شناسهٔ خبر: 58010753 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

با سیصد و دوازدهمین روز از حمله روسیه به اوکراین

استقرار لشکر ۱۰۱ هوابرد ارتش آمریکا در نزدیکی مرز‌های اوکراین / روسیه: ۳۰۰ نظامی اوکراینی کشته شدند

سیصد و دوازدهمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

استقرار لشکر 101 هوابرد ارتش آمریکا در نزدیکی مرزهای اوکراین 

بین الملل تابناک: سیصد و دوازدهمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

سوناک: اوکراین روی حمایت بلندمدت انگلیس حساب کند
۱۴۰۱/۱۰/۱۳ - ۲۱:۲۰

دفتر نخست وزیر انگلیس روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که رهبران دو کشور در گفت‌ وگوی تلفنی در مورد آخرین تحولات جنگ در اوکراین رایزنی کردند. سوناک در این تماس ادعا کرد که تلاش‌های لندن برای ارسال تجهیزات نظامی بیشتر به اوکراین در هفته‌ها و ماه‌های آینده برای تضمین پیروزی این کشور مقابل روسیه جریان دارد.

وی به نشست ماه گذشته رهبران کشورهای حامی اوکراین (Joint Expeditionary Force) اشاره کرد و افزود که طرف‌های مشارکت‌کننده در این نشست به تلاش برای ارسال تجهیزات نظامی مورد نیاز کی‌یف ادامه می‌دهند.

انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روس، ارسال تسلیحات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور تاکنون بیش از یک‌هزار و ۱۰۰ شهروند روس و بیش از ۱۰۰ سازمان دولتی روسیه را تحریم کرده است.

جنگ در اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

رئیس جمهور روسیه شهریور ماه گذشته برای انجام مذاکرات صلح با کی‌یف اعلام آمادگی کرد و از اوکراین خواست خصومت را کنار بگذارد. اما زلنسکی رئیس جمهور اوکراین تحت القائات مقام‌های جنگ‌طلب غرب عنوان کرد که زمانی آماده مذاکره است که رئیس جمهور دیگری در روسیه به قدرت برسد.

این درحالیست که وزیر امور خارجه انگلیس هم در تداوم رویکرد ضد روسی غرب، پیرامون مذاکرات صلح با مسکو هشدار داد و ادعا کرد که روسیه ممکن است از این فرصت برای ترمیم قوای نظامی و گسترش حملات خود به اوکراین استفاده کند.

جیمز کلورلی گفت کسانی که از اوکراین حمایت می کنند باید هنگام نزدیک شدن به موضوع گفت وگوهای صلح "بسیار بسیار محتاط" باشند. وی در اظهاراتی ادعایی هشدار داد که پوتین "با حسن نیت" عمل نمی‌کند.

سخنگوی کرملین می‌گوید که روسیه برای حل و فصل بحران اوکراین یک مسیر دیپلماتیک را ترجیح می‌دهد اما تسلیم فشارهای غرب نمی‌شود. "دیمیتری پسکوف" ماه پیش در سخنانی تصریح کرد: «عملیات نظامی ویژه ادامه دارد. با این اوصاف، رئیس‌جمهور پوتین برای مذاکرات آماده بوده، هست و خواهد بود. قطعا مسیر ترجیحی ما برای تامین منافعمان یک دیپلماسی مسالمت‌آمیز است.»

چندی پیش «ائتلاف جنگ را متوقف کنید» به عنوان بزرگترین پویش ضد جنگ انگلیس که بیش از یک میلیون نفر عضو دارد، با صدور بیانیه‌ای هشدار داد که دولت ریشی سوناک با تداوم حمایت تسلیحاتی از کی‌یف، در مسیر پایان جنگ میان روسیه و اوکراین مانع‌تراشی می‌کند.

روسیه: سامانه‌های موشکی آمریکایی را در اوکراین منهدم کردیم
۱۴۰۱/۱۰/۱۳ - ۱۹:۴۵

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد دو سامانه موشکی هیمارس ساخت آمریکا که بر اساس گزارش‌ها برای حمله موشکی دیروز کی‌یف (دوشنبه، دوم ژانویه) به منطقه دونتسک مورد استفاده قرار گرفته بود، در منطقه کراماتورسک در شرق اوکراین منهدم شد. طبق اعلام روسیه، پدافند هوایی این کشور همچنین ۱۳ پهپاد اوکراینی را منهدم و نُه موشک هیمارس را رهگیری کرد.

