شناسهٔ خبر: 5823573 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/تحلیل/

نشست ژنو، یمن و حسابهای غلط سعودی

پادشاهی سعودی، یمن را حیاط خلوت امنیتی خود می‌داند. با آن که پوشش شورای همکاری خلیج فارس را برای سیاست‌های ویژه اش در یمن به کار گرفته است اما سیطره کامل بر همه شئون یمن را حق خود دانسته و خود را فعال مایشاء آن می‌داند. در زمان حاضر هیچ کشوری در مقایسه با همسایه‌اش در قابل مقایسه با سعودی و یمن نیست. حتی روسیه هم نمی‌تواند چنین رفتاری با اوکراین داشته باشد.

صاحب‌خبر -

پادشاهی سعودی، یمن را حیاط خلوت امنیتی خود می‌داند. با آن که پوشش شورای همکاری خلیج فارس را برای سیاست‌های ویژه اش در یمن به کار گرفته است اما سیطره کامل بر همه شئون یمن را حق خود دانسته و خود را فعال مایشاء آن می‌داند. در زمان حاضر هیچ کشوری در مقایسه با همسایه‌اش در قابل مقایسه با سعودی و یمن نیست. حتی روسیه هم نمی‌تواند چنین رفتاری با اوکراین داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از لبنان، شاهزاده‌های سعودی ابتدا در یمن گفت‌وگوهای ملی این کشور را به هم ریختند. سپس از طرح تاریخ مصرف گذشته شورای همکاری خلیج فارس تحت عنوان جلوگیری از دخالت خارجی و ضرورت حاکمیت قانون و مشروعیت منطقه‌ای و بین‌المللی مدد گرفتند و هنگامی که همه اینها نتیجه‌ای نداد و مردم برای حاکمیت خویش انقلابی کرده و برای ساخت یمنی مستقل از دخالت‌های سعودی به خیابان‌ها ریختند ابتدا القاعده را در یمن تحریک و سپس نعره‌های جدایی جنوب از یمن را و آنگاه که همه این‌ها بی فایده نشان داد با عنوان حمایت از رییس جمهور و دولت قانونی منصور هادی(که رسما استعفاء داده و جایی در نظام یمن نداشت) جام غضبش را با اعزام صدها هواپیما بر سر ملت یمن ریخت و به قول برخی شاهزاده‌های سعودی، هر چه در این سال‌ها تحت عنوان کمک‌های مالی به یمن کرده بود را با جان و خون مردم از آنها پس گرفت و یمن را بار دیگر تا سال‌ها از تمدن و تکنولوژی دور کرد و کشوری ویرانه بر جای گذاشت.

پادشاهی سعودی که خیال می‌کرد با این اقدام نظامی کمر ارتش یمن و کمیته‌های مردمی انصارالله شکسته و به زانو در میآیند اما امروز در پی ناکامی در کسب اهداف حملات نظامی‌اش مجبور شده است تا با اعزام مجموعه سیاسی مورد حمایتش به ژنو با نمایندگان جریانات سیاسی یمن که همه آنها مخالف سیاست‌های سعودی در یمن هستند در ژنو پشت یک میز بنشینند و اولین صدای طبل شکست سیاسی سعودی در حمله نظامی به یمن به گوش رسد.

