شناسهٔ خبر: 58364442 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

«پلابچیلون» در خطر نابودی

«پلابچیلون» در خطر نابودی قرار دارد .

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خوزستان ،   محمد اذرکیش، فعال میراث فرهنگی با اشاره به فرسودگی و نیاز به بازسازی پله‌های تاریخی «پلابچیلون» (پله بچیلون) در دزفول گفت: انباشت غفلت‌های طولانی مدت این بنای تاریخی باارزش را رو به ویرانی کشانده به طوری که ممکن است به زودی بریزد و نابود شود.

وی افزود: بنا به شواهد و بررسی‌های انجام شده بنای تاریخی «پلابچیلون» در معرض خطر ریزش شدید قرار گرفته و اگر در اسرع وقت و در سال جاری اقدامات لازم مرمتی اجرایی نشود باید فقط شاهد نابودی آن باشیم.

این فعال میراث فرهنگی ادامه داد: مرمت این پله‌های تاریخی باید اصولی باشد  و در گذشته این مرمت  تاریخی در  متناسب با همان شکل تاریخی انجام نگرفته و جامع نبوده است.

آذرکیش با تاکید بر اینکه سرپا ماندن این بنای تاریخی نیازمند توجه مسؤولان ذی‌ربط و نظر کارشناسانه است خاطرنشان کرد: نحوه ساخت‌وساز این پله‌ها موجب شده این بنا به نسبت دیگر آثار تاریخی سطح شهرستان دزفول منحصربفرد باشد.

این دوستدار میراث فرهنگی با اشاره به اینکه «پلابچیلون» دروازه غربی ورود به مجموعه ابنیه تاریخی محله لوریان است توضیح داد: در اطراف این بنای تاریخی خانه‌های ثبت ملی شده متعددی قرار دارد.

نظر شما