شناسهٔ خبر: 58568725 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

گزارش چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر/۳

چراغ نفتی تحریم کنندگان!

سومین روز از چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در حالی آغاز شد که به نظر می رسد فضای رسانه ای علیه دبیر و کلیت جشنواره تمامی ندارد و هر روز هجمه ای تازه علیه دست اندرکاران فجر به راه می افتد. هر چند کنایه مهدی فخیم زده به تحریم کنندگان جشنواره فجر مبنی بر اینکه این جشنواره چراغ نفتی نیست که خاموش شود، هم بازتاب زیادی داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش الف جدیدترین پروژه تخریبی که از روز نخست جشنواره آغاز و همچنان ادامه دارد به بخش بین الملل جشنواره مربوط می شود. به نظر می رسد شفاف سازی و اطلاع رسانی در ارتباط با ادعاهای مطرح شده بیش از هرچیز می بایست در دستور کار فجر نشینان قرار گیرد. طبق ادعای برخی رسانه های منتقد و خبرگزاری های معاند سازندگان فیلم هایی از کریستین مونجیو، برادران داردن، آلیس دیوپ، کاملیا اندینی مدعی شدند که فیلم هایشان بدون اجازه تهیه کننده و سازندگان و عدم رعایت قانون کپی رایت در جشنواره به نمایش درآمدند.

در روز دوم جشنواره سه فیلم آه سرد، جنگل پرتقال و یادگارجنوب به نمایش درآمدند که فیلم یادگار جنوب به کارگردانی مشترک حسین دوماری و پدرام پورامیری از استقبال خوب اهالی رسانه برخوردار شد و واکنش های اولیه از رضایت تماشاگران حکایت دارد. فیلم جنگل پرتقال و آه سرد از فیلم اولی های جشنواره امسال بودند که با واکنش های متفاوت و ضد ونقیض مخاطبان روبرو شده اند.

نشست رسانه ای فیلم ها در روز دوم که تا حدود 22 شب ادامه داشت نیز با استقبال اهالی رسانه روبرو شد. اجرای این نشست ها که به عهده محمدرضا مقدسیان است از نظم و مقررات خاصی پیروی می کرد و باعث رضایت خبرنگاران و عکاسان تا این لحظه از اجرای نشست ها شده است. نشست فیلم جنگل پرتقال به دلیل عدم حضور عوامل فیلم و حضور انفرادی رسول صدرعاملی تهیه کننده فیلم خبر ساز شد، این در حالی بود که آرمان خوانساریان در لحاظات آخر نشست در سالن حاضر شد و دلیل این تاخیر را کسالت عنوان کرد. نشست رسانه ای یادگار جنوب شلوغ ترین جلسه روز دوم بود که نشان از اقبال نسبی و اولیه اهالی رسانه به فیلم داشت. دوماری و پورامیری با فروتنی و صبورانه به همه سوالات پاسخ دادند و خبرنگاران حاضر در جلسه از فضاسازی و داستان تا محتوا و فرم فیلم را مورد چالش و ارزیابی قرار دادند.

بازتاب اظهارات فخیم زاده 

از مهمترین اظهار نظرات روزگذشته نیز می توان به صحبت های مهدی فخیم زاده اشاره کرد. فخیم زاده که حضورش در جشنواره مورد توجه خبرنگاران قرار گرفته بود ابراز داشت: « جشنواره فجر چراغ نفتی نیست که با یک فوت خاموش شود». اظهارات این بازیگر و کارگردان سرشناس با واکنش رسانه های داخلی و خارجی مواجه شد به طور یکه در روزهای اخیر جشنواره فیلم فجر و حضور در آن به نوعی زورآزمایی برای موافقان و مخالفان تبدیل شده و جدال در توئیتر واینستاگرام میان هوادارن و مخالفان تحریم و برگزاری جشنواره ادامه دارد.

گمانه زنی نامزدها از همین حالا

باوجود گذشت سه روز از جشنواره، گمانه زنی های اولیه از نامزدهای سیمرغ شروع شده است به طوریکه یادگار جنوب به عنوان تنها فیلم مستقل جشنواره چهل و یکم در بسیاری از رشته ها مورد توجه قرار گرفته است. بازی مجید صالحی در یک نقش غیرکمدی و به عنوان قهرمان در فیلم شماره 10 و همچنین گریم سنگین صابر ابر در فیلم یادگار جنوب از جمله اتفاقات کنجکاوبرانگیز فیلم های دو روز نخست جشنواره بوده که تا حد زیادی احتمال حضور آنها در میان نامزدهای سیمرغ  بهترین بازیگران نقش یک و مکمل مرد را افزایش داده است.

آغاز اکران فیلم های کوتاه و مستند در روز سوم جشنواره فیلم فجر از دیگر اتفاقات مهم این روز بوده است.در روز اول اکران فیلم های کوتاه و مستند فجر چهل و یکم قرار است مستند نیمه بلند «کوهستان بی صدا» در سالن 5 پردیس ملت و ساعت 20 و 30 در برج میلاد برای مهمانان خارجی و هنرمندان به نمایش در آید.

فرش قرمز؛ آری یا نه؟! 

حذف فرش قرمز و استفاده از یک فرش قرمز رنگ زیرپای عوامل و مهمانان جشنواره، از دیگر سوژه های کاربران مجازی در روزهای گذشته بوده است چنانکه محمود گبرلو منتقد و مجری سابق برنامه هفت با زیرسوال بردن این تصمیم در اینستاگرام خود نوشت: چطور فرش قرمز برای ریاست جمهوری، سنتی پذیرفته شده است اما برای جشنواره فجر پیروی از فرهنگ غربی انگاشته می شود.( نقل مضمون)

از دیگر حواشی جذاب جشنواره چهل و یکم به نقد فیلم استاد در برنامه هفت می توان اشاره کرد، امیرقادری در حالی نقد تندی به فیلم وارد کرد و ماهیت ساخت آن را زیر سوال برد که بهروز افخمی مجری برنامه هفت در مقام تهیه کنند فیلم استاد در مقابل او نشسته بود و نتوانست آنچنان از فیلم اش دفاع کند.

نظر شما