شناسهٔ خبر: 67633987 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

در دیدار با رئیس مجلس سنای قزاقستان؛

قالیباف: مهم‌ترین وظیفه ما اجرای توافق شانگهای است

ایسنا

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه پارلمان‌ها و گروه‌های دوستی پارلمانی می‌توانند در حوزه اقتصادی تسهیل‌گری کنند، گفت: ما آمادگی داریم ارتباطات را از طریق پارلمان‌ها و دولت‌ها و بخش خصوصی پیگیری و از این فرصت برای توسعه ترانزیت، تجارت، انرژی و کشاورزی استفاده کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، ماولن آسیمبایف رئیس مجلس سنای قزاقستان پنجشنبه ۲۱ تیرماه با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه برگزاری نشست روسای مجالس بریکس دیدار و گفت‌وگو کرد.

قالیباف در این دیدار ضمن تشکر از ابزار همدردی و عرض تسلیت کشور قزاقستان به دلیل شهادت رئیس جمهور رئیسی، گفت: اولویت ما در دولت سیزدهم و مجلس همکاری با همسایگان بود و این موضوع راهبرد ایران است. مهم ترین وظیفه ما این است که توافق شانگهای اجرایی شود، در این زمینه هم دولت ها و هم ما به عنوان پارلمان ها وظایفی داریم.

وی با تاکید بر اینکه پارلمان‌ها و گروه های دوستی پارلمانی می توانند در حوزه اقتصادی تسهیل گری کنند، ادامه داد: ما آمادگی داریم ارتباطات را از طریق پارلمان‌ها و دولت‌ها و بخش خصوصی پیگیری و از این فرصت برای توسعه ترانزیت، تجارت، انرژی و کشاورزی استفاده کنیم.

براساس این گزارش ماولن آسیمبایف رئیس مجلس سنای قزاقستان ضمن تسلیت به مناسبت شهادت رئیس جمهور، گفت: شخصیت آقای رئیسی برای ما ارزشمند بود ما ایشان را مردی دولتی که خدمات بسیاری برای توسعه ایران انجام داد و دوست مردم و دولت قزاقستان است می شناسیم. امیدواریم در این مجلس توسعه روابط دوجانبه ایران و قزاقستان پیش گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه شانگهای و بریکس جزو مجموعه هایی هستند که موجب ایجاد فرهنگ گفت و گو و تعامل برای توسعه می‌شود، اظهار کرد: ما خواهان افزایش ارتباطات پارلمانی هستیم. در ۱۰ سال گذشته نمودار روابط تجاری رو به رشد بود اما سال گذشته متاسفانه افت داشت که پارلمان‌ها در فعال‌سازی کارگروه های اقتصادی نقش مهمی دارند. باید راه هایی برای توسعه تعاملات اقتصادی پیدا کنیم و زمینه تحقق تبادلات مالی تا ۳ میلیارد دلار بین دو کشور را فراهم کنیم.

رئیس مجلس سنای قزاقستان بیان کرد: در مدت حضور خود، تهران را شهری زنده دیدم که ساخت و سازهای بسیاری در آن جریان بود؛ شما زمانی که شهردار بودید چه کار کردید که به ما این قدر در تهران خوش گذشت؟

نظر شما