شناسهٔ خبر: 57847226 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شد؛

بررسی سیاست‌های ارزی دولت/ تصمیمات ارزی شکست خورده در حال تکرار است

در یخشی از جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص سیاست‌ها و اقدامات ارزی دولت سیزدهم قرائت شد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان – جلسه علنی مجلس شورای اسلامی امروز به ریاست محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس آغاز شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی دستور کار صحن علنی امروز را به شرح زیر قرائت کرد:

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری در مورد: طرح اصلاح تبصره (٤) بند (۳) ماده واحده قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی و تخصصی

گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد: لایحه یک فوریتی پروتکل اصلاحی موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری عراق به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و تبادل اطلاعات در مورد مالیات های بر در آمد و سرمایه یک فوریت این لایحه 

گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد: لایحه یک فوریتی پروتکل (تمدید موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و دولتهای عضو یک فوریت این لایحه 

گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد: طرح مالیات بر عایدی سرمایه

گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد ارزیابی سیاست ها و اقدامات ارزی دولت

بررسی تقاضای استعفای ابراهیم عزیزی نماینده کرمانشاه (در اجرای ماده (۹۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی)

تقاضای دوفوریت در مورد: لایحه اصلاح تبصره (۵) ماده واحده قانون بودجــه سال ١٤٠١ کل کشور

بررسی تقاضای دوفوریت در مورد: لایحه اصلاح تبصره (۸) ماده واحده قانون بودجه سال ١٤٠١ کل کشور

بررسی تقاضای دو فوریت در مورد: طرح اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز.

نشست غیر علنی با حضور رئیس کل بانک مرکزی

به گزارش خانه ملت، محمد رشیدی، عضو هیات رئیسه مجلس گفت: پیش از آغاز نشست علنی، علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی گزارشی از وضعیت ارز در کشور ارائه کرد.

تبریک رئیس مجلس به مناسبت فرا رسیدن میلاد حضرت مسیح (ع)

در ادامه و با شروع جلسه علنی مجلس، محمد باقر قالیباف در نطق پیش از دستور گفت: فرارسیدن میلاد پیامبر مهر و روشنی حضرت عیسی بن مریم (ع) را به تمامی موحدان، انسان دوستان و حقیقت جویان سراسر جهان به ویژه هموطنان عزیز مسیحی آشوری و کلانی تبریک می‌گویم. همچنین پیشاپیش این ایام را به هموطنان ارمنی که میلاد حضرت مسیح (ع) را در روز ۶ ژانویه یا ۱۶ دی ماه جشن می‌گیرند، تبریک عرض می‌کنم.

قالیباف ادامه داد: همچنین درگذشت یار صدیق امام و رهبری، مبارز نستوه، آقای دکترعباس شیبانی که زندگی پر از مبارزه با رژیم ستم شاهی در قبل از انقلاب و تلاش و خدمت در پست های مختلف و کارهای خیریه و عام المنفعه تا آخرین لحظات عمرشان داشتند را خدمت مقام معظم رهبری، یاران، همکاران و به ویژه خانواده ایشان تسلیت و تعزیت دارم.

کمیسیون اقتصادی مجلس: تصمیمات شکست خورده گذشته در حوزه سیاست‌های ارزی در حال تکرار است

در ادامه نشست علنی مجلس شورای اسلامی مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گزارش این کمیسیون در خصوص سیاست‌ها و اقدامات ارزی دولت سیزدهم را قرائت کرد.

در بخشی از این گزارش اعلام شده است:

افزایش نرخ ارز از پاییز سال جاری موجب نگرانی‌هایی در خصوص ثبات اقتصادی گردیده است. در صورت عدم اصلاح سیاست‌های ارزی ناکارآمد و هزینه‌زا، تکرار مصائبی چون ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی و تضییع منابع ارزی دور از ذهن نیست. کمااینکه تا حدی این تکرار در قالب نرخ دستوری نیمایی و افزایش فروش اسکناس ارز رخ داده و ادامه دارد. یکی از دلایل اساسی که موجب تکرار اتخاذ سیاست‌های ناکارآمد، «تعیین دستوری نرخ ارز» و «افزایش عرضه اسکناس ارز» گردیده، ادامه رویکرد سیاست تثبیت نرخ اسمی ارز با وجود تورم و رشد نقدینگی است.

