شناسهٔ خبر: 58306353 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

گزارش «جوان آنلاین» از قطع اینترنت کاربران اینترنت همراه و ادعای لو رفتن سوالات کنکور

آیا کنکور امسال در سلامت کامل برگزار شده است؟

جوان آنلاين

مشکل قطعی اینترنت چند ساعته در حالی گریبان کاربران را گرفته که برخی از کانال‌های تلگرامی تصویر لو رفته از سوالات کنکور را منتشر کرده‌اند. البته عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در این رابطه گفته: «روز گذشته سه صفحه از دفترچه سؤالات قبل از پایان آزمون منتشر شد، اما به سرعت توانستیم متخلف را شناسایی و بازداشت کنیم.»

صاحب‌خبر -

سرویس جامعه جوان آنلاین: نوبت اول کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ در روز‌های پنجشنبه ۲۹ دی و جمعه ۳۰ دی ۱۴۰۱ برگزار و همزمان با آن، اینترنت همراه در حوزه‌های برگزاری کنکور و مناطق نزدیک به آن قطع شد؛ اقدامی که اعتراض میلیون‌ها کاربران اینترنت همراه را دربرداشت. 

ماجرا از این قرار بود روز چهارشنبه سازمان سنجش آموزش کشور پیامکی را به ساکنان مناطق برگزاری آزمون سراسری ارسال کرد و در آن نوشته شد: «به منظور جلوگیری از سوءاستفاده و تقلب برخی افراد سودجو و فرصت طلب و با ابلاغ شورای امنیت کشور، اینترنت حوزه برگزاری آزمون سراسری منطقه سکونت شما در صبح روز پنجشنبه و جمعه این هفته قطع خواهد شد. از اینکه ما را در برگزاری هر چه بهتر این آزمون یاری می‌کنید، سپاسگزاریم.»

در همین رابطه عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات در صفحه توئیت شخصی خود توضیح داد: «قطع اینترنت به خاطر کنکور صورت می‌گیرد؛ هفته پیش گفتم و الان هم می‌گویم، بر اساس مصوبه شورای امنیت کشور درخواستی را وزارت علوم مطرح کرده بود، برای قطع سراسری اینترنت که ما اعلام کردیم با قطع سراسری اینترنت مخالفیم و با قطع سراسری هم موافقت نشد، آنچه از فردا اتفاق می‌افتد از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۱:۳۰ در محدوده‌های حوزه‌های برگزاری کنکور است که آن هم با اطلاع قبلی قطع می‌شود. اینترنت ثابت به هیچ وجه قطع نمی‌شود. ما به دوستانمان در وزارت علوم توصیه کردیم که باید از ابزار‌های جدید برای مقابله با تقلب استفاده کنند. ما هم دغدغه آن‌ها را درک می‌کنیم، مجموعه دولت به سمتی می‌رود که این نگرانی‌ها را با استفاده از روش‌های جدید کاهش دهند.»

قطع اینترنت در زمان کنکور از چه زمانی مرسوم شد؟

اولین بار، اعلام رسمی قطع کردن اینترنت به منظور جلوگیری از لو رفتن سوالات همزمان با حواشی برگزاری کنکور ۱۴۰۱ آغاز شد؛ چرا که در نخستین روز برگزاری کنکور ۱۴۰۱ یعنی رقابت داوطلبان گروه آزمایشی هنر تصویری از سؤالات در کانال‌های تلگرامی انتشار یافت و حتی رئیس سازمان سنجش با اعتراف ضمنی، ضعیف‌ بودن کنترل‌ها در روز برگزاری این آزمون را پذیرفت و گفت: «ساعت ۱۲:۳۰، عکس از یک صفحه دفترچه منتشر شد.»، اما در روز‌های بعد به‌ویژه در روز آزمون گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم تجربی، انتشار سؤالات در گروه‌های تلگرامی ابعاد گسترده‌تری پیدا کرده بود. 

البته ماجرای قطعی اینترنت در تیرماه سال ۱۴۰۰ نیز اتفاق افتاده بود. چرا که کاربران در چند روز متوالی روایت‌هایی از قطعی زمان بندی شده اینترنت گزارش می‌کردند. در آن زمان کشور با مشکل محدودیت منابع برق هم مواجه بود و گمانه‌زنی‌هایی درباره تاثیر نوسانات برق بر ناپایداری شبکه ارتباطی کشور مطرح می‌شد. در آن زمان، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در توضیح دلیل اختلالات آن روز‌های اینترنت همراه، گفت: «قطعی برق ما را متأثر کرد، اما اختلال روز گذشته، به دلیل برگزاری کنکور بود. کنکوری‌ها به علت احتمال لو رفتن سوالات در فضای مجازی امنیت روانی نداشتند و سازمان سنجش هم نسبت به موضوع حساسیت داشت. درخواست شد که در حوزه‌های امتحانی اینترنت ۳ g و ۴ g فعال نباشد که قطعا در همسایگی نقاطی که کنکور در آن جا برگزار می‌شود تاثیرگذار است. البته زیان اختلالات ایجاد شده از سود آن بیشتر است. باید سال آینده برای این موضوع فکر دیگری کرد.»
هر چند این برای نخستین بار بود که موضوع قطعی اینترنت همزمان با برگزاری کنکور به صورت رسمی اعلام شد، اما بررسی اخبار سال‌های قبل نشان می‌دهد که ایده قطع اینترنت همزمان با کنکور چند سالی است که اجرا می‌شود. گزارش‌هایی از سوی کاربران مبنی بر قطع بودن اینترنت در محل خاص برگزاری کنکور و بازگشت وضعیت شبکه به حالت عادی پس از پایان کنکور ثبت شده است.

