از چهار نهاد کمیته امداد امام(ره)، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، جمعیت هلال احمر و بهزیستی قرار گرفته‌اند.
 
آقامحمدی با اشاره به روند اجرایی این طرح در دستگاه‌های اداری، افزود: طرح تحت عنوان «توانمندسازی محلات کم‌ برخوردار ۲۰۲۰» با هدف بهبود و سامان‌دهی وضعیت محلات محروم و کمتربرخوردار در دستورکار قرار گرفته است.
 
جانشین وزیر کشور گفت: همه ساکنان محلات کم‌برخوردار که مشمول بیمه نیستند تحت پوشش بیمه درمانی قرار می‌گیرند و برای بیماران صعب‌العلاج هم تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است؛ همچنین به دنبال استقرار پزشک خانواده در قالب نظام بیمه هستیم.
 
آقامحمدی، بهبود وضعیت تحصیل دانش‌آموزان و کودکان این مناطق، ایجاد ظرفیت‌های جدید اشتغال برای ساکنان، تأمین امکانات فرهنگی و ورزشی مناسب و توزیع بسته‌های غذایی برای خانوارهای نیازمند را از دیگر تسهیلات این طرح عنوان کرد.
 
وی با اشاره به ایده‌های روشن و طرح‌های مشخص مدیریت استان آذربایجان شرقی درخصوص توانمندسازی مناطق حاشیه‌نشین و محلات کم‌برخوردار، ابراز امیدواری کرد این استان در این عرصه به عنوان الگو مطرح شود.
 
گزارش اجرای طرح توانمندسازی و تحول اجتماع‌محور در محلات کم‌برخوردار آذربایجان شرقی

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گزارشی از اجرای طرح توانمندسازی و تحول اجتماع‌محور در محلات کم‌برخوردار استان ارائه کرد و گفت: نزدیک به 25 درصد جمعیت استان در بافت‌های ناکارآمد 9 شهر سکونت دارند که این تعداد جمعیت در مقایسه با کل جمعیت این شهرها 45 درصد است.
 
محمد اسداللهی افزود: در شهر تبریز 11 محله و در سایر شهرهای استان نیز به تناسب جمعیت از 1 تا 5 محله برای اجرای این طرح شناسایی شده و تاکنون اقداماتی ازقبیل پهنه‌بندی محلات و انتخاب شهرداران، تهیه بسته‌های معیشتی، برگزاری دوره‌های آموزشی، معرفی افراد جویای کار به فنی‌ و حرفه‌ای، شناسایی بیماران صعب‌العلاج و افراد فاقد بیمه و ... انجام شده است.
 
وی، نبود شغل پایدار، وجود خانه‌های غیراستاندارد، پایین بودن امکانات بهداشتی و فرهنگی و تفریحی، شیوع آسیب‌های اجتماعی و نامناسب بودن وضعیت معابر را از مهم‌ترین مشکلات این محلات عنوان کرد و خواستار افزایش اختیارات استان در مدیریت اجرای طرح توانمندسازی محلات و مشارکت بیشتر دستگاه‌های خدمات‌رسان و شهرداری‌ها در این راستا شد.
 
در این جلسه مدیران کل بهزیستی، کمیته امداد و آموزش فنی و حرفه‌ای، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، فرمانداران اهر و میانه و شهرداران مراغه، ملکان و هشترود هم به بیان اقدامات انجام‌شده درخصوص توانمندسازی ساکنان محلات کم‌برخوردار و حاشین‌نشین شهرها پرداختند.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

برچسب‌ها:

نظر شما