با نگاه کلی به سیاست‌های ارزی اتخاذ شده، می‌توان گفت که همچنان در مولفه‌های اساسی، تصمیمات شکست خورده گذشته در حال تکرار است. تعدد نرخهای رسمی و فاصله معنادار با بازار غیررسمی، اتکاء خطرناک سیاستگذار به آمار گمراه کننده مازاد عرضه در سامانه نیما، عدم پذیرش واقعیت افزایش نرخ ارز متناسب با واقعیتهای اقتصادی و اصرار بر سیاست شکست خورده تثبیت نرخ اسمی ارز، خروج ۱۰ میلیارد دلار ارز (به صورت اسکناس و حواله) از فرآیندهای رسمی با ادامه رویه فعلی، اهم مسائلی است که تحت شعاع نگاه کوتاه‌مدت تصمیم‌گیران در حوزه ارزی قرار گرفته است.

باید برای افرادی که سرمایه خود را از کشور خارج می کنند تدبیر کرد

محمد حسین حسین ‌زاده بحرینی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با اشاره به گزارش رئیس کل بانک مرکزی در جلسه غیرعلنی صبح مجلس و گزارش ابتدایی کمیسیون اقتصادی درباره ارزیابی سیاست‌‌ها و اقدامات ارزی دولت سیزدهم گفت: اگر به واقعیت میدان توجه نکنیم خود را فریب داده‌ایم و اطلاعات غلط به مردم داده‌ایم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر کسی بنا دارد ارز را احتکار کند، مجلس باید برای آن تدبیر کند و قانون مالیات عایدی سرمایه یکی از این تدابیر است و روی میز نمایندگان است و شاید همین امروز به آن بپردازیم، اگر کسی خروج سرمایه انجام داد از نظر من باید سایر دارایی‌های او در ایران مورد توجه حاکمیت قرار گیرد.

حسین زاده بحرینی یادآور شد: چرا عده‌ای در ترکیه ملک می خرند و لازم است این افراد دارایی‌شان در کشور نیز زیر نگاه حاکمیت قرار گیرد اما حالا ما هیچ تنبیهی برای این افراد قائل نیستیم و گویی این را حق مسلم این فرد می‌دانیم که پول ملی را تضعیف کند و به تمام مردم این کشور آسیب برساند و برای اینکه دارایی خودش را افزایش دهد و ازکشور خارج کند و در کشور دیگری اندوخته کند و در قالب دارایی فیزیکی دیگری تبدیل کند هر کاری می‌تواند انجام دهد و مجلس می‌تواند به این حوزه ورود کند و این فقط در اختیار بانک مرکزی نیست و هجمه به بانک مرکزی که الان در صف اول است، چیزی از مسئولیت من و شما به عنوان نماینده مجلس کم نمی کند.

مدیریت ارز باید خانه تکانی شود

روح الله ایزدخواه، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با اشاره به گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص سیاست ها و اقدامات ارزی دولت سیزدهم، گفت: در شروع این دولت نرخ ارز ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است. یعنی افزایش ۵۰ درصدی نرخ ارز را شاهد بودیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: کمیسیون اقتصادی در گزارش خود آورده است که ما باید نرخ نیمایی را به نرخ رسمی نزدیک کنیم و از این موضوع به عنوان افزایش قدرت رهبری بانک مرکزی یاد می کنند اما همین تفکر به ما ضربه زده است.

ایزدخواه تصریح کرد: در موضوع حذف ارز ترجیحی فریاد زدیم و گفتیم مسئله نرخ ۴۲۰۰ تومان نیست بلکه موضوع کاهش ارزش پول ملی است و دولت حاضر نیست بودجه ارزی و ریالی را تفکیک کند. درآمدهای دلاری دولت باید به همان صورت دلاری هزینه شود و دولت نباید در افزایش نرخ ارز سهیم یا ذینفع باشد و بخواهد با افزایش نرخ ارز کسری بودجه خود را جبران کند.