گلایه کاربران اینترنت همراه

هرچند از نظر داوطلبان کنکور و حتی برخی از افراد دغدغه‌مند نسبت به آموزش، تصمیم به قطع چند ساعته اینترنت در حوزه‌های امتحانی کنکور تصمیم درستی بوده است اما شهروندانی که درگیر کنکور نیستند، نظر متفاوتی نسبت به این اقدام دارند. آقای لطیفی یکی از منتقدان قطعی چند ساعته اینترنت همزمان با کنکور است، او در این رابطه به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «صبح پنج شنبه اینترنت قطع شد و از آنجایی که ارتباط من با شرکتی که در آن کار می‌کنم به صورت اینترنتی است، کارهایم مختل شد.»
او ادامه می‌دهد: «من مدیر گارانتی یک شرکت الکترونیکی هستم که ورودی و خروجی قطعات توسط من تایید و رد می‌شود، اما در مدت برگزاری کنکور، اینترنت من قطع شده بود و حتی شرکت هم اینترنت فعال در آن بازه ساعت نداشت. به همین دلیل در این چند ساعت نمی‌توانستیم هیچ کاری انجام دهیم و عملا کارهایمان تعطیل شد.»
این کاربر عادی تلفن همراه اظهار می‌دارد: «وقتی مسئولان تصمیم به قطعی اینترنت کاربران را می‌گیرند گویا تصورشان این است که هیچ کدام از شهروندان، کار جدی با اینترنت ندارند. متاسفانه مسئولان تصمیم گیرنده در این خصوص از خساراتی که به کار‌های ما وارد می‌شود اطلاعی ندارند.»
همچنین خانم شاهسوند که کار خود را به صورت دورکار و اینترنتی از خانه شان انجام می‌دهد به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «قطع اینترنت مناطق اطراف محل آزمون سراسری، یک اقدام عجیب و اشتباه بوده است. چنین اقدامی کارهایمان را مختل کرد. باید دستگاه مسدود کننده آنتن تلفن همراه را در محل‌های آزمون قرار دهند تا مانع از انتشار سوالات کنکور شوند نه اینکه هزاران کاربران عادی که بسیاری از آن‌ها کارشان با اینترنت است را گرفتار کنند.»

ادعای انتشار سوالات کنکور در فضای مجازی
عمده انتقاداتی که به قطع اینترنت در این چند روز مطرح شده این است که چرا مسئولان آسان‌ترین راه حل را برای جلوگیری از انتشار سوالات کنکور انتخاب کرده‌اند و آن‌ها به مشکلاتی که برای کاربران اینترنت همراه ایجاد می‌شود اهمیتی نداده‌اند؟ کاربران اینترنت همراه می‌گویند که کنکور، آزمونی ثابت و سالانه است و سازمان سنجش، وزارت علوم و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات زمان زیادی را برای پیدا کردن یک راهکار اساسی برای تامین امنیت کنکور داشتند بنابراین می‌توانستند تمهیدات لازم برای امنیت کنکور به صورت پایدار و اصولی پیش بینی کنند.
مشکلات قطعی اینترنت چند ساعته در حالی گریبان کاربران اینترنت همراه را گرفته که برخی از کانال‌های تلگرامی تصویری از سوالات کنکور را منتشر کرده‌اند. البته عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در این رابطه گفته: «روز گذشته ۲۹ دی ماه سه صفحه از دفترچه سؤالات قبل از پایان آزمون منتشر شد، اما به سرعت توانستیم متخلف را شناسایی و بازداشت کنیم.» او با بیان اینکه «در کنکور امسال هیچ تقلبی صورت نگرفته است» ادامه داده: «در سال جاری، داوطلبان در مسیر تقلب، کمتر گام برداشته‌اند. در عین حال تمام شرایط برای برگزاری یک آزمون امن در نظر گرفته شده و تمام پاسخ‌نامه‌ها پس از برگزاری آزمون با استفاده از نرم‌افزار‌های خاص که در اختیار سازمان سنجش است، کنترل می‌شوند.»
حال باید منتظر ماند و دید که واکنش سایر مسئولان نسبت به انتشار سوالات در کانال‌های تلگرامی با وجود قطعی اینترنت چیست؟ و آیا این کنکور امسال در سلامت کامل برگزار شده است؟

نظر شما