شناسهٔ خبر: 58215823 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

ابوالفضل ظهره وند، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» پاسخ داد:

چرا بشار اسد برای ازسرگیری روابط با ترکیه شرط تعیین کرد؟

ابوالفضل ظهره وند، کارشناس مسائل سیاسی پاسخ رئیس‌جمهور سوریه به دولت ترکیه را بسیار هوشمندانه و با درایت خواند و گفت: لازم است ترکیه تکلیف خود را درقبال جریان تکفیری و مناطقی که تحت اشغال دارد مشخص کند، زیرا آنکارا نیروهای تکفیری را در بخش‌هایی از خاک خود مستقر کرده است.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ الکساندر لاورنتیف، فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه در دمشق به دیدار بشار اسد، رئیس جمهور سوریه رفت. دو طرف در این دیدار روابط راهبردی مسکو-دمشق و مکانیزم‌های ارتقای آن را بررسی کردند. بشار اسد در این دیدار گفت که جنگ سیاسی و رسانه‌ای، شدیدترین جنگ حال حاضر است و این موضوع مستلزم وضوح و ثبات بیشتر در مواضع سیاسی است. 

 

لاورنتیف نیز نشست وزیران دفاع روسیه، ترکیه و سوریه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: روسیه معتقد است ادامه چنین دیدارهایی و ارتقای آن به سطح وزیر امور خارجه، اهمیت دارد. بشار اسد نیز گفت، این دیدارها برای اینکه مثمر ثمر باشد، باید مبتنی بر هماهنگی و برنامه‌ریزی قبلی میان سوریه و روسیه باشد تا اهداف و نتایج ملموسی که سوریه از این دیدارها به‌دنبال آن است، محقق شود. باید این نشست‌ها بر مبنای اصول ملی حکومت و مردم سوریه مبتنی بر پایان اشغالگری و توقف حمایت از تروریسم باشد. 

 

ازسرگیری رابطه با سوریه برای دولت اردوغان دستاوردی بزرگ به‌ویژه برای طیف علویون این جامعه به‌شمار می‌رود


ابوالفضل ظهره وند، کارشناس مسائل سیاسی درباره شروط تعیین شده از سوی بشار اسد، رئیس جمهور سوریه برای دولت رجب طیب اردوغان به‌دنبال درخواست ترکیه برای ازسرگیری روابط دوجانبه به «راهبرد معاصر» گفت: به نظر می‌آید اردوغان با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری این کشور و برای باقی ماندن در عرصه قدرت همچون گذشته دست به اقداماتی زده که البته مسبوق به سابقه است. 


وی افزود: با توجه به شکست های دولت ترکیه در عرصه سیاست خارجی و وضعیت اقتصادی این کشور که در آستانه ورشکستگی و فروپاشی قرار دارد، اردوغان بر آن است در روابط با سوریه چرخش ایجاد کند. اردوغان به دنبال چرخش 180 درجه ای در ارتباط ترکیه با سوریه است و تلاش می کند عادی سازی روابط خود را با سوریه برای بهبود و ترمیم روابط دو کشور در پیش بگیرد.

 
کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: ازسرگیری رابطه با سوریه برای دولت اردوغان دستاوردی بزرگ به‌ویژه برای طیف علویون این جامعه به‌شمار می‌رود.


ظهره وند گفت: اردوغان از هر توافقی که با سوریه انجام دهد، دستاوردی بزرگ به نفع خود برداشت می کند، اما موضوعی که بشار اسد تیزبینانه به آن توجه کرد، این است اردوغان بعد از عادی سازی روابط تا چه حد به وعده های داده شده پایبند می ماند؟ بشار اسد در ظاهر موضوع تکیه نکرد تا روابط عادی نشان داده شود، بلکه متوجه این نکته است در چرخه جدیدی از حل و فصل موضوعات که دورنمای روشنی ندارد، اردوغان بر آن است از کارت دمشق و اسد برای محیط داخلی خود استفاده کند تا وضعیت اقتصاد نامساعد ترکیه به آرامش نسبی برسد و از آرای علویان به نفع خود بهره برداری کند.


کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: پاسخ بشار اسد به دولت ترکیه بسیار هوشمندانه و با درایت بود، زیرا لازم است ترکیه تکلیف خود را درقبال جریان تکفیری و مناطقی که در اشغال دارد مشخص کند، زیرا آنکارا نیروهای تکفیری را در بخش‌هایی از خاک خود مستقر کرده است. ترکیه باید مشخص کند با استفاده از بخشی از نیروهایی که در داخل خاک ترکیه به عنوان پناهجو مستقر هستند و در این کشور برای تروریست ها اردوهای آموزشی برگزار می شود، به‌دنبال چیست؟ تا این موضوعات برای دمشق ثابت نشود، سوریه برای عادی سازی رابطه با ترکیه گام برنمی دارد.

 
ظهره وند بیان داشت: اردوغان بر آن است با عادی سازی رابطه بازار سوریه را به دست بگیرد تا حضور کالاهای ترک در سوریه پررنگ تر شود و کفه ترازو در مناسبات تجاری به زیان سوریه و به نفع ترکیه تغییر کند. علاوه بر این، از مزایای متعددی که ترکیه در تعامل با سوریه می تواند بهره مند شود و در معادلات داخلی سوریه اثر بگذارد، انجام کار اطلاعاتی با رژیم اشغالی در خاک سوریه است.

 

اردوغان بر آن است با عادی سازی رابطه بازار سوریه را به دست بگیرد تا حضور کالاهای ترک در سوریه پررنگ تر شود

وی افزود: رژیم صهیونیستی می‌خواهد خود را به لبنان و اردن برسانند که در این صورت زمینه بازیگری جدیدی برای ترکیه در منطقه فراهم می شود، بدون اینکه دمشق امتیاز ویژه ای از این موضوع کسب کند. علاوه بر این، دمشق نیازی به عادی سازی رابطه با ترکیه ندارد. 


ظهره وند توضیح داد: اسد سال های سخت را پشت سر گذاشته است و موقعیت امروز سوریه قابل مقایسه با شرایط بحرانی سال های گذشته نیست، بنابراین رد درخواست اردوغان از سوی بشار اسد بهترین تصمیمی است که رئیس جمهور سوریه می توانست اتخاذ کند.


نظر شما