به گزارش راشا تودی، طبق اطلاع‌رسانی وزارت دفاع روسیه درباره پیشرفت عملیات نظامی در اوکراین، حدود ۱۲۰ نظامی اوکراینی در حملات موشکی امروز روسیه زخمی یا کشته شدند. همچنین ۱۳۰ مزدور خارجی در حملات هوایی روسیه در دونتسک از بین رفتند.

اشاره وزارت دفاع روسیه به حمله دیروز کی‌یف به محل استقرار موقت نیروهای نظامی روسیه در منطقه «ماکیئیفکا» دونتسک با شش موشک هیمارس است که طبق اعلام مسکو، دو موشک از شش هیمارس شلیک شده توسط سامانه‌های دفاع هوایی ساقط شد و در نتیجه اصابت چهار موشک دیگر، ۶۳ پرسنل نظامی روسیه کشته شدند.

پیشنهاد بولتون برای اخراج ترکیه از ناتو به دلیل روابط با روسیه
۱۴۰۱/۱۰/۱۳ - ۱۸:۱۵

، جان بولتون مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا در دولت ترامپ با انتشار مقاله‌ای تند از چند عضو ناتو یه دلیل عدم تمایل مفروضشان در حمایت از اوکراین با مشخصاً نام بردن از آلمان، فرانسه و ترکیه انتقاد کرد و خواستار اتحاد غربی علیه روسیه شد.

او در مقاله دوشنبه (دوم ژانویه) برای روزنامه انگلیسی تلگراف در هشداری مدعی شد که ضعف درون بلوک نظامی ناتو می‌تواند به نیروهای روسیه اجازه غلبه در درگیری جاری در اوکراین را دهد و استدلال کرد که ۲۰۲۳ سالی تعیین‌کننده برای غرب به منظور اثبات قدرت عزمش خواهد بود.

این مقام سابق کاخ سفید در ادامه با اشاره به آنچه شکاف در ائتلاف ناتو خواند که با ترکیه شروع شد، افزود: «مسئله واقعی اتحاد و عزم غربی است. هیچ یک تضمین نشده است». بولتون سپس در خصوص ترکیه گفت اگر رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور امسال مجدداً انتخاب شود که به ادعای بولتون ممکن است با تقلب این اتفاق بیفتد، عضویت ترکیه در ناتو باید در تردید باشد. او سپس ابراز تاسف کرد که شرکای تجاری و نظامی روسیه از جمله ترکیه هنوز در وقت نیاز مسکو را رها نکرده‌اند.

به گزارش راشا تودی، از آغاز درگیری‌ها در اوکراین در اواخر فوریه، آنکارا از پیوستن به کارزار تحریم‌های تلافی‌جویانه غرب به رهبری آمریکا علیه روسیه امتناع کرده و به رغم ادعای داشتن دومین ارتش بزرگ ناتو، همچنین تا حدودی کمک نظامی خود به کی‌یف را در مقایسه با ارسال حدود ۱۰۰ میلیارد دلار تسلیحات غربی، محدود کرده است.

بولتون در ادامه این مقاله، آلمان را هم مورد انتقاد قرار داد که اولاف شولتز صدراعظم آن وعده تغییر قابل توجه در سیاست خارجی برلین را بعد از به قدرت رسیدن در سال ۲۰۲۲ از جمله افزایش هزینه نظامی برای برآوردن الزامات ناتو مطرح کرده بود. او با بیان این که بودجه دفاعی ۲۰۲۳ آلمان کمتر از سال قبل آن خواهد بود، گفت: در عمل اتفاقی نیفتاده است و تعهدات مورد تردید است.

طبق این گزارش، در حالی که برلین گفته بود ۱۰۰ میلیارد یورو را برای تهیه تسلیحات جدید و جایگزینی ناوگان جنگنده‌های قدیمی خود با جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکا اختصاص خواهد داد، به گفته بولتون هنوز هیچ یک از این پول‌ها منعقد نشده و به نظر می‌رسد قرارداد اف-۳۵ به دلیل دعواهای بوروکراتیک متوقف شده است.

او در عوض ژاپن را در مقایسه ستود و از تصمیم اخیر توکیو برای بیش از دوبرابر کردن هزینه‌های نظامی آن در پنج سال آینده استقبال کرد و گفت چنین اقدامی می‌تواند گامی اولیه برای جهانی کردن ناتو شامل ژاپن، استرالیا، سنگاپور و رژیم صهیونیستی باشد.

