به گزارش خبرنگار شهر، جلال بهرامی در حاشیه جلسه هماندیشی اعضای شورای اسلامی شهر تهران با شهردار درخصوص حمل و نقل عمومی با بیان اینکه امروز در این جلسه مباحثی با جزییات مطرح شد، اظهار کرد: این موضوع بررسی شد که سرانه استفاده از حمل و نقل عمومی تا پایان سال ۱۴۰۲ باید به چه عددی برسد؟ در حال حاضر سرانه استفاده از حمل و نقل عمومی در پایتخت ۳۶ درصد است که بسیار پایین است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه باید بتوانیم استفاده ۶۴ درصدی از وسایل شخصی را تا سال آینده ۲۰ درصد کاهش دهیم، یادآور شد: باید این میزان به ۴۴ درصد برسد. تجهیزات و اصلاح روابط حمل و نقلی حاکم همچون اصلاح خطوط از ابزار دستیابی به این هدف هستند.
بهرامی با بیان اینکه باید تعداد مینیبوسها را در برخی خطوط افزایش دهیم که راندمان بهتری داشته باشیم، تصریح کرد: تعداد قابل توجهی ون از تولید داخل کشور جایگزین تاکسیهای مسیری خواهند شد و ونهای مسیری پیرامونی را با مینیبوس جایگزین خواهیم کرد.
تاکسیهای گردشی به حداقل می رسند
وی ادامه داد: اتوبوسهای دو کابین را با تککابینههای جدید جایگزین خواهیم کرد. تاکسیهای گردشی را به حداقل خواهیم رساند چراکه حمل و نقل عمومی را رقم نمی زند لذا اولویت در بخش رو زمینی با اتوبوس خواهد بود.
اورهال مترو با تزریق منابع نقدی و غیرنقدی به واگنسازی
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد: در هفت خط مترو اورهال کردن واگنها در اولویت است که ساعت کارکرد بخشی از این واگنها در حال تکمیل است. منابع نقدی و عیر نقدی را به واگنسازی تزریق می کنیم تا اورهال انجام شود. برای تامین ۶۳۰ دستگاه واگن قرار داد از سوی دولت با چین منعقد شده بود و قرار بر این بود تا یک سال آینده وارد مدار شود.
ورود سرمایه گذار به حوزه مترو و اتوبوس
وی با بیان اینکه از طریق بخش خصوصی در بخش پیمایشی اتوبوس و واگن پیگیری لازم را انجام می دهیم، تصریح کرد: سه تا چهار سرمایه گذار را پای کار آورده ایم و در حال بحث و بررسی هستیم.
ارائه تسهیلات به موتورسیکلتسواران تا یک هفته آینده
بهرامی با اشاره به موضوع آلودگی هوای تهران نیز گفت: متاسفانه میزان آلایندگی موتورسیکلت ها بالاست و اولویت اول این بود که موتور سیکلت هایی که جابجایی بار را انجام می دهند ساماندهی کنیم. در این راستا مذاکراتی با بانکها انجام داده ایم و به نظر میرسد تا یک هفته آینده میتوانیم به صاحبان موتورسیکلتها تسهیلات ارائه دهیم و در این شرایط، تنها موتورسیکلتهایی مجاز به تردد و حمل بار خواهند بود که برقی باشند.
وی افزود: در مرکز شهر و بازار تا پایان سال آینده ، مسیر را به سمتی می بریم که بیشتر، موتورسیکلتهای برقی مجوز تردد داشته باشند.
بهرامی با اشاره به مطرح شدن موضوع تقاضای سفر، هوشمندسازی و نیاز به اجرای برنامههای عاجل در این جلسه، گفت: در بخش برنامههای کوتاه مدت نیز دو هزار و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس باید بازسازی کامل شوند که این بازسازی نوع یک و دو خواهد بود. تا کنون ۶۰ دستگاه تحویل گرفته ایم. در بخش ون نیز باید سریعتر دستگاههای جدید را وارد چرخه کنیم که تا کنون ۶۳۰ دستگاه را خریداری کردهایم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه اورهال ناوگان مترویی را آغاز کردهایم، یادآور شد: تلاش بر این است که حداقل ۵۰ درصد از این ناوگان تا پایان سال بعد اورهال شوند.
