شناسهٔ خبر: 57596356 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در واکنش به اعمال محدودیت‌ها از سوی اروپا علیه پرس تی وی:

سید محسن عباس: لابی‌های صهیونیتسی بزرگترین حامیان اقدامات قهری علیه شبکه پرس تی‌وی هستند

سید محسن عباس، روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی معتقد است پرس تی وی با انجام درستِ رسالت خود جهت آگاه کردن انسان‌ها در مورد جنایات و رویه‌های خلاف قانون و قاعده رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و همدستی غرب با این رژیم، مجموعه غرب و صهیونیست‌ها را به این نتیجه رسانده که جز با برخورد قهری نمی‌توان صدای این شبکه را خاموش کرد.

صاحب‌خبر -

گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو_ این روزنامه نگار در پاسخ به این سوال که علت اصلی تحریم شبکه پرس تی وی از سوی کشور‌های غربی و به طور خاص اقدام اخیر اروپا علیه این شبکه و حذف آن از ماهواره یوتل‌ست چیست، گفت: یکی از اصلی‌ترین دلایل اقدامات تقابلی اخیر کشور‌های غربی علیه شبکه پرس تی وی را باید در پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 شمسی در ایران و متعاقبا ظهور گفتمانی در این کشور دانست که تا حد زیادی برای کشور‌های غربی به مثابه امری خطرناک تصور و ارزیابی شده است.

سید محسن عباس ادامه داد: در این چارچوب به طور خاص امام خمینی (ره) گفتمان «نه شرقی و نه غربی» را مطرح کردند که این مسئله برای به ویژه قدرت‌های غربی یک بحران تمام عیار بود و آن‌ها از فراگیر شدن گفتمان مذکور شدیدا هراس داشتند. از این رو، اقدامات تقابلی اخیر کشور‌های اروپایی علیه شبکه پرس تی وی را از حیث گفتمانی و ماهیتی، تا حد زیادی باید در ادامه رویه‌ها و سیاست‌های تقابلی قدرت‌های غربی علیه ایران و انقلاب اسلامی دانست.

به اعتقاد این تحلیلگر، این گونه اقدامات علیه پرس تی وی به هیچ عنوان جدید و تازه هم نیست. جدای از این‌ها باید توجه داشت که انقلاب اسلامی ایران از زمان پیروزی تا به امروز، مسبب پیشرفت‌های قابل توجهی در این کشور بوده است. اکنون ایران در حوزه‌هایی نظیر فناوری، دانش فضایی، موشک‌های بالستیک و تکنولوژی نظامی، عرصه پزشکی و فناوری نانو، و ده‌ها حوزره دیگر، به یک بازیگر سرآمد در عرصه بین المللی تبدیل شده است و صرفِ اینکه یک کشور نظیر ایران توانسته با رهاسازی خود از قید و محدودیت‌های استعماری غرب، به چنین نقطه‌ای برسد، بسیاری از قدرت‌های غربی را آشفته کرده و موجب شده تا آن‌ها تمامی امکاناتشان را جهت برخورد با ایران بسیج کنند.

وی افزود: از این منظر، اقدامات تقابلی اخیر قدرت‌های غربی علیه شبکه پرس تی وی نیز تا حد زیادی ریشه در هراس آن‌ها از اوج گیری قدرت و نفوذ رسانه‌ای و به طور کلی قدرت نرم ایران دارد و نشان می‌دهد که آن‌ها به نقطه‌ای رسیده اند که فکر می‌کنند جز با برخورد‌های قهری و نامشروع نمی‌توانند جلوی پیشرفت‌های ایران را سد کنند.


سید محسن عباس عنوان کرد: باید توجه داشته باشیم که جهان غرب اکنون به یک خط اصلی رسانه‌ای در جهان شکل داده که در قالب آن، این خط رسانه‌ای صرفا بیان کننده مواضع و سیاست‌ها و چارچوب‌های مطلوب قدرت‌های غربی است. در این راستا، شبکه‌ای نظیر پرس تی وی در حالِ ارائه یک گزینه جایگزین برای این خط رسانه‌ای است که همین موضوع موجب شده تا سیلی از دشمنی‌ها از سوی قدرت‌های غربی علیه آن روانه شود و نه فقط در چند روز اخیر، بلکه در سال‌های گذشته نیز شاهد بوده ایم که به بهانه‌های مختلف، کشور‌های غربی سعی داشته‌اند تا صدای پرس تی وی را خاموش کنند و از روند اطلاع رسانی آن که مطلوبِ قدرت‌های غربی نیست، جلوگیری به عمل آورند.

وی گفت: من خودم به شخصه شبکه پرس تی وی را تریبونی می‌دانم که می‌توانم حرف هایم را که خط اصلی رسانه‌ای کشور‌های غربی مایل به پخش آن‌ها نیست، ارائه کنم و از این منظر، پرس تی وی را رسانه‌ای شجاع و البته مهم ارزیابی می‌کنم.

سید محسن عباس به طور خاص با اشاره به مواضع قوی و سازنده شبکه پرس تی وی در حمایت از آرمان ملت فلسطین گفت: رژیم صهیونیستی، پروژه برساخته بریتانیا و دیگر قدرت‌های غربی در منطقه خاورمیانه است و اساسا این رژیم موجودیتی نامشروع است که برای خرابکاری و ایجاد بحران در منطقه ساخته شده است. بنای این رژیم بر جنگ و کشتار و خونریزی است.

