شناسهٔ خبر: 57606742 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به بیانیه مشترک چین و شورای همکاری خلیج [فارس]

غلط زیادی را باید پاسخ داد

روزنامه جوان

بیانیه مشترک چین و شورای همکاری خلیج [فارس]و تأکید آن بر حمایت از تلاش‌های مسالمت‌آمیز شامل ابتکار و پیشنهاد‌های امارات برای رسیدن به راهکار صلح‌آمیز مسئله سه جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از طریق مذاکرات دو جانبه برمبنای قوانین بین‌الملل با واکنش‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی همراه بود.

صاحب‌خبر -
بیانیه مشترک چین و شورای همکاری خلیج [فارس]و تأکید آن بر حمایت از تلاش‌های مسالمت‌آمیز شامل ابتکار و پیشنهاد‌های امارات برای رسیدن به راهکار صلح‌آمیز مسئله سه جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از طریق مذاکرات دو جانبه برمبنای قوانین بین‌الملل با واکنش‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی همراه بود. کاربران به دلیل نقض تمامیت ارضی ایران در این بیانیه خواستار برخورد محکم وزارت امور خارجه با چین شدند. در ادامه بخش‌هایی از واکنش‌های کاربران مرور شده است. 
 
 امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه:
جزایر سه گانه ابوموسی، تنب کوچک و بزرگ در خلیج‌فارس، اجزای جدایی‌ناپذیر خاک پاک ایران است و به این مام میهن تعلق ابدی دارد. در ضرورت احترام به تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی تعارف نداریم. 
 کیوان ساعدی:
چین باشد یا هر کشور دیگری، ملت ایران بر سر حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود کمترین تعارفی با هیچ دولتی ندارد. دولت چین همانگونه که علنی خطا کرده است، باید علنی عذرخواهی کند. 
 عبدالله گنجی:
چین چکاره است که درباره جزایر ایرانی با شیخک‌ها همراهی می‌کند؟ غلط زیادی را باید پاسخ داد. وزارت خارجه توضیح بخواهد و محکوم کند، اما دیگرانی که به اظهارنظر صرف چین سنسور‌های فوق حساس دارند به قطعنامه‌های غرب و توهین رؤسای آن و هزار و ۸۰۰ تحریم ظالمانه امریکا یکبار، فقط یک بار اخم کند.
 سیدنظام‌الدین موسوی:
دولت چین باید بداند تمامیت ارضی ایران خط قرمز ماست و در این‌باره با هیچ کس تعارف نداریم. هر دولتی، در هر شرایطی و با هر بهانه‌ای بخواهد درباره یک سانتیمتر از این مرز پرگهر، اما و اگر کند، پاسخ قاطعی از ملت و نظام ایران دریافت خواهد کرد. امیدواریم بفهمند و سریعاً جبران کنند. 
 سعید آجرلو:
پاسخ به چین باید به اندازه جسارتی که کرده جدی، محکم، معنادار و سیاسی باشد. 
 علی قلی‌زاده:
عدم واکنش متناسب #ایران/متحدانش به آتش‌افروزی‌های اخیر عربستان در ایران، باعث خطای محاسباتی بسیاری شده است. از پکن تا پاریس، از ریاض تا تل‌آویو، از واشنگتن تا موسکو. پاسخ «متناسب و به موقع» خطا‌های محاسباتی را برطرف می‌کند. لطف به دوحه و صبر به خاطر جام‌جهانی، هزینه گزاف برای تهران داشته است. 
 احمد نادری:
رؤیا فروشی به کشور‌های منطقه و حاشیه خلیج‌فارس، از امریکا و غرب به چین و شرق رسیده! این ضرب‌المثل فارسی که کل اگر طبیب بودی، سر خود دوا نمودی؛ مصداق بارز امید کشور‌های حاشیه خلیج فارس به چین است که سال‌ها درگیر تایوان مانده! چینی‌ها گنده‌تر از دهانشان حرف نزنند. #جانم_فدای_ایران
 حسن رشوند:
احتمالاً زمانی که رئیس‌جمهور چین بیانیه ضدایرانی سعودی‌ها را امضا می‌کرد، تو حال طبیعی نبوده که اگر بود به خاطر می‌آورد که او با تایوانی مواجه است که امریکا معتقد است از آن چین نیست. 
 رحمن قهرمان‌پور:
سخت‌تر از این سؤال که چرا چین با ما چنین کرد، آن است که چه شد و چه اتفاقاتی افتاد که چین با ما چنین کرد و به این نتیجه رسید مخالفت کردن با ایران هزینه زیادی ندارد؟
 سیدیاسر جبرائیلی:
پاسخ به موضع غلط چین درباره جزایر سه‌گانه، عقب‌نشینی از موضع پیشین درباره «حمایت از تمامیت ارضی چین» و اتخاذ موضعی مشابه در برابر تایوان است: جمهوری اسلامی خواستار حل مسالمت‌آمیز موضوع تایوان است. طبیعتاً روابط ایران و چین در سایر امور طبق توافق راهبردی قبلی دنبال خواهد شد.

نظر شما