شناسهٔ خبر: 58043458 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

چالش بر سر انتخاب رئیس مجلس نمایندگان آمریکا

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: پس از دو روز رای‌گیری برای انتخاب رئیس جدید مجلس نمایندگان کنگره آمریکا، هنوز مجلس به گزینه جدید این سمت نزدیک‌تر نشده است.
در واقع، ممکن است مجلس از این هدف دورتر هم شده باشد. بین کوین مک‌کارتی، که به مدت چهار سال به عنوان رهبر فراکسیون حزب جمهوریخواه در مجلس حزب خدمت کرد، و کرسی ریاست  بیست نماینده مخالف او از همین حزب فاصله انداخته‌اند و تغییری هم در موضع خود نمی‌دهند.
مت گاتز، یکی از کسانی است که به آنها عنوان «کوین، هرگز» داده شده است. او   مک‌کارتی را «فردی مستاصل»توصیف کرده و گفته است که خواسته‌اش ساده است: «مک‌کارتی باید از رقابت کنار برود». مک‌کارتی به نوبه خود، خواستار تعلیق مجلس تا روز پنجشنبه شد و به این ترتیب، اطمینان یافت که رای‌گیری برای سومین روز هم انجام خواهد شد.
او با تاکید بر اینکه پیشرفت‌هایی به دست آمده، گفت: «فکر نمی‌کنم نتیجه رای‌گیری امشب تفاوتی ایجاد کند اما رای‌گیری آینده حتما نتیجه خواهد داد».
با در نظر گرفتن اختلاف جناح‌های معتدل و تندرو حزبی در مورد انتخاب رئیس مجلس، برای حل بن‌بست کنونی  سه ​​راه حل محتمل وجود دارد تا رای‌گیری بعدی به نتیجه برسد:
۱. کوین مک‌کارتی پیروز شود
به نظر می‌رسد استراتژی فعلی کوین مک‌کارتی یک جنگ فرسایشی است. حامیان او همچنان نامش را در فهرست نامزدها قرار می‌دهند به این امید که مخالفان از رای دادن علیه او خسته شوند. تکرار یک کار و انتظار نتیجه متفاوت ممکن است دیوانگی محسوب شود اما این شاید تنها گزینه آنها باشد تا سرانجام درک کنند که جمهوریخواهان یاغی واقعا چه می‌خواهند.
اگر  مک‌کارتی بتواند با آنها نوعی معامله  انجام دهد، تقریباً به طور قطع باید قدرت و نفوذ بیشتری را به مخالفان خود واگذار کند تا آنها هم بتوانند مدعی شوند که به نوعی پیروزی دست یافته‌اند.
چالش پیش روی او این است که هر امتیازی به دیگران، در نهایت قدرت او را تضعیف و این احتمال را بیشتر می‌کند که وقتی درگیری‌های واقعاً سخت پیش بیاید- مثلا در مواردی مانند بودجه و افزایش سقف بدهی دولتی  که در اواخر سال در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد - مجبور به تسلیم شود.
 مک‌کارتی همچنین می‌تواند امیدوار باشد که اقلیت دموکرات از این وضعیت خسته شوند و با خودداری از تعیین نامزد برای رقابت، میزان اکثریت لازم برای انتخاب او را کاهش دهند هرچند  حداقل تا کنون، به نظر می‌رسد دموکرات‌ها از هرج و مرج در اردوی جمهوریخواهان لذت می‌برند.
و در حال حاضر، برخی از جمهوریخواهان - مانند کن باک نماینده  کلرادو - تلویحا می‌گویند که  مک کارتی باید به نفع یک نامزد دیگر مانند  استیو اسکالیز، معاونش، از نامزدی صرفنظر کند.
۲. کوین مک‌کارتی تسلیم  شود
