شناسهٔ خبر: 58167739 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

 تلاش برای جفت گیری مجدد پدر و مادر «پیروز»!

سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در زمستان امسال بار دیگر برای معرفی ایران و فیروز به یکدیگر تلاش می‌کنیم. در حال حاضر تجربه سال گذشته را نیز همراه داریم و در نقطه صفر نیستیم و تلاش می‌کنیم که عملکرد خود را ارتقا بخشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، دوره فَحلی یا دوره پذیرش مدت زمانی است که در آن پستاندار ماده، آماده باروری است و به دنبال شریکی برای زادآوری می‌گردد. این دوره برای گونه یوزپلنگ معمولاً با سرد شدن هوا و فصل زمستان اتفاق می‌افتد. دوره فحلی در یوزها یک هفته طول می‌کشد. اگر در این هنگام ماده باردار نشد، ۱۰ روز دیگر دوباره وارد دوره فحلی می‌شود و در صورت جفت‌گیری موفق، توله‌هایش را ۳ ماه دیگر به دنیا می‌آورد.

سال گذشته نیز در بهمن ماه بود که "ایران" و "فیروز" یوزهای مرکز تکثیر در اسارت پارک ملی توران در دوره فحلی، پس از چند مرحله معرفی به یکدیگر و تلاش تیمی سازمان حفاظت محیط زیست و دامپزشکان معتمد سازمان، موفق به جفت‌گیری شدند که حاصل آن ۳ توله یوزپلنگ ایرانی بود. متأسفانه از ۳ توله یوز ایران و فیروز تنها پیروز؛ توله یوزپلنگ محبوب و نام‌آشنا میان هم‌وطنان موفق شد شرایط سخت را پشت سر گذاشته و زنده بماند.

منبع: تسنیم

نظر شما