وی افزود: گزارش کمیسیون اقتصادی توجیه ماجراست و واقعیت این است که ما برای مدیریت متمرکز ارز اقدامی نکردیم و اقتصاد را دلاریزه کردیم و پیمان های دوجانبه ایجاد نکرده ایم.

عدم استقبال از سرمایه گذاران ایرانی خارج از کشور یکی از دلایل برهم ریختگی بازار ارز است

مسلم صالحی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با بیان اینکه یکی از دلایل برهم ریختگی بازار ارز این است که دولت هیچ وقت از سرمایه گذاران ایرانی خارج از کشور استقبال نکرد و اجازه ندادیم سرمایه گذارانی که در حاشیه خلیج فارس هستند، وارد اقتصاد کشور شوند گفت: همچنین در بحث واردات خودرو، اینکه گفته می شود؛ اختصاص یک میلیارد دلار به واردات خودرو سبب برهم ریختگی بازار ارز شده، غیرمعقول به نظر می رسد. ما می توانستیم از پتانسیل سرمایه گذاران ایرانی خارج از کشور استفاده کنیم و ارز را آنها وارد کشور کنند.

وی افزود: بسیاری از سرمایه گذاران می خواهند ارز را وارد کشور کنند، اما به دلایل و بهانه هایی همچون اینکه پولشویی است و هزار بهانه دیگر، مانع این کار می شویم. اگر کشور در شرایط تحریم قرار دارد، چرا از این ظرفیت استفاده نمی شود؟

صالحی تصریح کرد: نکته مهم دیگر این است که بحث نرخ دستوری ارز نیز می تواند تا حدودی در کنترل قیمت ارز در بازار تاثیرگذار باشد، اما در مورد حواله های ارزی پیشنهاد می شود که حساب های ارزی را باز کرده و حواله های ارزی را به موقع صادر کنیم و سود آن را تضمین می دهیم و پول مردم را تبدیل به نرخ واقعی ارز کرده و در اختیار آنها قرار دهیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی: پیش‌بینی ما کاهش نرخ ارز است

در ادامه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه نرخ نیمایی امروز به نرخ ارز ترجیحی دوم در اقتصاد تبدیل شده است که باید برای آن چاره‌ای اندیشید، گفت: اگر پیشنهادات کمیسیون اقتصادی اجرایی شود حتما نرخ ارز کاهش می‌یابد. عوامل روانی و مسائل بازار را نیز مدنظر قرار دادیم.

پورابراهیمی ادامه داد: تصمیم دولت باید تعیین تکلیف نرخ نیمایی در نظام اقتصادی باشد، موضوع بحث نرخ‌هایی که ذیل این نرخ قرار گرفته نیز یکی از مباحث مهم در این زمینه است. سوال من از رئیس کل بانک مرکزی این است که نرخ سنا که مبنای تصمیم‌گیری است بر اساس چه مولفه‌ای است. این موضوع تبدیل به محاسبه پایه برای حوزه تصمیم‌گیری در بورس‌های کالایی شده است که عملا توزیع رانت در اقتصاد کشور است که باید از این اقدامات جلوگیری شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور در حوزه ارز شرایطی است که منابع ارزی ما نسبت به گذشته بهتر است، تصریح کرد: پیش‌بینی ما کاهش نرخ با مدیریت صحیح در بازار است، امیدواریم این مسیر بتواند با همکاری دولت و مجلس، کاهش التهابات ارزی باشد. ما گزارش هفتگی نظارتی خود در خصوص مدیریت بازار ارز و نقدینگی را پیگیری می‌کنیم.