به نوشته راشا تودی، فرانسه هم جزو کشورهای مورد لطف بولتون نبود و وی از امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور آن به دلیل در نظر گرفتن اقدامات دیپلماتیک برای پایان دادن به درگیری در اوکراین انتقاد کرد.

جان بولتون که به مواضع سیاست خارجی جنگ طلبانه‌اش و از جمله درخواست تغییر رژیم در روسیه و بسیاری از کشورهای رقیب آمریکا معروف است، در دوران ترامپ بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ به عنوان مشاور امنیت ملی فعالیت کرد. وی قبل از آن در نقش‌های مختلف برای روسای‌جمهور آمریکا رونالد ریگان، جورج اچ دابلیو و جورج دابلیو بوش از جمله در سمت سفیر آمریکا در سازمان ملل و معاون وزیر خارجه در امور کنترل تسلیحات، فعالیت داشت.

مشاور امنیت ملی ترامپ اخیراً هم به احتمال نامزدی برای ورود به کاخ سفید در انتخابات ۲۰۲۴ اشاره کرد و مدعی شد ممکن است تنها کسی باشد که قادر است رئیس‌جمهور سابق را در انتخابات درون حزبی جمهوری‌خواهان شکست دهد.

قدردانی مسکو از حمایت کره‌شمالی از روسیه در جنگ اوکراین
۱۴۰۱/۱۰/۱۳ - ۱۶:۴۲

معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: مسکو از حمایت کره شمالی از عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین قدردانی می‌کند و این حقیقت را در توسعه روابط با پیونگ یانگ در نظر می‌گیرد.

 آندری رودنکو معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با تاس که امروز منتشر شد، گفت: کره شمالی در میان کشورهایی است که قاطعانه از تصمیم فدراسیون روسیه برای انجام عملیات نظامی ویژه در اوکراین و همچنین ادغام زاپوریژیا و مناطق خرسون، دونتسک و لوگانسک در روسیه حمایت کرد.

رودنکو اضافه کرد که از این حمایت قدردانی می‌کنیم و بدون شک توسعه همکاری و رابطه دوستی سنتی که در نشست رهبران روسیه و کره شمالی در ولادی‌وستوک در آوریل ۲۰۱۹ (فروردین ۱۳۹۸) مقرر شد، مد نظر قرار می‌دهیم.

این دیپلمات بلندپایه روسیه تاکید کرد: مسکو و پیونگ یانگ رویکردهای مشابهی را در مورد بسیاری از موضوعات بین المللی و سطح بالایی از گفتگوهای سیاسی و درک متقابل نشان می دهند.

روسیه: ۳۰۰ نظامی اوکراینی کشته شدند
۱۴۰۱/۱۰/۱۳ - ۱۶:۴۲

تازه ترین گزارش وزارت دفاع روسیه از تحولات میدان نبرد با اوکراین، از کشته شدن شمار دیگری از نظامیان اوکراینی حکایت دارد.

وزارت دفاع روسیه امروز سه شنبه در گزارش روزانه خود از میدان نبرد اعلام کرد که در درگیری ها در نزدیکی کوپیانسک نیروهای روسیه بیش از ۴۰ سرباز اوکراینی را کشته و همچنین سه خودروی زرهی و سه کامیون را منهدم کردند.

بنا به این گزارش، ارتش روسیه دو گروه خرابکار و اطلاعاتی اوکراین را در منطقه خارکف منهدم کرد.

در گزارش وزارت دفاع روسیه آمده است: نیروهای روسیه در درگیری ها در نزدیکی کراسنی لیمان بیش از ۱۲۰ نظامی اوکراینی را کشتند، همچنین چهار خودروی زرهی، سه خودروی وانت و دو خودروی دیگر را منهدم کردند.

بنا به این گزارش، نیروهای روسی نزدیک به ۹۰ نظامی اوکراینی را در نزدیکی دونتسک کشته و دو تانک، پنج خودروی زرهی و هفت خودروی دیگر را نیز منهدم کردند.

بیش از ۳۰ سرباز اوکراینی در دونتسک هدف نظامیان روس قرار گرفتند و دو خودروی زرهی و سه خودروی وانت ارتش اوکراین نیز در این منطقه منهدم شدند.

در گزارش وزارت دفاع روسیه آمده است: نظامیان روسی ۷۲ واحد توپخانه اوکراینی را در مواضع تیراندازی آنها هدف قرار دادند. ارتش روسیه همچنین چهار انبار مهمات توپخانه اوکراین را در منطقه زاپروژیا منهدم کرد.

