شناسهٔ خبر: 67256628 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به اولین مناظره انتخابات دولت چهاردهم

مناظره یا سرهم‌بندی میزگرد‌های کارشناسی نامزدها؟!

روزنامه جوان

نظرات کاربران از ‎مناظره‌اول را که می‌خونم حس می‌کنم هرکسی طرفدار هر نامزدی بوده قوت‌های او در مناظره را برجسته می‌بیند. احتمالاً تصمیم نگرفته‌ها هنوز تصمیم نگرفته ماندند. 

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: پس از برگزاری اولین دوره مناظرات انتخابات دولت چهاردهم کاربران شبکه‌های اجتماعی در نوشته‌هایی به تحلیل و بررسی این مناظره و رفتار و گفتار شش نامزد ریاست‌جمهوری پرداختند. کاربران در نقد و تأیید نامزد‌های مورد علاقه خود گفتند و از ساختار کلی مناظرات که مانع جدی شدن بحث‌ها می‌شد، انتقاد کردند. کاربران معتقد بودند نوع ساختار مناظره به‌گونه‌ای بود که کاندیدا‌ها به سمت کلی‌گویی سوق پیدا می‌کردند. در ادامه بخش‌هایی از واکنش‌های کاربران را مرور کرده‌ایم. در این مرور تلاش شده است نوشته‌هایی که له یا علیه نامزد‌ها هستند، پوشش داده نشود. 


 محمدجواد اخوان:
نظرات کاربران از ‎مناظره‌اول را که می‌خونم حس می‌کنم هرکسی طرفدار هر نامزدی بوده قوت‌های او در مناظره را برجسته می‌بیند. احتمالاً تصمیم نگرفته‌ها هنوز تصمیم نگرفته ماندند. 
 مصطفی وثوق‌کیا:
وقتی میزگرد‌های تخصصی است دیگر چه لزومی دارد سؤالات تخصصی طراحی شود؟ این کار یعنی از خاصیت انداختن مناظره با طرح سؤالات تخصصی مفهوم عملاً مناظره از بین رفته و عنصر جذابیت در آن به پایین‌ترین سطح خودش رسیده است.
 مجید شاکری:
به نظرم اگر ممکن باشد، خوب است زمان برگزارى مناظره جلوتر بیاید و مثلاً هفت شروع شود (یا هر ترتیبى که زمان استراحت به نماز بیفتد) و اگر راهی باشد که زمان کمى کوتاه‌تر شود. 
 سیدعباس صالحی:
مناظرات سهم عمده‌ای در مشارکت خواهند داشت. بخش مهمی از آنان که در انتخابات اخیر حضور نیافته‌اند، منتظرند که نامزد‌ها چه باطل‌السحری را با خود دارند که آنان را راضی به مشارکت کند. اگر مشارکت مهم است باید مناظراتی با صراحت و شفافیت و البته توأم با اخلاق و ادب را تماشا کنیم. 
 سید عباس موسوی:
برنامه‌ریزی، تشریفات، دکور و وجود پرچم‌ها در استودیوی مناظره عالی است، اما قدری توضیح واضحات و بیان بدیهیات مجریان و حواشی آن زیاد است. آقا برید سر اصل مطلب!
 جواد دلیری:
کار تیم رسانه‌ای یک نامزد ریاست جمهوری آماده کردن فرد برای مناظره است. سرعت سخن گفتن، وضعیت بدن و لحن را باید بسازید. اشتباه‌ترین کار خواندن از روی کاغذ است
 سیدمحمدحسین میرلوحی:
مناظره اول صرفاً یک وزن‌کشی و توان‌سنجی بین کاندیدا‌ها بود. نمره جذابیت ضعیف. نمره توان تبیین متوسط. نمره اخلاق خوب. نمره کارگردانی هنری عالی. 
 علی پاک‌نژادیان:
شکل‌گیری یک دو قطبی تکراری در مناظره اول میان «می‌شودها» و «نمی‌شودها»! برنامه، ایده و تخصص برای اجرای راهکار‌های چهار ساله خود در ادامه دولت سیزدهم مقابل بهانه‌جویی‌هایی که یک دهه وضعیت اقتصادی کشور را متوقف کرده است. 
 حامد وفایی:
«چین» پربسامدترین نام کشور خارجی در نخستین مناظره تلویزیونی نامزد‌های ریاست‌جمهوری بود.‌ای کاش حضرات ضمن آسیب‌شناسی دقیق تاریخ مناسبات تهران - پکن در کار تعامل ایران با این کشور مهم طرحی نو در می‌انداختند و درس‌آموزی از تجربیات چین در امر توسعه را نیز در دستور کار قرار می‌دادند. 
 یاسر احمدوند:
از تذکر مجری مناظره آقای خسروی به نامزد‌های محترم درباره پاسداشت زبان فارسی و توجه به این موضوع مهم سپاسگزارم. 
 محمدجعفر محمدزاده:
مناظره اول حرف تازه‌ای برای مردم نداشت، حرف‌هایی را که در چند روز گذشته گفته بودند یک دور تکرار کردند. فرصت تیکه‌پرانی و مناقشه هم ایجاد نشد. ‎#مناظره ‎#انتخابات_ریاست_جمهوری
 حبیب ازغدی (با تلخیص):
تعداد سؤالات زیاد، اولین خطای فرمی مناظره بود. دومین خطا این بود که صداوسیما توجه ندارد سؤال کلی، آبستن پاسخ کلی است. سومین خطا، تعهد مکانیستی به زمان است. مجری باید در عین تقید به برابری فرصت‌ها، زمان را به نحوی مدیریت کند که منظور نامزد‌ها روشن شود. چهارمین و مهم‌ترین خطا این بود که مناظره، مناظره نبود. ویژگی ذاتی مناظره، پیش‌بینی‌ناپذیری و هیجان‌انگیزی است، اما محافظه‌کاری و کنترل‌گری صداوسیما، اولین مناظره را از هر دو خصلت خالی کرد. این شیوه برگزاری مناظره، در واقع، مونتاژ میزگرد‌های کارشناسی نامزد‌ها کنار هم است.

نظر شما