شناسهٔ خبر: 57621846 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دیپلماسی‌ایرانی | لینک خبر

اردوغان یونان را تهدید به حمله موشکی کرد

صاحب‌خبر -

میدل ایست نیوز: رئیس جمهور ترکیه گفت که ایالات متحده هزاران کامیون مملو از سلاح به شبه نظامیان کرد در شمال سوریه داده است.

به گزارش «آناتولی» رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد که با توجه به ادامه حمایت نظامی آمریکا از پ.ک.ک. و متحدان آن، کشورش به تنهایی شمال سوریه را پاکسازی می کند.

اردوغان گفت: ایالات متحده 4 تا 5 هزار محموله تسلیحاتی برای سازمان تروریستی به شمال سوریه فرستاده و با وجود تذکرات مکرر من در این مورد اهمیتی به این موضوع نمی دهند.

وی تاکید کرد به طرف آمریکایی یادآور شده که ترکیه متحد آمریکا در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است و با این وجود چنین خطایی را در قبال او مرتکب شده و در کنار سازمان تروریستی (بازوی پ‌ک‌ک در سوریه) ایستاده است. بنابراین ناچار به اقدام فردی هستیم.

رئیس جمهور ترکیه همچنین خاطرنشان کرد که شرایط کشورش در گذشته در زمینه صنایع دفاعی بسیار متفاوت از امروز بوده است.

اردوغان گفت که میزان تولیدات داخلی در صنایع دفاعی زمانی که حزب عدالت و توسعه قدرت را در دست گرفت، تنها 20 درصد بود اما امروز به 80 درصد رسیده و این بدان معناست که ترکیه خودکفا شده است.

وی تاکید کرد که امروز ترکیه مهمات لازم برای هواپیماهای جنگی “اف 16” و به ویژه پهپادهای مسلح و نیز موشک هایش را به تنهایی تولید می کند که این موضوع یونانی ها را نگران کرده است.

اردوغان گفت: وقتی حرف از موشک تایفون به میان می آید، یونان ضمن احساس ترس اعتراف می کند که این موشک می تواند آتن را هدف قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: این موشک قادر به انجام این کار است و چنانچه یونان دست از اقدامات تحریک آمیز برندارد و به رویه خود در خصوص جزایر دریای اژه ادامه دهد، ترکیه ناچار به اقداماتی است.

گفتنی است که ترکیه در ژوئیه 2021 شکایتی را به سازمان ملل تقدیم کرد که در پی آن سیاست ها و عملکردهای طرف یونانی را که قوانین جزایر غیرنظامی در شرق دریای اژه را نقض می کند، محکوم کرد.

نظر شما