نیروهای روسیه دو سامانه موشکی هیمارس ساخت آمریکا و چهار سامانه راکتی RM-۷۰ "Vampire" را جریان درگیری ها در دونتسک منهدم کردند.

تنها راه غلبه بر روسیه «بازگشت پادشاهی» به اوکراین است
۱۴۰۱/۱۰/۱۳ - ۱۶:۴۱

آلکسی آرستوویچ، یکی از مشاوران ارشد ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در اظهاراتی عجیب با اشاره به داستان تخیلی «ارباب حلقه‌ها»، گفت که «اگر ما در سناریوی ارباب حلقه‌ها بودیم، بازگشت پادشاهی باید رخ می‌داد.»

آرستوویچ در پاسخ به این پرسش که «آیا اوکراین برای پادشاهی آماده است؟» گفت: به نظر من اگر منطقی فکر کنید، تنها راه برای کشتن و نابودی هرآنچه از سوی مسکو به سمت‌مان می‌آید، این است که اعلام پادشاهی کنیم.

مشاور رئیس جمهور اوکراین درباره تصورش از اینکه در صورت موافقت زلنسکی، چه کسی باید تاجگذاری کند، توضیح بیشتری ارائه نکرد.

استقرار لشکر ۱۰۱ هوابرد ارتش آمریکا در نزدیکی مرزهای اوکراین 

روزنامه آمریکایی نوشت: استقرار نظامیان آمریکایی در رومانی به عنوان یک کشور عضو ناتو و هم‌مرز با اوکراین، حامل پیام هشدار واشنگتن به مسکو برای جلوگیری از کشیده‌ شدن جنگ به خاک ناتو است.

به گزارش تارنمای روزنامه نیویورک تایمز، سربازان لشکر ۱۰۱ هوابرد ارتش آمریکا، در بخش‌های جنوب شرق رومانی که پرواز یک موشک از آن تا محل ذخایر مهمات روسیه در شبه جزیره کریمه هفت دقیقه زمان می‌برد، مستقرند.

در مناطق شمالی‌تر، سربازان آمریکایی در حال برگزاری تمرینات نظامی و سنگرسازی و برگزاری رزمایش‌های مشترک نظامی با سربازان رومانیایی هستند؛ در منطقه‌ای نزدیک به شهر بندری «خرسون» که تا همین چند وقت پیش (نوامبر/ آبان) و قبل از عقب ‌نشینی نیروهای روسیه، از خطوط مقدم جنگ اوکراین بود.

پس از جنگ جهانی دوم، این نخستین بار است که لشکر هوابرد ۱۰۱ آمریکا به اروپا اعزام می‌شود، اکنون این لشکر با حضور در خاک رومانی به عنوان یکی از کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بیش از هر واحد نظامی دیگر آمریکایی به جنگ نزدیک است.

بر اساس این گزارش، ماموریت آن‌ها برای آمریکایی که پس از دو دهه حضور فعالانه در جنگ‌ها به تازگی به عقب نشسته، یک الگو و نمایش نظامی برای سیگنال دهی به رقبای خود است.

بر این اساس، استقرار نظامیان آمریکایی در رومانی، یک هشدار از طرف جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا به مسکو و در راستای تعهد واشنگتن برای دفاع از خاک ناتو محسوب می‌شود؛ البته هشداری که برنامه‌ای برای وسوسه کردن ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه و تشدید تنش‌ها ندارد.

با وجود این، هنوز گام‌های بعدی ایالات متحده مشخص نیست. وزارت دفاع آمریکا به زودی تصمیم خواهد گرفت که آیا نیروهای نظامی و فرماندهان ارشد را در منطقه حفظ می‌کند یا خیر؟!

آمادگی روسیه برای مقابله با تهدیدات ژاپن

آندری رودنکو، معاون وزیر خارجه روسیه با انتقاد از «رویکرد ضدروسی» توکیو گفت که مسکو آماده اتخاذ اقدمات متقابل برای جلوگیری تهدیدهای نظامی ژاپن است.

به گزارش خبرگزاری تاس، رودنکو سه‌شنبه گفت: امضای سند پیمان صلح با کشوری که آشکارا موضع غیردوستانه می‌گیرد و آزادانه تهدیدهای مستقیم خود را علیه کشور ما بیان می‌کند، غیرممکن است.

وی افزود: ما نشانه‌ای از تجدیدنظر توکیو در سیاست ضدروسی خود یا هر تلاشی برای اصلاح وضعیت موجود نمی‌بینیم.