پس از دو روز شکست، تسلیم شدن را باید یک تصمیم امکانپذیر و حتی محتمل برای  مک‌ کارتی  در نظر گرفت. با ادامه این روند، ممکن است جمهوریخواهان متنفذ که در حال حاضر از  مک‌کارتی حمایت می‌کنند نتیجه بگیرند که بهترین حرکت این است که به جمهوریخواهان تندرو فرصت بدهند  و  اگر حتی تعداد کمی از آنها دست از حمایت از  مک‌کارتی بردارند، بقیه نیز به آنها خواهند پیوست.
 باک که هر شش بار به  مک‌کارتی رای داده است، بعدازظهر چهارشنبه گفت: «ما شاهد شروع درگیری آشکار و همچنین درگیری پشت درهای بسته هستیم و باید هرچه زودتر رئیس مجلس را  انتخاب کنیم و کارمان را پیش ببریم».
 اسکالیز، سرپرست شمارش آرا جمهوریخواهان، شاید بهترین گزینه برای پذیرفتن نامزدی برای تندروها و سایر جمهوریخواهان مجلس نمایندگان باشد. او یک محافظه‌کار سرسخت از ایالت‌های جنوبی محسوب می‌شود و به معنای واقعی کلمه برای حزب «خون» داده است.
او در حمله سال ۲۰۱۷ به اعضای جمهوری‌خواه کنگره در حین تمرین بیسبال به شدت زخمی شد. بزرگترین مانع در حال حاضر این است که به نظر نمی‌رسد او  طالب این شغل باشد.
افراد احتمالی دیگر عبارتند از جیم جردن نماینده کنگره از اوهایو، و جیم بنکس از ایندیانا که رئیس کمیته مطالعات جمهوریخواهان محافظه کار است. با این حال، به نظر نمی‌رسد که هیچ کدام قادر به متحد کردن کل حزب باشد.  (بایرون دونالدز از فلوریدا سه بار نامزد جمهوریخواهان ضد مک‌کارتی در روز چهارشنبه بود، اما این نماینده تازه کار کنگره بیش از آنکه یک نامزد جدی باشد، وسیله‌ای برای ابراز احساسات ضد مک‌کارتی بوده است.)
۳. دو حزب در مورد نامزد واحدی سازش کنند
دموکرات‌ها و جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان ایالتی در اوهایو روز سه‌شنبه برای کنار گذاشتن یک رئیس  محافظه‌کارتر و انتخاب یک نامزد معتدل با هم  متحد شدند. آیا چنین چیزی در مجلس نمایندگان کنگره آمریکا نیز ممکن است رخ دهد؟گمانه‌زنی‌های زیادی از این قبیل وجود دارد، و احتمالا طرفداران  مک‌کارتی از این راه حل برای ترساندن محافظه‌کاران تندرو استفاده کرده‌اند. در عین حال، بعضی از گمانه‌زنی‌ها هم واقعی است.
دون بیکن، از جمهوریخواهان میانه‌رو و نماینده نبراسکا، قبلاً آمادگی خود را برای همکاری با دموکرات‌ها برای انتخاب یک رئیس مورد توافق دو حزب در صورت شکست  مک‌کارتی ابراز کرده است.
فرد آپتون، نماینده سابق جمهوریخواه در کنگره از میشیگان با گرایش میانه‌رو، ابراز تمایل کرده است که خود را به عنوان نامزد  ائتلاف دو حزبی معرفی کند (الزامی نیست که رئیس مجلس حتما عضو فعلی کنگره باشد). و برخی صحبت‌ها در مورد اقدامات تشویقی برای دموکرات‌ها هم مطرح بوده مانند اجازه طرح قوانین مورد نظرشان یا عضویت بیشتر در بعضی کمیته‌های مجلس.
اما همه اینها مستلزم جلب نظر تعداد قابل توجهی از دموکرات‌هاست که در فضای به شدت «حزبی» امروزی بعید به نظر می‌رسد. و هر جمهوریخواهی که با دموکرات‌ها سازش کند  فورا از سوی  اکثر محافظه‌کاران طرد خواهد شد.
با توجه به اینکه مجلس در حال حاضر  در قلمروی ناشناخته‌ای قرار دارد، در این مرحله هیچ گزینه‌ای کاملا دور از ذهن نیست.

برچسب‌ها:

نظر شما