شناسهٔ خبر: 67819013 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

پیدا و پنهان یک سفر

یارکشی اسرائیل در سالن‌های کنگره آمریکا/ پشت پرده سفر نتانیاهو به واشنگتن/ خواب آشفته بی بی برای ایران دیده است؟

اقتصادنیوز: در باب چرایی سفر نتانیاهو به آمریکا آن هم در این بازه زمانی گمانه زنی ها بسیار است. استیون کوک بر این باور است که « بی بی» در جریان این سفر تلاش دارد تا با استفاده از شکاف های حاکم بر کنگره حمایت ایالات متحده را برای رویارویی احتمالی با حزب الله را دست آورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز، شورای روابط خارجی اروپا به استیون اِی کوک، محقق ارشد در حوزه مطالعات خاورمیانه و آفریقا و نویسنده کتاب جدید پایان جاه طلبی گذشته، حال و آینده آمریکا در خاورمیانه در باب سفر نتانیاهو به آمریکا گفت و گویی داشته است. او در پاسخ به سوال اول مبنی بر این که آیا در جریان این سفر زمینه برای پیشرفت مذاکرات آتش بس در غزه هموار می شود یا نه، به اهداف نخست وزیری اسرائیل اشاره کرده و پاسخ داد، نتانیاهو از این سفر دو هدف اصلی دارد. نخست، او می‌خواهد نشان دهد که آنطور که منتقدان داخلی می گویند، او روابط اسرائیل با ایالات متحده را تضعیف نکرده است.

سخنرانی او در 24 ژوئیه در جلسه مشترک کنگره شروع خوبی برای اثبات این ادعا است. به باور کوک نخست وزیر همچنین می خواهد نشان دهد که روابطش با کاخ سفید علیرغم اختلافاتش با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بر سر انجام عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه، همچنان قوی است. جدا از سخنرانی « بی بی» در کنگره، نتانیاهو در دیدار با رهبری هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، به اسرائیلی‌ها نشان می‌دهد که این بازیگر از حمایت گسترده در سال‌های کنگره برخوردار است.

پلن پنهان« بی بی»

استیون کوک در ادامه مدعی شد، نتانیاهو تلاش خواهد کرد تا مسیر گفت و گو را از درگیری در غزه به سمت تهدید (ادعایی) ایران و محور مقاومت برای این بازیگر  و حتی ایالات متحده منحرف کند.

از منظر کوک، این نمایش برای نتانیاهو و اسرائیل بسیار مهم است، زیرا نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF)، ارتش این بازیگر، قصد دارند عملیات نظامی شان را در غزه متوقف کرده و بر جنوب لبنان، محل استقرار نیروهای حزب‌الله از حامیان ایران متمرکز شوند. نتانیاهو در تلاش است تا بدینگونه حمایت آمریکا را برای رویارویی احتمالی با حزب الله به دست بیاورد. کابینه اسراییل نمی تواند حضور حزب الله در مرزها و این واقعیت را که اسرائیل مجبور به تخلیه هشتاد هزار ساکن در جوامع شمالی شده را تاب بیاورد. این در حالی است که دولت بایدن همچنان در مورد دخالت های بیشتر مردد است زیرا نگرانی ها در باب احتمال درگیری منطقه ای گسترده تر افزایش می یابد. هدف از سفر نتانیاهو و حمایت احتمالی او از سوی اعضای کنگره، اعمال فشار بر بایدن و حزب دموکرات است.

کوک در ادامه به شکاف میان جمهوری خواهان و دموکرات ها در باب حمایت از اسارئیل اشاره کرد و در این باره گفت که شاهد بودیم در کنار هم صدایی جمهوری خواهان با تل‌آویو، دولت بایدن در بازه‌ای از زمان ارسال تسلیحات نظامی به اسرائیل را متوقف کرد و همزمان چاک شومر، رهبر اکثریت سنا (D-NY) به امید شکست نتانیاهو، خواستار برگزاری انتخابات زوردهنگام در اسرائیل شد.

از همین روی می توان گفت که جمهوری خواهان تلاش داشته و دارند تا از درگیری‌ها در غزه بهره برداری کرده و بدین گونه از منظر سیاسی برای خود فرصت سازی کنند. کوک درادامه به سخنرانی نتانیاهو در کنگره اشاره کرد و مدعی شد، تعدادی از نخست وزیران اسرائیل از دهه 1970 در جلسات مشترک کنگره سخنرانی کرده اند، اما هرگز به سان امروز جو پرآشوب نبوده است. اجماع دو حزبی در مورد حمایت از اسرائیل در حال از بین رفتن است حتی اگر کنگره در باب کمک اسرائیل بی طرف بماند. از همین رو می توان تصور کرد که اگر نتانیاهو، در انتخابات آینده کنار برود، شرایط بهتر خواهد شد. اما در مورد مهم ترین مسائل روز، در مورد غزه، راه حل دو کشوری و امنیت جوامع شمالی سرزمین های اشغالی، نخست وزیر کنونی با کسانی که مایل به جایگزینی او هستند، همسو است.

AP24199386396540

کوک در پاسخ به سوالی در باب روابط اسرائیل و آمریکا بعد از 9 ماه جنگ در غزه پاسخ داد،تنش آشکاری بر روابط دو بازیگر، به ویژه بین کاخ سفید و نخست وزیر اسرائیل حاکم است. همانطور که بدان اشاره شد، تعداد زیادی از اعضای کنگره - تقریباً همه دموکرات‌ها – حمایت های نظامی از اسرائیل را زیر سوال برده اند.

با این حال، این رابطه از نظر نهادی قوی باقی مانده است. همکاری اطلاعاتی همچنان پابرجاست و رابطه نظامی میان دو کشور قدرتمند است. هم صدایی ارتش ایالات متحده و اسرائیل (به همراه ائتلافی از نیروهای مسلح غربی و عربی) در آوریل و در برابر حملات موشکی و پهپادی ایران  نشان از این واقعیت است. کوک در پاسخ به سوال دیگری در باب چشم انداز تغییر سیاسی در اسرائیل نیز پاسخ داد، اگر امکان بی ثباتی سیاسی و ثبات همزمان وجود داشته باشد، اسرائیلی ها آن را دارند.

مخالفت شدیدی با نتانیاهو و ائتلاف او در رابطه با شکست های دومینوار بعد از حمله حماس وجود دارد؛ گزاره‌هایی چون سرنوشت گروگان‌ها، نداشتن برنامه روشن برای غزه پس از شکست حماس، اجباری شدن عضویت یهودیان افراطی ارتدوکس در ارتش اسرائیل، و انبوهی از مسائل، تردیدهایی در مورد کابینه نتانیاهو ایجاد کرده است.

همچنین تنش‌های سیاسی قابل توجهی در ائتلاف حاکم وجود دارد که نتانیاهو را مجبور می‌کند تا با جناح‌های مختلف فارغ از اختلاف نظرهایشان مماشات کند. در همین حال، نتانیاهو و ائتلافش 64 کرسی از کنست 120 کرسی را در اختیار دارند. این بزرگترین حاشیه برای کابینه « بی بی» از زمان کابینه سوم او است که در اوایل سال 2013 تشکیل شد. تا زمانی که نتانیاهو بتواند ائتلاف را حفظ کند، کابینه اش تا پایان دوره چهار ساله در سال 2026 سقوط نخواهد کرد.

 

نظر شما