شناسهٔ خبر: 58207958 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

هشدار صریح حماس بعد از حمله صهیونیست‌ها به جنین

شهادت این ۳ فلسطینی پل پیروزی خواهد بود

روزنامه جوان

شهادت سه فلسطینی، علاوه بر اینکه باعث شد موجی از اعتصاب و اعتراض جنین را فراگیرد، موضع قاطع جنبش حماس مبنی بر اینکه این حماسه، اسباب پیروزی و آزادسازی خواهد بود را به دنبال داشت. همراستا با این تحولات، نخست‌وزیر اسبق رژیم‌صهیونیستی ساکنان سرزمین‌های اشغالی را به اقدام علیه دولت کنونی با هدف سرنگونی فراخواند. 

صاحب‌خبر -
 
از هفته‌های گذشته به موازات خبر‌هایی از پیامد‌های روی کار آمدن کابینه افراطی بنیامین نتانیاهو درباره گسترش دامنه مقاومت به اقصی نقاط اراضی اشغالی ابراز نگرانی شده بود. در تازه‌ترین تحولات، منابع خبری از زخمی شدن ده‌ها فلسطینی در یورش نظامیان صهیونیست به جنوب نابلس در کرانه باختری خبر دادند. فقط طبق آنچه هلال احمر فلسطین اعلام کرده است، به دنبال حمله اشغالگران به شهرک‌های بیت دجن و بیتا در مجاورت نابلس و درگیری با فلسطینیان، دست‌کم ۲۱ نفر زخمی شدند. شش نفر از فعالان خارجی هم که برای همبستگی با فلسطینیان در این منطقه حاضر شده بودند، آسیب دیدند. صهیونیست‌ها دست یک زن ایتالیایی را به جرم همبستگی با مردم فلسطین شکستند. نظامیان صهیونیست همچنین به شهرک کفر قدوم در شرق قلقیلیه در کرانه باختری حمله کردند. شهرک‌نشینان صهیونیست هم خواستار بیرون راندن فلسطینیان از شهر قدس به ویژه محله شیخ جراح شدند. علاوه بر این موارد، شهادت سه فلسطینی جرقه آتشی را زده است که نتانیاهو آن را نادیده گرفته بود. منابع فلسطینی صبح روز شنبه اعلام کردند عزالدین حمامره و أمجد خلیلیه پس از درگیری مسلحانه با نظامیان رژیم‌صهیونیستی در نزدیکی شهرک «جبع» در جنوب جنین به شهادت رسیدند. منابع پزشکی فلسطین نیز خبر شهادت «یزن الجعبری» در بیمارستان را تأیید کردند. وی از شهرک «الیامون» در غرب جنین بود که طی درگیری روز‌های گذشته با صهیونیست‌ها در شهرک «کفرذان» زخمی شده بود. پس از شهادت این سه جوان فلسطینی در سراسر استان جنین عزای عمومی، اعتصاب و تحصن اعلام شد و نهاد‌های مربوط خواستار حضور و مشارکت گسترده در مراسم تشییع پیکر این سه شهید شدند. 
حازم قاسم، سخنگوی جنبش حماس در واکنش به شهادت این سه جوان فلسطینی گفت: «در راه مردم و ملت ما، شهدای جنین صبح دیروز به کاروان عزت و سرافرازی در میان شهدای انقلاب شکوهمند مردم ملحق شدند.» وی در بیانیه‌ای افزود: «جنین به مقاومت و مبارزه دلیرانه خود علیه اشغالگری ادامه می‌دهد و جان مردم خود را در راه آزادی ملت فلسطین تقدیم می‌کند.» حازم قاسم همچنین تأکید کرد: «این حماسه جاودانه‌ای که جنین ارائه کرد، هیزم پیروزی و آزادسازی است.»
 حضور یهودیان چپ‌گرا در تظاهرات فلسطینیان
در واکنش به اقدامات تنش‌زا علیه فلسطینی‌ها که آخرین آن دستور «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی این رژیم مبنی بر برچیدن پرچم فلسطین از اماکن عمومی بود، روز جمعه شمار زیادی از مردم فلسطین با برگزاری تظاهرات در شهر قدس، پرچم فلسطین را برافراشتند. شماری از یهودیان چپ‌گرا، فلسطینی‌ها را همراهی کردند. 