سعودی که همه راهها را مسدود می‌دید در کاری بچگانه و غیر اخلاقی مصر و سودان را وادار کرد تا جلوی پرواز هواپیمای حامل نمایندگان سیاسی انصارالله و دیگر مخالفان سعودی در پرواز به ژنو را بگیرد و همین کار باعث شد تا این هواپیما بیش از چهل ساعت از صنعاء تا ژنو را طی کند و عملا دو روز دیرتر به مقصد برسند، اما این کار جز آن که جلوی دیدار بان کی مون با نمایندگان انصارالله و دیگر احزاب سیاسی یمن را گرفت دیگر چه سودی برای سعودی داشت؟ چه بسا این اقدام سعودی به نفع حوثی‌ها و هم پیمانان و همفکرانش در یمن تمام شد.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در ژنو در نخستین واکنش به برگزاری مشاورات ژنو خواستار آتش بس به مناسبت ماه رمضان شد. جالب بود دبیرکل سازمان ملل اهل کره جنوبی، خادم الحرمین شریفین را در ماه مبارک رمضان به سوی احترام این ماه و عدم استمرار جنگ دعوت می‌کرد و چه پیامی بهتر از این برای سیاست خارجی پادشاهی‌ای که همه اقتدار نظامی‌اش نتوانست مردم مقاوم کشور یمن را به زانو درآورد، شاید این دعوت روحانی بان کی مون در آستانه ماه رحمت و فضیلت راهی برای ارتش شکست خورده سعودی باشد که به دنبال گذرگاهی برای خروج از حمله عقیم به یمن می‌گردد.

مجموعه مورد حمایت ریاض که پیش از آغاز اجلاس ژنو فریاد می‌زدند که هرگز با "کودتاگران"(اشاره به انصارالله و هم پیمانانش) گفت‌وگو نمی‌کند امروز در ژنو به ضیافت سازمان ملل گرد هم آمده‌اند تا بهانه‌ای برای آتش بس پیدا کنند گر چه هنوز هم در شهر صلح و زیبای اروپایی ژنو فریاد استمرار جنگ می‌کشند تا شاید با عربده کشی سیاسی آنچه را که سعودی با لشکر کشی هوایی در یمن به دست نیاورد در مذاکرات سیاسی به ریاض هدیه کنند. به راستی برای مردمی که جنگ با متجاوزان در طول تاریخ، شرف و ابروی این ملت به شمار می‌رفته است این مجموعه یمنی مورد حمایت متجاوزان سعودی چگونه مورد استقبال قرار خواهد گرفت؟ آنها به ده‌ها هزار خانواده داغدار یمنی که زیر خروارها آوار ناشی از حملات ارتش سعودی عزیزانشان را از دست دادند چه پاسخی خواهند داد؟ و همین جا نقطه قوت و اقتدار نمایندگانی است که به همراه انصارالله در مذاکرات ژنو شرکت کرده‌اند.

حربه تقسیم قوی‌ترین حربه سعودی برای رویارویی با انقلاب مردم یمن بود که با اقتدار میدانی ارتش یمن و کمیته‌های مردمی تاکنون با شکست مواجه شده است و عدن همچنان خارج از حاکمیت دولت موسوم به قانونی یمن یعنی تیم منصور هادی است.

دولت سعودی به قطعنامه 2216 شورای امنیت که با سکوت عجیب و عدم وتوی روسیه در این مجمع بین‌المللی به تصویب رسید تکیه می‌کنند. اکنون دعوت بان کی مون و نماینده اش "اسماعیل ولد الشیخ" از انصارالله، کنگره عمومی مردم (وابسته به علی عبدالله صالح)، جریان مشترک (شامل حزب الحق،جبهه دمکراتیک یمن،حزب بعث عربی سوسیالیستی،حزب کمونیست یمن) و جنبش صلح آمیز جنوب برای مشارکت در مذاکرات ژنو به معنای ناکام ماندن اجرای این قطعنامه است که آمریکایی‌ها برای دلخوشی سعودی در شورای امنیت به تصویب رساندند. حتی بان کی مون تحت عنوان شعار ماه رمضان و برقراری آتش بس از همان چیزی سخن می‌گوید که مخالفان سعودی در یمن می‌گویند که ستونهای اصلی آن آتش بس و برقراری کمک‌های انسانی و راه کار حل سیاسی است.

انصارالله موضوع عقب نشینی ارتش و کمیته های مردمی را در مذاکرات ژنو به شدت رد می‌کند با این دلیل روشن که این عقب نشینی به منزله حاکمیت القاعده بر استان‌هایی است که از آن ها عقب نشینی کرده است.

