شناسهٔ خبر: 57723917 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

پرداخت تسهیلات به موتور سیکلت های حمل بار/ طی یک سال آینده 630 دستگاه واگن چینی وارد مدار می شود

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: متاسفانه میزان آلایندگی موتور سیکلت ها بالا است و اولویت اول این بود که موتور سیکلت هایی که جابجایی بار را انجام می دهند ساماندهی کنیم؛ موتورسیکلت‌ها تسهیلات ارائه دهیم و در این شرایط، تنها موتورسیکلت‌هایی مجاز به تردد و حمل بار خواهند بود که برقی باشند. در مرکز شهر و بازار تا پایان سال آینده، مسیر را به سمتی می بریم که بیشتر، موتورسیکلت‌های برقی مجوز تردد داشته باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا؛ جلال بهرامی معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران  در حاشیه جلسه هم‌اندیشی اعضای شورای اسلامی شهر تهران با شهردار در خصوص حمل و نقل عمومی با بیان اینکه امروز در این جلسه مباحثی با جزییات مطرح شد، اظهار کرد: این موضوع بررسی شد که سرانه استفاده از حمل و نقل عمومی تا پایان سال ۱۴۰۲ باید به چه عددی برسد؟ در حال حاضر سرانه استفاده از حمل و نقل عمومی در پایتخت ۳۶ درصد است که بسیار پایین است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه باید بتوانیم استفاده ۶۴ درصدی از وسایل شخصی را تا سال آینده ۲۰ درصد کاهش دهیم، یادآور شد: باید این میزان به ۴۴ درصد برسد؛ تجهیزات و اصلاح روابط حمل و نقلی حاکم همچون اصلاح خطوط از ابزار دستیابی به این هدف هستند.
 
بهرامی با بیان اینکه باید تعداد مینی‌بوس‌ها را در برخی خطوط افزایش دهیم که راندمان بهتری داشته باشیم، تصریح کرد: تعداد قابل توجهی ون از تولید داخل کشور جایگزین تاکسی‌های مسیری خواهند شد و ون‌های مسیری پیرامونی را با مینی‌بوس جایگزین خواهیم کرد.
 
وی ادامه داد: اتوبوس‌های دو کابین را با تک‌کابینه‌های جدید جایگزین خواهیم کرد؛ تاکسی‌های گردشی را به حداقل خواهیم رساند چراکه حمل و نقل عمومی را رقم نمی زند، لذا اولویت در بخش رو زمینی با اتوبوس خواهد بود.
 
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد: در هفت خط مترو اورهال کردن واگن‌ها در اولویت است که ساعت کارکرد بخشی از این واگن‌ها در حال تکمیل است، منابع نقدی و عیر نقدی را به واگن‌سازی تزریق می کنیم تا اورهال انجام شود؛ برای تامین ۶۳۰ دستگاه واگن قرار داد از سوی دولت با چین منعقد شده بود و قرار بر این بود تا یک سال آینده وارد مدار شود.
وی با بیان اینکه از طریق بخش خصوصی در بخش پیمایشی اتوبوس و واگن پیگیری لازم را انجام می دهیم، تصریح کرد: سه تا چهار سرمایه گذار را پای کار آورده ایم و در حال بحث و بررسی هستیم.
 
بهرامی با اشاره به موضوع آلودگی هوای تهران نیز گفت: متاسفانه میزان آلایندگی موتور سیکلت ها بالا است و اولویت اول این بود که موتور سیکلت هایی که جابجایی بار را انجام می دهند ساماندهی کنیم؛ در این راستا مذاکراتی با بانک‌ها انجام داده ایم و به نظر می‌رسد تا یک هفته آینده می‌توانیم به صاحبان موتورسیکلت‌ها تسهیلات ارائه دهیم و در این شرایط، تنها موتورسیکلت‌هایی مجاز به تردد و حمل بار خواهند بود که برقی باشند.
 
وی افزود: در مرکز شهر و بازار تا پایان سال آینده، مسیر را به سمتی می بریم که بیشتر، موتورسیکلت‌های برقی مجوز تردد داشته باشند.
 
بهرامی با اشاره به مطرح شدن موضوع تقاضای سفر، هوشمند سازی و نیاز به اجرای برنامه‌ های عاجل در این جلسه، گفت: در بخش برنامه‌های کوتاه مدت نیز دو هزار و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس باید بازسازی کامل شوند که این بازسازی نوع یک و دو خواهد بود و تا کنون ۶۰ دستگاه تحویل گرفتیم، در بخش ون نیز باید سریع تر دستگاه‌های جدید را وارد چرخه کنیم که تا کنون ۶۳۰ دستگاه را خریداری کرده‌ایم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه اورهال ناوگان مترویی را آغاز کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: تلاش بر این است که حداقل ۵۰ درصد از این ناوگان تا پایان سال بعد اورهال شوند.
وی با بیان اینکه الزامات قانونی استفاده از ون‌ها مشکلی ندارد، تصریح کرد: همین که اولویت را بر تاکسی مسیری قرار می‌دهیم چرخه را راه می اندازد؛ نوسازی ناوگان تاکسی با محوریت ون خواهد بود، تعدادی مینی‌بوس را نیز از خودروسازی بهمن تحویل گرفته و خواهیم گرفت که به خودی خود تاکسی گردشی را کاهش می دهد.
 
بهرامی با بیان اینکه شورا با واگن اجاره ای موافق است، اظهار کرد: ساختار و نحوه اجرا توسط بخش خصوصی خارجی یا داخلی مورد بحث است و در این زمینه همه روزه با سرمایه گذاران داخلی و خارجی مذاکره می کنیم تا واگن‌های قابل بهره‌برداری را وارد چرخه کنند که بتوانند به صورت پیمایشی فعال شوند و پرداخت آن ماهیانه صورت بگیرد، عملیاتی شدن آن به ورود سرمایه گذار بستگی دارد.
 
وی ادامه داد: واگن اجاره‌ای تنها یک موضوع کنار ۱۰ بحث حوزه مترو همچون واگن ملی، واگن مپنا و خرید ۶۳۰ واگن است تا بتوانیم با مشارکت بخش خصوصی در حوزه مترو کاری انجام دهیم.
 
بهرامی افزود: درست است که اکثر زیرساخت‌های ما چینی است اما کشورهایی هستند که ساختارهای هماهنگ با متروی تهران دارند؛ بازسازی واگن های فعلی را انجام می دهیم و بنا داریم که به محض ورود سرمایه‌گذار در همین هفته هزار واگن را وارد خط کنیم.
 
بهرامی گفت: مسئله مهم تعداد سفر روزانه است؛ از سال 96 تا امروز در خصوص تعداد مسافر مترو و اتوبوس اعلام کرده ایم که چه اتفاقی افتاده و چه برنامه‌ای برای آینده داریم که چه تعداد مسافر را به سمت حمل و نقل عمومی خواهیم برد.
 
وی با بیان اینکه تکلیف ما این است که زیرساخت ها را افزایش دهیم، یادآور شد: وقتی این زیرساخت ها هوشمند شوند، مردم می دانند به چه شکل از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.
 
 انتهای پیام/

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

نظر شما