شناسهٔ خبر: 58478844 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

خوی در سرمای برفی لرزید

روزنامه جوان

زمین‌لرزه نمی‌خواهد دست از سر شهرستان خوی بردارد. در شبی سرد و در حالی که ۱۰ شب از آخرین لرزش زمین گذشته بود، زلزله با شدت بیشتری شهر را تکان داد و بار دیگر سایه ترس را بر آسمان شهر پهن کرد. زمین‌لرزه ۹/۵ ریشتری شامگاه شنبه عمق ۷ کیلومتری زمین را به لرزه درآورد و سه کشته و ۹۷۳ مصدوم برجای گذاشت. مصدومان با امدادرسانی‌های صورت گرفته خیلی زود به مراکز درمانی منتقل شدند و مسئولان دولتی نیز برای خدمت به آسیب‌دیدگان آستین همت را بالا زدند.

صاحب‌خبر -

۱۰ روز پس از اینکه زمین‌لرزه ۵/۴ ریشتری شهرستان خوی را به لرزه درآورد و خسارت‌های زیادی برجای گذاشت، ساعت ۲۱:۴۴ شامگاه شنبه هم زمین لرزه ۹/۵ ریشتری حوالی این شهر را به لرزه درآورد و لرزش آن در بیشتر شهر‌های شمال غرب کشور احساس شد. همزمان با وقوع حادثه بود که شهروندان با شتاب ا‌ز خانه‌هایشان خارج شدند و شب سرد را در محل‌های باز به صبح رساندند. بررسی امدادگران که بعد از وقوع حادثه به کمک حادثه‌دیدگان رفته‌بودند، نشان داد که سه نفر در جریان حادثه جان باخته و ۹۷۳ نفر هم مصدوم شده‌اند که به مراکز درمانی منتقل شدند.
ساعت ۴ بامداد ارسال اولین کمک امدادی
آن‌گونه که هلال احمر گزارش داده است، اولین هواپیمای حامل کمک‌های امدادی برای خسارت‌دیدگان ساعت ۴ بامداد از فرودگاه مهرآباد پرواز کرد. پرواز بعدی هم که یک فروند بوئینگ بود، بارگیری شد. این هواپیما‌ها شامل چادر اسکان اضطراری، پتو و بسته غذایی ۷۲ ساعته بود. همزمان تریلی‌های کمک‌های هلال احمر شامل ۴۱۷ تن چادر، پتو، نایلون و بسته غذایی از استان‌های مجاور به سمت آذربایجان غربی و شهرستان خوی حرکت کردند.
حسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر از برقرار شدن ۱۹ اردوگاه اسکان اضطراری خبر داد و گفت که هزار و ۶۶۴ دستگاه چادر، شامل ۴۷۶ چادر مسافرتی و هزار و ۱۸۸ چادر امدادی به همراه اقلام دیگر بین آسیب‌دیدگان توزیع شد.
۲ شهر و ۸۶ روستا
مرتضی مرادی‌پور، معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر هم گفت: «براساس برآورد‌های اولیه در مجموع ۲۶۱ هزار و ۳۸۷ نفر شامل ۷۷ هزار و ۹۲۰ خانواده تحت‌تأثیر زلزله قرار گرفتند.» وی درباره تعداد شهر‌ها و مناطق تحت‌تأثیر زلزله هم گفت: «به طور کلی دو شهر و ۸۶ روستا متأثر از زلزله هستند.»
وزیر کشور در صحنه
وزیر کشور هم که ساعتی بعد از حادثه خود را به شهرستان خوی رسانده‌بود، گفت که دولت از تمام ظرفیت‌های موجود برای حل مشکلات مردم استفاده خواهد کرد. احمد وحیدی ادامه داد: ابتدا سعی شده‌است امکانات زیرساختی مانند آب، برق و گاز در این مناطق برقرار باشد. جمعیت هلال احمر هم در مناطق زلزله‌زده با ایجاد کمپ‌های اسکان، محیطی امن را برای خانواده‌های نگران فراهم کردند.» وی اطمینان داد مراحل ارزیابی خسارات بنیاد مسکن، امدادرسانی به مصدومان و اسکان اضطراری زلزله‌زدگان در سراسر شهرستان خوی به ویژه مناطق روستایی انجام شود.