وزیر اقتصاد: دشمن به دنبال ناآرام کردن حوزه بانکی و ارزی کشور است

وزیر اقتصاد در ادامه در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در خصوص سیاست‌ها و اقدامات ارزی دولت سیزدهم گفت، گفت: در مسئله ارزش پول ملی و ارز سیاست ها و تدابیری که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته تا یک سالگی دولت تا پایان شهریورماه که مسئله ناآرامی ها در کشور شروع نشده بود بانک مرکزی موفق شده بود سیاست های خود را در خصوص حواله و بازار متشکل که اسکناس ارزی است با کمترین میزان افزایش نسبت به شروع کار این دولت پیش ببرد و امروز که حوادث مربوط به دعوت به بستن اصناف، کسبه و بازارها که در آبان ماه صورت گرفت تیر به سنگ خورده است در آذرماه دشمنان حرکت کردند که ناآرامی ها را به بانک ها و بازار ارز کشور انتقال دهند اما با تدابیر بانک مرکزی که در پیش گرفته است در یک ماه پیش رو شاهد ساماندهی و بازگشت ثبات در این حوزه خواهیم بود.

خاندوزی تصریح کرد: امیدواریم با همدلی بین سه قوه از این مسئله ای که وجود دارد یعنی بی ثباتی موقت بگذریم ضمن اینکه بنده ۲۱ شهریور امسال در نامه ای به رئیس مجلس خواسته بودم که یک ابزار کنترلی برای کنترل تقاضاهای دلالی، سفته بازی و سوداگری بازار ارز ایجاد شود که یک بار برای همیشه به این وضعیت خاتمه دهیم که کسانی بخواهند با ارزش پول ملی کشور و مردم سفته بازی و سوداگری کنند بنابراین تصویب طرح مالیات بر سوداگری و عایدی سرمایه به دوران سوداگری و سفته بازی در بازار ارز خاتمه می دهد که ۱۰۰ درصد آماده اجرای آن هستیم.

رئیس کل بانک مرکزی: هیچ کمبود و مشکلی برای تأمین ارز در کشور وجود ندارد

در ادامه جلسه علنی مجلس علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی گفت: تا آذر ماه امسال حدود ۳۳.۵ میلیارد دلار در سامانه نیمایی ارز عرضه و خریداری شده است و سال گذشته از ابتدای سال در مدت مشابه ۱۹.۶ میلیارد دلار در سامانه نیمایی ارز عرضه و خرید شده است یعنی ۷۱ درصد عرضه ارز در سامانه نیمایی نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

صالح آبادی بیان کرد: یکی از برنامه‌های جدی بانک مرکزی که با همکاری وزارت صمت دنبال می‌کنیم هماهنگی سیاست‌های ارزی با سیاست‌های تجاری است و این موضوع حائز اهمیت بسیار است چرا که ما ارز کم نداریم و مهم آن است که یک واردکننده ارز مورد نیاز خود را از کشور دیگری تأمین نکند به گونه‌ای که تراکم ارز در یک جا زیاد شود و در یک جای دیگر ارز مازاد داشته باشیم بنابراین تطبیق سیاست ارزی و تجاری بسیار مهم است که با وزارت صمت این موضوع را به صورت جد دنبال می‌کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: موضوع سود نرخ بانکی مدت‌ها است توسط بانک مرکزی دنبال می‌شود و اکنون نیز شورای پولی و اعتبار مطرح کرد و باید از این سیاست پولی که بانک‌های مرکزی در دنیا از آن استفاده می‌کنند در کشور ما نیز مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: موضوع دیگر بحث قانون وضع مالیات بر عایدی سرمایه است که مالیات نقش بسیار مهمی دارد برای آنهایی که سفته‌بازی و سوداگری می‌کنند و باید مالیات خاص خودشان را پرداخت کنند که خوشبختانه این موضوع در دستور کار مجلس شورای اسلامی است که می‌تواند به ثبات بازارها کمک کند.

صالح آبادی بیان کرد: موضوع دیگر مسئله تعیین تکلیف رمزارزها است که بسیار مهم است بنابراین مجلس و دولت باید با هم این موضوع را تعیین تکلیف کنند؛ اکنون نیز در آستانه تدوین بودجه ۱۴۰۲ هستیم بنابراین بسیار مهم است طوری برنامه‌ریزی کنیم که کسری بودجه نداشته باشیم و دولت در این زمینه تلاش خود را کرده و می‌کند هر چند بودجه‌ای که در مجلس تصویب خواهد شد می‌تواند پیام ثبات را به بازار دهد.