از نشانه‌های آشکار شکست سعودی در پرونده یمن بین المللی شدن آن تحت اشراف سازمان ملل است چرا که سعودی از همان ابتدا تلاش داشت تا حداکثر پرونده یمن را محدود به دخالت شورای همکاری خلیج فارس کند و با تشکیل ائتلاف جنگی موسوم به منطقه‌ای ( با مشارکت شورای همکاری خلیج فارس بدون حضور عمان و مشارکت مصر،سودان و مغرب) سعی کرد دخالت خود در سایه قطعنامه 2216 را قانونی جلوه دهد اما اخبار ژنو نشان می‌دهد که علاوه بر سازمان ملل طرف‌های آمریکایی، روسی و اروپایی در این مذاکرات دخالت مستقیم دارند و عملا یکه تازی سیاسی سعودی بر جنگ یمن از دستش خارج شده است گرچه معلوم نیست این پروسه تضمین کننده مصالح ملت یمن باشد. چه آن که از هم اکنون این سوال مطرح است سازمان مللی که نتوانست هواپیمای حامل نمایندگان احزاب و جریانات یمنی را از صنعاء به موقع به ژنو برساند پس چگونه می‌تواند مشرف بر حق حاکمیت ملی یمنی‌ها باشد و از دستاوردهای احتمالی ژنو حمایت کند؟

مذاکرات ژنو همچون نسخه مذاکرات سوریه 2 در ژنو اداره می‌شود و اسماعیل ولد الشیخ به صورت جداگانه با دو طرف وارد گفت‌وگو می‌شود تا شاید صیغه مشترکی برای گفت‌وگوهای مستقیم پیدا کند. انصارالله اصرار دارد که گفت‌وگوهای یمنی یمنی باید از همانجایی ادامه پیدا کند که نماینده پیش سازمان ملل "جمال بن عمر" به آن رسیده بود. تصرف مرکز استان الجوف که هم مرز با سعودی است و تحت کنترل نیروهای القاعده بود(که از سوی سعودی حمایت لجستیک می‌شدند) دست انصارالله و دیکر شرکایش در مذاکرات ژنو را باز گذاشته است. این منطقه فقط یک روز پیش از آغاز مذاکرات ژنو به تصرف ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در آمد.

منصور هادی، رییس جمهور مستعفی مورد حمایت سعودی از ریاض مدعی است نشست ژنو فقط برای اجرای قطعنامه 2216 است اما اسماعیل ولد الشیخ هدف اصلی خود را برقراری آتش بس و ارسال کمک‌های انسانی در سایه ماه مبارک رمضان و رسیدن به مکانیسمی برای تعیین سهمیه طرف‌های مختلف برای ادامه گفت‌وگوها می‌داند. از سویی برخی نگاه‌های متفاوت در میان گروه‌های اعزامی از صنعاء وجود دارد از همین رو شرایط ناامید کننده ای برای توقف تجاوز نظامی سعودی علیه یمن وجود دارد.انصارالله معتقد است مبداء گفت‌وگوهای یمنی یمنی از همان ابتدای کار وجود داشته است که تجاوز نظامی به یمن از سوی سعودی آن را متوقف ساخته است.از سوی دیگر عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله معتقد است هجوم آمریکایی سعودی علیه یمن به منظور تفکیک یمن به جزیره هایی تحت سلطه آمریکا، سعودی و تضمین سهم اسرائیل از جزایر یمنی در دریای سرخ بوده است. همه این مواضع نشان می‌دهد شرایط گفت‌وگوهای مشورتی در ژنو شرایط بسیار پیچیده ای دارد و اگر تشبیه مذاکرات جاری یمنی در ژنو به مذاکرات سوریه 2 ژنو درست باشد آنگاه امیدواری به پایان تجاوز نظامی به یمن در محل خود نخواهد بود.

انتهای پیام

نظر شما