وی با بیان اینکه الزامات قانونی استفاده از ونها مشکلی ندارد، تصریح کرد: همین که اولویت را بر تاکسی مسیری قرار میدهیم چرخه را راه می اندازد. نوسازی ناوگان تاکسی با محوریت ون خواهد بود. تعدادی مینیبوس را نیز از خودروسازی بهمن تحویل گرفته و خواهیم گرفت که به خودی خود تاکسی گردشی را کاهش می دهد.
عملیاتی شدن راهکار واگن استیجاری بستگی به سرمایه گذار دارد
بهرامی با بیان اینکه شورا با واگن اجاره ای موافق است، اظهار کرد: ساختار و نحوه اجرا توسط بخش خصوصی خارجی یا داخلی مورد بحث است و در این زمینه همه روزه با سرمایه گذاران داخلی و خارجی مذاکره می کنیم تا واگنهای قابل بهرهبرداری را وارد چرخه کنند که بتوانند به صورت پیمایشی فعال شوند و پرداخت آن ماهیانه صورت بگیرد. عملیاتی شدن آن به ورود سرمایه گذار بستگی دارد.
وی ادامه داد: واگن اجارهای تنها یک موضوع کنار ۱۰ بحث حوزه مترو همچون واگن ملی، واگن مپنا و خرید ۶۳۰ واگن است تا بتوانیم با مشارکت بخش خصوصی در حوزه مترو کاری انجام دهیم.
کشورهایی هستند که ساختارهای هماهنگ با متروی تهران دارند
معاون شهردار تهران افزود: درست است که اکثر زیرساختهای ما چینی است اما کشورهایی هستند که ساختارهای هماهنگ با متروی تهران دارند. بازسازی واگن های فعلی را انجام می دهیم و فضا داریم که به محض ورود سرمایهگذار در همین هفته هزار واگن را وارد خط کنیم.
بهرامی گفت: مساله مهم تعداد سفر روزانه است؛ از سال ۹۶ تا امروز در خصوص تعداد مسافر مترو و اتوبوس اعلام کرده ایم که چه اتفاقی افتاده و چه برنامهای برای آینده داریم که چه تعداد مسافر را به سمت حمل و نقل عمومی خواهیم برد.
وی با بیان اینکه تکلیف ما این است که زیرساخت ها را افزایش دهیم، یادآور شد: وقتی این زیرساخت ها هوشمند شوند، مردم می دانند به چه شکل از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.
کاهش ۲۲ درصدی سهم حمل و نقل شخصی در دستور کار
به گزارش شهر علیرضا نادعلی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه هفته قبل ارائه گزارش شکلی انجام شد، اظهار کرد: گزارش منجر به این شد که این هفته جلسه به صورت هم اندیشی برگزار شود. البته به معنای غیر علنی بودن نیست و مباحث کاملا قابل طرح در جلسه علنی شورا نیز بود.
وی با بیان اینکه در خصوص وضعیت حمل و نقل و طرح تحولی بحث به میان آمد، گفت: جلسه با حضور شهردار، معاون حمل و نقل و ترافیک و مدیران این بخش برگزار و طرح تحولی مطرح شد.
نادعلی اضافه کرد: اعضای کمیسیون های تخصصی مباحث را مطرح کردند و به نظر میرسد اتفاق خوبی خواهد افتاد؛ بسته فکری با افق سال ۱۴۰۴ در حال انجام است و مقرر شده ۲۲ درصد از سهم حمل و نقل شخصی به سمت عمومی برود.
وی افزود: ما یکی از دستگاه های مسئول در آلودگی هوا هستیم و تنها با توسعه حمل و نقل می توانیم موثر واقع شویم.
ادامه دارد...
نظر شما