رودنکو یادآوری کرد که روسیه در حال مذاکرات جامعی در مورد پیمان صلح با ژاپن بود که «اصول توسعه سریع تمام بخش‌های روابط مسکو و توکیو را تعیین می‌کرد.»

وی افزود: با آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین، دولت فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن فعالانه به کارزار روس‌هراسی غرب پیوست و دستاوردهای همکاری سودمندی را که در مدت سال‌های گذشته حاصل شده بود، از بین برد.

رودنکو از رزمایش‌های نظامی گسترده ژاپن با شرکای غیرمنطقه‌ای در مرزهای روسیه و بازنگری در اسناد نظامی و امنیتی و «افزایش بی‌سابقه پتانسیل تهاجمی» و قرار گرفتن آن کشور در «مسیر نظامی‌گری» انتقاد کرد.

وی اظهار کرد: ما این اقدامات را چالشی جدی علیه امنیت کشور خودمان و منطقه آسیاپاسفیک می‌دانیم. هشدار می‌دهیم  اگر این رویکرد ادامه پیدا کند، مجبور خواهیم شد، اقدامات متقابل متناسبی برای جلوگیری از تهدیدهای نظامی علیه روسیه اتخاذ کنیم.

روسیه و ژاپن به دلیل اختلاف بر سر جزایر مورد منازعه، هنوز رسما به خصومت‌های دوره جنگ جهانی دوم پایان نداده‌اند.

به نوشته رویترز، این اختلافات بر سر جزایری است که اتحاد جماهیر شوروی در اواخر جنگ جهانی دوم تصرف کرد. روسیه این جزایر را کوریل می‌نامد و در ژاپن به آنها «سرزمین‌های شمالی» گفته می‌شود.

پس از آنکه ژاپن از تحریم‌های غرب علیه روسیه به دلیل جنگ اوکراین حمایت کرد، مسکو در ماه مارس از مذاکرات به توکیو کنار کشید.

ژاپن این تصمیم روسیه را «غیرمنصفانه» و «کاملا غیرقابل قبول» توصیف کرد.

مقام نظامی روس: کارخانه‌های تجهیزات نظامی ما ۲۴ ساعته فعالیت دارند

«سرگئی چمزوف»، رئیس شرکت ساخت تجهیزات نظامی «روستک» روز دوشنبه گفت، کارخانه‌های تولید تجهیزات نظامی در روسیه حتی در تعطیلات سال نوی میلادی نیز بی‌وقفه کار کردند.

به گزارش روزنامه «مسکو تایمز»، «سرگئی چمزوف» رئیس شرکت ساخت تجهیزات نظامی «روستک» گفت: «کارخانه‌های روستک که در اجرای قراردادهای دولتی مشارکت دارند، تقریباً شبانه ‌روز کار می‌کنند و کارکنان آن‌ها با از خود گذشتگی حجم کار را افزایش داده‌اند.»

«ولادیمرپوتین» رئیس جمهور روسیه نیز در نشست نوامبر شورای ویژه این کشور به منظور تلاش برای افزایش تدارکات ارتش در طول جنگ با اوکراین، از صنعت دفاعی روسیه خواست تولید و کیفیت تجهیزات را افزایش دهد.

چمزوف افزود، کارخانه‌های روستک که به تولید ۲۴ ساعته روی آورده‌اند، شامل کارخانه‌هایی هستند که هواپیما و تانک می‌سازند.

از سوی دیگر، روسیه در تدارک برای برگزاری رزمایش نظامی مشترک در سال ۲۰۲۳ با کشورهای مختلف در اروپا، آسیا و آفریقا است. رسانه‌های روسیه خبر دادند که وزارت دفاع این کشور از برنامه ویژه ارتش روسیه برای برگزاری ۹ رزمایش‌ نظامی بین‌المللی مشترک با دیگر کشورها خبر دادند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، به عنوان بخشی از همکاری نظامی بین‌المللی این کشور، در سال ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده است که تمرینات مشترکی با یگان‌های نیروی زمینی نیروهای مسلح روسیه و ارتش‌های کشورهای خارجی انجام شود.

در تحولی دیگر، دبیرکل ناتو روز یکشنبه گفت، کشورهای غربی باید برای حمایت بلندمدت از اوکراین آماده باشند، زیرا روسیه هیچ نشانه‌ای از تسلیم نشان نمی‌دهد.

«ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو به شبکه خبری «بی‌بی‌سی» گفت که حمایت نظامی بقای اوکراین را به عنوان یک کشور مستقل تضمین و روسیه را وادار می‌کند که برای پایان جنگ مذاکره کند.

نظر شما