شناسهٔ خبر: 58583352 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

احزاب و گروه‌های سودانی: حامی ملت فلسطین باقی خواهیم ماند

تهران- ایرنا- احزاب و گروه‌های سیاسی سودانی در واکنش به سفر اخیر وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به این کشور و تلاش‌های خارطوم برای سازش با این رژیم اعلام کردند که حامی ملت فلسطین و آرمان آنها باقی خواهند ماند.

صاحب‌خبر -

به گزارش بامداد یکشنبه ایرنا از تارنمای «عربی ۲۱»، گروه‌ها و احزاب سیاسی سودان سفر «الی کوهن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به خارطوم را محکوم و تأکید کردند که مخالف عادی‌سازی رسمی روابط با رژیم صهیونیستی هستند.

حزب بعث سوسیالیست، جنبش اخوان المسلمین سودان، جبهه مقاومت مردمی سودان علیه سازش، حزب «دولة القانون و التنمیه»، حزب کنگره مردمی و سندیکای روزنامه نگاران سودانی اعلام کردند که حامی ملت و آرمان فلسطین باقی خواهد ماند.

این احزاب سودانی افزودند، برقراری روابط با رژیم صهیونیستی مردود است؛ زیرا این رژیم یکی از عوامل اصلی تقسیم سودان به شمالی و جنوبی است.

حزب بعث سوسیالیست سودان سفر وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به خارطوم و عادی‌سازی روابط با تل‌آویو را محکوم و اعلام کرد که موضع این حزب مبنی بر رد عادی‌سازی به این دلیل است که دشمن صهیونیستی، یک رژیم اشغالگر و ناقض حقوق ملت فلسطین است.

جنبش اخوان المسلمین سودان نیز اعلام کرد که سفر شوم وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به این کشور هیچ همخوانی با ارزش‌ها و باورهای اسلامی ملت سودان ندارد و این جنبش با سایر جنبش‌ها برای مبارزه با عادی‌سازی همکاری خواهد کرد.

همچنین «عثمان الکلباشی» دبیر کل جبهه مقاومت مردمی سودان علیه سازش نیز گفت که گروه‌های سودانی با تمامی ابزارهای مسالمت‌آمیز تظاهرات و مخالفت خود را با مسیر عادی‌سازی روابط اعلام کردند.

«کمال عمر» دبیر سیاسی حزب کنگره مردمی نیز گفت که این حزب عمدتاً به دو دلیل با عادی سازی و سفر اخیر وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به سودان مخالف است، اول به این دلیل که دولت فعلی به رهبری عبدالفتاح البرهان دولت انتخابی نیست و شورای نظامی فعلی با کودتا بر سر کار آمده است و هیچ نمایندگی برای انعقاد توافقنامه یا اتخاذ موضع سیاسی مؤثر بر وضعیت کلی در سودان ندارد و اینکه نظامیان با حمایت رژیم صهیونیستی راه را برای حکومتی غیر دموکراتیک و توتالیتر هموار می‌کنند. دوم اینکه این مساله اعتقادی است و باور ما بر این است که (رژیم) اسرائیل یک دولت اشغالگر است که فلسطین و مسجدالاقصی را اشغال کرده است.

«محمد علی الجزولی» رئیس حزب «دولة القانون و التنمیه» نیز گفت: ما این اقدامات فاجعه‌بار را نمی‌پذیریم. موضع ما در مخالفت با عادی‌سازی، اصولی است. جنایتی هم که عبدالفتاح البرهان مرتکب شد، دولت پیشین سودان سودان انجام نداد.

«الی کوهن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی پنجشنبه گذشته در راس یک هیات وارد خارطوم شد و با رئیس شورای حاکمیتی سودان دیدار و گفت‌ وگو کرد.

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی پس از بازگشت از سودان مدعی شد که این رژیم با خارطوم برای عادی سازی روابط به توافق رسیده است.

همزمان با مذاکرات جاری با طرف سودانی، یک منبع سیاسی اعلام کرد که رژیم صهیونیستی در این مرحله به دنبال حرکت به سمت دستیابی به توافقات عادی سازی روابط با کشورهای دیگر است که از جمله آنها موریتانی و اندونزی هستند.

این منبع تاکید کرد که در این خصوص ۷ یا ۸ کشور عربی و اسلامی وجود دارند که امکان پیوستن آنها به توافقات آبراهام وجود دارد.

سودان در اکتبر سال ۲۰۲۰ از اراده خود برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی و عادی سازی روابط با آن در چارچوب توافقات با دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا خبر داد که البته حذف نام این کشور از لیست سیاه کشورهای حامی تروریسم واشنگتن را شرط حرکت در این مسیر اعلام کرد.

پیوستن خارطوم به توافقات آبراهام مساله جدیدی نیست؛ چرا که این مساله در مکالمه تلفنی میان ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و عبدالفتاح البرهان فرمانده ارتش سودان در اکتبر سال ۲۰۲۰ مورد اشاره قرار گرفت.

نظر شما