کاهش ۶ ماهه طرح تعهد خدمت پزشکان به ازای تولد هر فرزند

در ادامه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان با کاهش ۶ ماهه طرح تعهد خدمت پزشکان به ازای تولد هر فرزند موافقت کردند.

در تبصره ۶ قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی و تخصصی آمده است: برای متعهدین مشمول این بند به ازای تولد هر فرزند پس از تصویب این قانون، شش ماه از مدت تعهد خدمت کسر می شود. همچنین در صورت تقاضای زوجین متعهد از طریق سامانه مربوطه، با موافقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محل خدمت آنان، درمنطقه کم برخوردار مورد تعهد یکی از زوجین یکسان می شود.

اعلام وصول سوال نمایندگان از وزیر آموزش و پرورش

 محمد رشیدی، عضو هیأت رئیسه مجلس در ادامه جلسه علنی امروز موارد اعلام وصولی را به شرح زیر قرائت کرد:

– دو سوال منطقه‌ای ولی اسماعیلی از وزیر ورزش و جوانان در خصوص مشکلات زیاد در تخصیص اعتبارات و عدم توجه به شهرستان‌های محروم و کم برخوردار.

–  سوال ملی محمدرضا احمدی و تعداد دیگری از نمایندگان از وزیر آموزش و پرورش در خصوص عدم دقت در انتصابات.

– سوال ملی محمد وحیدی و تعداد دیگری از نمایندگان از وزیر آموزش و پرورش در خصوص وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان، عدم همکاری در ساماندهی نیروهای غیررسمی و بی‌توجهی به اجرای کامل قانون رتبه‌بندی و جامع ایثارگری.

افزایش قیمت خودرو به دلیل عرضه کم در بازار بورس کالا

در ادامه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی مسلم صالحی، نماینده مردم اقلید در تذکر شفاهی گفت: عرضه کم خودرو در بازار بورس کالا سبب افزایش قیمت خودرو شده است به نوعی که خودرویی که می تواند در کارخانه ۸۰۰ میلیون تومان باشد در بورس کالا حدود یک میلیارد و ۲۰۰ عرضه شده است لذا عرضه کم و رقابت سبب افزایش قیمت خودرو شده است.

وی یادآور شد: تمام گزارشات دولت در جهت بهبود وضع موجود و پیشرفت است اما در عمل اینگونه نیست و ما بهبود وضعیت را در سفره مردم مشاهده نمی کنیم.

لزوم بازگشت به کار پرستاران فعال در دوران کرونا

یعقوب رضازاده، عضو کمیسیون امنیت ملی نیز در تذکر شفاهی خطاب به وزیر بهداشت و درمان گفت: اعاده به کار لیسانس های پرستاری و مامایی که در دوران شیوع کرونا زحمت کشیده اند، اما پس از پایان طرح برکنار شدند، سریعاً صورت گیرد و دولت با ارائه لایحه ای به مجلس در جهت جبران کمبود کادر پزشکی این افراد را وارد چرخه کار کند و همچنین وزارت بهداشت باید توجه ویژه ای به معیشت خانواده شهدای مدافع سلامت داشته باشد.

نماینده مردم سلماس در مجلس یازدهم خطاب به وزیر امور اقتصادی و دارایی خواستار حل سریع مشکل مردم در دریافت وام ازدواج، فرزندآوری و اشتغال شد.

وی خطاب به وزیر آموزش و پرورش نیز گفت: وضعیت نهضتی های قبل از سال ۹۲ و بعد از آن و همچنین مربیان غیرانتفاعی و حق التدریس با توجه به کمبود نیرو در این وزارتخانه باید جبران شود.

سرانجام زنگ پایان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی رأس ساعت ۱۲ به صدا درآمد؛ نشست بعدی روز (دوشنبه، ۵ دی ماه) رأس ساعت ۷:۴۵ برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما