شناسهٔ خبر: 5817087 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اختصاصی

مذاکره کننده یمنی: تاکید بر آتش بس یک ماهه است

ژنو - ایرنا - یک نماینده یمنی شرکت کننده در مذاکرات ژنو از تاکید همه طرف های حاضر در این نشست بر لزوم برقراری آتش بس یک ماهه هم زمان با آغاز ماه مبارک رمضان خبر داد.

صاحب‌خبر -

غالب المطلق عضو جنبش یمن جنوبی (حراک) در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت: از زمان آغاز مذاکرات ژنو تاکنون در خصوص موضوعات زیادی بحث و تبادل نظر صورت گرفته، اما یکی از مهم ترین موضوعات آتش بس است.

وی اضافه کرد: همه طرف های حاضر در نشست های ژنو بر ضرورت برقراری آتش بسی یک ماهه در طول ماه مبارک رمضان تاکید دارند.

مطلق که روز گذشته (سه شنبه) همراه با هیات انصارالله وارد ژنو شد، ضمن تاکید بر لزوم مصالحه همه طرف ها به منظور تحقق آتش بس، افزود: اگر درگیری های مسلحانه تا اوایل ماه مبارک رمضان متوقف شود، می توان به برقراری این آتش بس یک ماهه امیدوار شد.

این شرکت کننده یمنی در مذاکرات ژنو گفت: رایزنی هایی نیز در جنوب یمن در خصوص برقراری آتش بس یک ماهه در این کشور آغاز شده است.

وی همچنین به گفت و گوهای نمایندگان سازمان ملل با عربستان در خصوص خاتمه تجاوزهای ریاض و هم پیمانانش به خاک یمن و مداخله نظامی در این کشور اشاره کرد.

عربستان سعودی و شماری از کشورهای عربی به همراه آمریکا از ششم فروردین سال جاری به بهانه بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن، تجاوز هوایی به خاک این کشور را آغاز کردند که در اثر آن تاکنون هزاران یمنی شهید، زخمی و یا آواره شده اند.

سازمان های کمک رسان و نهادهای بین المللی درباره احتمال وقوع فاجعه انسانی در یمن هشدار داده اند.

بر اساس آمارهای سازمان ملل، در تجاوز نظامی عربستان به یمن دست کم یک هزار و 412 غیرنظامی شامل 279 کودک و 210 زن شهید شده اند.

نشست های ژنو با میانجی گری سازمان ملل و به منظور یافتن راه حل سیاسی برای مناقشه داخلی این کشور از روز دوشنبه در سوییس آغاز شد و احتمال می رود تا سه روز ادامه داشته باشد.

خاورم**9156/1275

نظر شما