به گفته این روزنامه نگار، ژیم صهیونیستی سال هاست که در خاورمیانه وحشی گری می‌کند و آمریکا و دیگر قدرت‌های به اصطلاح متمدنِ غربی نیز همه جوره از آن حمایت می‌کنند و چشم بر جنایات این رژیم می‌بندند. در این فضا، پرس تی وی حقیقتا کنشگری مفید و موثری را در دفاع از ملت مظلوم فلسطین و آرمان آن‌ها که همان آزادی قدس است از خود نشان است. به نظر من یکی از اصلی‌ترین و مهمترین اقداماتی که شبکه پرس تی وی در مورد مساله فلسطین انجام داده این بوده که به افشاگری از چهره واقعی ایدئولوژی صهیونیسم و روابط گسترده قدرت‌های به ظاهر حامی دموکراسی و آزادی غربی با این رژیم پرداخته است. موضوعی که هزینه‌های سنگینی را برای این دولت‌ها به همراه داشته است.

این تحلیلگر معتقد است: رژیم صهیونیستی و همدستان غربی آن همواره مایل بوده اند که جنایاتشان علیه ملت فلسطین مخفی بماند و یا حداقل به دست فراموشی سپرده شود. این در حالی است که پرس تی وی با پوششِ مداوم تحولات فلسطین و پخش برنامه‌های مفید و روشنگر در این رابطه، تا حد زیادی از جنایات صهیونیست‌ها و همدستی دیگران با این رژیم افشاگری کرده و هزینه‌های اشغالگری و جنایت را برای آن‌ها بالا برده است. موضوعی که موجب شده تا مافیای پولِ صهیونیست‌ها دست به کار شود و هر اقدامی را جهت خاموش کردن صدای پرس تی وی در پیش گیرد و انجام دهد. در واقع، هم صهیونیست‌ها و هم قدرت‌های غربی به این نتیجه رسیده اند که تا زمانی که پرس تی وی فعالیت دارد، آن‌ها به هیچ عنوان محیط مساعدی را پیش روی خود جهت پیشبرد دستورکارهایشان علیه ملت فلسطین نخواهند داشت و اقدامات تقابلی اخیر اتحادیه اروپا علیه شبکه پرس تی وی و حذف آن از یوتل‌سَت نیز در همین راستا قابل درک و فهم است.

وی افزود: در این فضا، اینکه می‌بینیم قدرت‌های غربی به وضوح به برخورد قهری با پرس تی وی روی آوردند، نشان دهنده آن است که پرس تی وی تا چه حد رسالت کاری خود را به خوبی انجام داده و در دولت‌های غربی و به ویژه رژیم‌صهیونیستی ایجاد وحشت کرده است. در واقع، پرس تی وی با انجام درستِ رسالت خود جهت آگاه کردن انسان‌ها در مورد جنایات و رویه‌های خلاف قانون و قاعده رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و همدستی غرب با این رژیم، مجموعه غرب (و صهیونیست ها) را به این جمع بندی نهایی رسانده که جز با برخورد قهری نمی‌توان صدای این شبکه را خاموش کرد که البته به نظر من این قبیل اقدامات علیه پرس تی وی، بیش از پیش به تقویت این شبکه خبری و جلب توجه گسترده‌تر افکار عمومی بین المللی به سمت آن ختم خواهد شد.

سید محسن عباس به طور خاص به این نکته اشاره کرد که لابی‌های صهیونیستی بزرگترین حامیان اقدامات تقابلی و قهری علیه شبکه پرس تی و فعالیت‌های حرفه‌ای آن به عنوان یک رسانه مستقل خبری هستند. باید توجه داشته باشیم که لابی‌های صهونیستی سال هاست که به شبکه‌ای گسترده و پیجیده از نفوذ بین المللی شکل داده اند و در حوزه‌های مختلف مالی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... نفوذ کرده اند.

وی افزود: لابی‌های صهیونیستی عملا سعی داشته و دارند تا هر صدای مخالف با رژیم صهونیستی و منافع آن را خاموش کنند و در این رابطه عملا نهاد‌های مختلف بین المللی را به نیرو‌های نیابتی خود تبدیل کرده‌اند. دستورکاری که با توجه به قدرت آن‌ها و مافیای پولشان، وجه عملی به خود گرفته است. در این راستا، اینکه رسانه‌ای نظیر شبکه پرس تی منافع آن‌ها را به خطر بیندازد موجب می‌شود تا آن‌ها از نفوذ خود بر پلتفرم‌های پخش ماهواره‌ای شبکه‌های خبری استفاده کنند و علیه پرس تی وی دست به کنشگری بزنند.

وی با اشاره به این نکته که اساسا رژیم صهیونیستی از مشروعیتی برخوردار نیست، افزود: این رژیم چاره‌ای ندارد جز اینکه با تمسک به این قبیل اقدامات، رویه‌های نامشروع خود را علیه مخالفان و رقبایش نظیر شبکه پرس تی وی دنبال کند. لابی‌های صهیونیستی اکنون به نحو گسترده ای، هم منابع مالی قابل توجهی را در اختیار دارند، هم بر سیاستمداران غربی تسلط گسترده‌ای دارند و هم بر ارگان‌ها و نهاد‌های رسانه‌ای مهم جهان مسلطند. در این فضا باید از جهان غرب پرسید که واقعا چگونه می‌شود که آن‌ها از آزادی بیان و یا جریان آزاد اطلاعات سخن می‌گویند؟ این محیط نه تنها متعهد به جریان آزاد اطلاعات نیست بلکه صدا‌های روشنگر را نیز به شکل‌های گسترده تحت فشار قرار می‌دهد و سعی در نابودی آن‌ها دارد. این مساله حقیقتا یک تراژدی و مایه آبروریزی برای کشور‌های غربی است.

نظر شما