شناسهٔ خبر: 58440789 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

خاورمیانه

شناسایی هویت عامل حمله مسلحانه به یک کنیسه یهودیان در اورشلیم/ واکنش های آمریکا،ترکیه و امارات

وزیر خارجه اسرائیل روز جمعه گفت در حمله مسلحانه به یک کنیسه یهودیان در اورشلیم (بیت‌المقدس شرقی)، دستکم هفت نفر کشته و ۱۰ نفر مجروح شدند.

صاحب‌خبر -

پلیس می‌گوید، عامل این حمله ساعت ۲۰ و ۱۳ دقیقه از خودرو پیاده شده و به سوی افراد حاضر در مقابل کنیسه و سایر رهگذران تیراندازی کرد.

طبق این گزارش، فرد مهاجم به سمت محله فلسطینی بیت حنینا، چند صد متر دورتر، گریخت، اما در درگیری با نیروهای پلیس کشته شد.

پلیس اسرائیل جمعه شب اعلام کرد، «خیری علقم» از اهالی قدس اشغالی عامل این عملیات بوده است.

«خیری علقم» جوان ۲۱ ساله فلسطینی اهل اردوگاه «شعفاط» عضو هیچ گروه یا سازمانی نبوده است.

پلیس رژیم صهیونیستی همچنین اعلام کرد که مجری عملیات به دست نیروهای این رژیم به شهادت رسیده است.

بر اساس اعلام پلیس رژیم صهیونیستی، عملیات قدس یکی بدترین حملات است که این رژیم طی سال‌های اخیر به خود دیده است.

کاخ سفید نیز می‌گوید جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا شامگاه جمعه در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل بر حمایت ایالات متحده از اسرائیل تاکید کرد.

کاخ سفید اضافه کرده است، جو بایدن با «تروریستی» خواندن تیراندازی در شرق اورشلیم، آن را «حمله به جهان متمدن» دانست.

پیش تر وزارت خارجه ترکیه و امارات متحده عربی در بیانیه‌هایی عملیات جمعه شب در شمال قدس را که منجر به کشته شدن هفت صهیونیست و زخمی شدن ۱۰ نفر دیگر شده بود، محکوم کرده بودند.

افزایش کشته‌های عملیات قدس و اولین واکنش نتانیاهو 
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پی حمله روز جمعه در شمال قدس علیه گروهی از اسرائیلی‌ها در نزدیکی کنیسه یهودی به محل حادثه رفت، پلیس وضعیت فوق العاده اعلام کرده و تعداد کشته‌ها به ۹ تن رسیده است. 


اولین واکنش بایدن و وزارت خارجه آمریکا به عملیات قدس

در پی عملیات مقاومتی در منطقه «نفیه یعقوب» در بیت‌المقدس که ۹ کشته و ۱۲ زخمی برجای گذاشت کاخ سفید عصر جمعه واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فلسطینی سما، در بیانیه کاخ سفید ضمن «تروریستی» خوانده شدن عملیات قدس آمده است: ما به شدت این حمله «تروریستی» را که در کنیسه یهودی در قدس روی داد محکوم می‌کنیم و تاسف و اندوه خود را درخصوص کشته‌های آن ابراز می‌داریم.

کاخ سفید افزود: این حمله به شکل فاجعه‌باری در سالروز هولوکاست روی داده است. آمریکا حمایت کامل خود را از دولت و مردم اسرائیل اعلام می‌کند. بنا به دستور جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا تیم امنیت ملی کشور فورا با همتایان اسرائیلی برای ارائه حمایت مناسب و کمک به زخمی‌ها و تحویل مرتکبان این جرم به دستگاه عدالت تماس برقرار کرد.

وزارت خارجه آمریکا نیز به شدت این عملیات را محکوم و با اسرائیل اعلام همبستگی کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این حادثه را بسیار وحشتناک خواند. او افزود: ما این حمله «تروریستی» را به شدت محکوم می‌کنیم و همچنان متعهد به حفظ امنیت اسرائیل هستیم  و با شرکای اسرائیلی در تماسیم.

نظر شما