مقاوم‌سازی واحد‌های مسکونی خوی
وزیر کشور همچنین از مقاوم‌سازی ۱۶ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی آسیب‌دیده خبر داد و گفت: دولت عزم جدی برای ارائه خدمات به زلزله‌زدگان و مقام‌سازی واحد‌های مسکونی این منطقه دارد. وحیدی در رابطه با ارائه تسهیلات حمایتی به زلزله‌زدگان گفت: بسته‌های تسهیلاتی شهری و روستایی در این راستا در حال بررسی است تا حمایت لازم از زلزله‌زدگان به عمل آید.
دستور ویژه
وی با اشاره به توجه ویژه دولت برای تسریع در خدمات‌رسانی به زلزله‌زدگان گفت: تسهیلاتی در قالب‌های مختلف برای آسیب‌دیدگان در نظر گرفته می‌شود. وحیدی گفت: علاوه بر آن همچون زمین‌لرزه ۱۳ مهر امسال در این شهرستان امیدواریم بتوانیم از ظرفیت نهاد‌هایی نظیر بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام در تأمین لوازم خانگی و مصالح ساختمانی استفاده کنیم. وی افزود: این برای سومین بار بود که از مهر امسال در این شهرستان زمین‌لرزه با قدرت بیش از ۵ ریشتر اتفاق می‌افتد که این امر به همراه پس‌لرزه‌های متعدد، موجب ترس مردم شده است. البته با حضور خوب و به‌موقع مسئولان به‌ویژه استاندار آذربایجان غربی، وضعیت به حالت تعادل برگشته است. وزیر کشور ادامه داد: هم در دفعات گذشته و هم در زلزله اخیر حضور مسئولان حوزه‌های مرتبط با مدیریت بحران، نیرو‌های نظامی و انتظامی، سازمان‌های خدمات‌رسان، نیرو‌های امدادی و دیگر نهاد‌ها در شهرستان خوی برای تسریع در خدمات‌رسانی به زلزله‌زدگان بسیار خوب بود. وحیدی سردی هوا را یکی از مهم‌ترین مشکلات منطقه عنوان کرد و گفت: این امر باعث ایجاد مشکلاتی برای خانواده‌های زلزله‌زده شده است که تلاش می‌شود با پخش تعداد بیشتری چادر و وسایل گرمایشی و غذای گرم، آسایش بیشتری برای مردم آسیب‌دیده فراهم کنیم.
تسهیلات بنیاد مسکن
اکبر نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن هم گفت که در یکی، دو روز آینده میزان کل خسارات وارده به واحد‌های تخریب شده و نیازمند تعمیر مشخص‌می‌شود و به ستاد حوادث غیرمترقبه اعلام می‌کنیم. وی درباره مبلغ تسهیلات به واحد‌هایی که تحت‌تأثیر زلزله قرار گرفته‌اند، گفت: «مبلغ وام توسط دولت مصوب می‌شود، هنوز چیزی در این زمینه مشخص نیست. وزیر کشور پیشنهاد میزان وام را به هیئت دولت می‌برد و در آنجا به تصویب می‌رسد.»
هشدار پلیس
رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی هم گفت: پس از وقوع زلزله، برخی از سودجویان با اهداف مختلفی از جمله جذب کاربر اقدام به انتشار اخبار کذب و شایعه در فضای مجازی در خصوص زلزله می‌کنند. سرهنگ اکبر نصرتی از شهروندان خواست از دامن زدن به شایعات در فضای مجازی خودداری و اخبار مرتبط با زلزله را از منابع معتبر و رسانه‌های رسمی دریافت کنند. وی ادامه داد: شهروندان به هیچ عنوان به تبلیغاتی مانند جمع‌آوری کمک‌های نقدی برای زلزله‌زدگان در فضای مجازی توجه نکنند و هرگونه کمک را از طریق مراجع رسمی انجام دهند.

نظر شما