شناسهٔ خبر: 57997660 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روسیه: آماده اقدام متقابل برای جلوگیری از تهدیدهای نظامی ژاپن هستیم

تهران- ایرنا- آندری رودنکو معاون وزیر خارجه روسیه با انتقاد از «رویکرد ضدروسی» توکیو گفت که مسکو آماده اتخاذ اقدمات متقابل برای جلوگیری تهدیدهای نظامی ژاپن است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، رودنکو سه‌شنبه گفت: امضای سند پیمان صلح با کشوری که آشکار موضع غیردوستانه می‌گیرد و آزادانه تهدیدهای مستقیم خود را علیه کشور ما بیان می‌کند، غیرممکن است.

وی افزود: ما نشانه‌ای از تجدیدنظر توکیو در سیاست ضدروسی خود یا هر تلاشی برای اصلاح وضعیت موجود نمی‌بینیم.

رودنکو یادآوری کرد که روسیه در حال مذاکرات جامعی در مورد پیمان صلح با ژاپن بود که «اصول توسعه سریع تمام بخش‌های روابط مسکو و توکیو را تعیین می‌کرد.»

وی افزود: با آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین، دولت فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن فعالانه به کارزار روس‌هراسی غرب پیوست و دستاوردهای همکاری سودمندی را که در مدت سال‌های گذشته حاصل شده بود، از بین برد.

رودنکو از رزمایش‌های نظامی گسترده ژاپن با شرکای غیرمنطقه‌ای در مرزهای روسیه و بازنگری در اسناد نظامی و امنیتی و «افزایش بی‌سابقه پتانسیل تهاجمی» و قرار گرفتن آن کشور در «مسیر نظامی‌گری» انتقاد کرد.

وی اظهار کرد: ما این اقدامات را چالشی جدی علیه امنیت کشور خودمان و منطقه آسیاپاسفیک می‌دانیم. هشدار می‌دهیم که اگر این رویکرد ادامه پیدا کند مجبور خواهیم شد اقدامات متقابل متناسبی برای جلوگیری از تهدیدهای نظامی علیه روسیه اتخاذ کنیم.

روسیه و ژاپن به دلیل اختلاف بر سر جزایر مورد منازعه هنوز رسما به خصومت‌های دوره جنگ جهانی دوم پایان نداده‌اند.

به نوشته رویترز، این اختلافات بر سر جزایری است که اتحاد جماهیر شوروی در اواخر جنگ جهانی دوم تصرف کرد. روسیه این جزایر را کوریل می‌نامد و در ژاپن به آنها «سرزمین‌های شمالی» گفته می‌شود.

پس از آنکه ژاپن از تحریم‌های غرب علیه روسیه بدلیل جنگ اوکراین حمایت کرد، مسکو در ماه مارس از مذاکرات به توکیو کنار کشید.

ژاپن این تصمیم روسیه را «غیرمنصفانه» و «کاملا غیرقابل قبول» توصیف کرد.

نظر شما