بنا بر این گزارش، محله الشیخ جراح در شهر قدس شرقی روز گذشته شاهد تظاهرات گسترده فلسطینی‌ها و شماری از فعالان یهود بود. این محله در قدس شرقی سال‌هاست جمعه هر هفته با فراخوان فعالان فلسطینی و یهودی در اعتراض به صدور حکم‌های تخلیه منازل فلسطینی‌ها از سوی رژیم‌صهیونیستی، شاهد تظاهرات‌های مردمی است. در این تظاهرات «عوفیر کاسیف» از اعضای کنست (پارلمان رژیم‌صهیونیستی) از جبهه «دموکراسی برای صلح و مساوات» نیز حضور داشت، در حالی که پرچم فلسطین را بر دوش خود انداخته بود. نیرو‌های پلیس رژیم‌صهیونیستی نیز در نزدیکی محل تظاهرات حضور داشتند، بدون اینکه در آن مداخله کنند. در مقابل نیز شماری از صهیونیست‌های راست‌گرای افراطی در نزدیکی محل تظاهرات فلسطینی‌ها به خیابان‌ها آمدند و به سر دادن شعار علیه فلسطینی‌ها و عرب‌ها پرداختند. 
 شعله‌ور کردن تنش سیاسی و مذهبی
ایهود باراک، نخست‌وزیر اسبق رژیم‌صهیونیستی با انتشار مطلبی در روزنامه یدیعوت آحارونوت، ساکنان اراضی اشغالی را به برگزاری تظاهرات، حضور در میادین شهر‌ها و درگیری‌های خیابانی فراخواند تا دولت جدید را که تندروترین دولت در تاریخ رژیم اشغالگر محسوب می‌شود، سرنگون کنند و این را نباید نادیده گرفت که تنش و اختلافات با دولت بنیامین نتانیاهو به مرحله درگیری رسیده و این یک هشدار و خطر واقعی و قریب‌الوقوع است که به فروپاشی نظام سیاسی اسرائیل منجر خواهد شد. 
باراک افزود: «زمانی که اسرائیلی‌ها سکوت کنند، اتفاقات بد همچنان ادامه خواهد یافت که آنان را مجبور می‌کند چشمان خود را باز کنند و از خود بپرسند در این مبارزه کجا ایستاده‌اند و پاسخ واقعی را حتی اگر برای‌شان دردناک و سنگین باشد، دریافت می‌کنند.» ایهود باراک خاطر نشان کرد: دولت جدید نتانیاهو به دنبال شعله‌ور کردن درگیری سیاسی منطقه‌ای با فلسطینی‌ها و تبدیل آن به یک جنگ مذهبی با اسلام است. در واقع آنچه باراک در قالب بسته‌ای از نکات منفی ارائه داده است، عامل نگرانی بسیاری از اسرائیلی‌هاست چراکه آن‌ها بر این باورند این تغییرات تغییر در جهت دیکتاتوری خواهد بود. خشم داخلی به حدی است که از روز جمعه هزاران نفر از ساکنان سرزمین‌های اشغالی برای شرکت در تظاهرات گسترده دیروز در تل‌آویو برای اعتراض به قوانین جدیدی که دولت نتانیاهو قصد اجرای آن را دارد، آماده شده‌اند. برگزاری این تظاهرات به وضوح نشان‌دهنده شروع فصل جدیدی از درگیری‌های مستمر بر سر هویت دولت اشغالگر و جایگاه تورات در آن است و بر اساس آنچه رهبران اپوزیسیون از وقایع «جنگ برادران» در تاریخ بیان می‌کنند و نظریه‌پردازان طرفدار دولت با متهم کردن آن‌ها به بی‌مسئولیتی و رقابت برای تحریک ملی به آن‌ها پاسخ می‌دهند، ممکن است این درگیری آغاز یک نزاع داخلی باشد که اندازه و ماهیت آن فراتر از هر چیزی است که اسرائیل قبلاً شاهد آن بوده است.

نظر شما